jeps79 Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Får håpe topic var sånn høvelig greit.. Dette er saken: internettleverandøren min har inngått avtale med altibox, å nettopp bygd/koblet om, slik at jeg nå har altibox "i veggen" jeg har kun internett, å gikk fra 5 til 10mb linje, så sånn sett er jeg godt fornøyd. (måtte jo betale litt ekstra da men..) uansett, har til nå hatt en kabel fra "hjemmesentralen" til en switch, så derifra til pc, bærbar-pc, xbox, xbox360 å db. men etter omleggingen til altibox kommer det kun internett på en ting av gangen, å det er jo håpløst. så leste jeg på et skriv jeg fikk i posten at: "Kunder som kobler flere PC'er til hjemmesentralen/internett via en switch, må anskaffe seg en router, eller koble om slik at router kommer først." det skjønner jeg ikke helt. så det jeg lurer på er, må jeg kjøpe meg en router, eller er det andre måter å løse det på? har btw en switch til liggende, om det har noe å si.. Tommy Lenke til kommentar
War Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Du fikk jo det i skrivet og du får bare nett på en og en så da stemmer det vel. Da mener de Hjemmeboks- router - apperater som skal ha internett. Har routeren for få porter i forhold apperater så kobbler du hjemmeboks- router- switch- apperater. Nå er det ikke vits i å kobble fler ting gjennom switchen før router-portene er opptatt. Lenke til kommentar
jeps79 Skrevet 29. november 2009 Forfatter Del Skrevet 29. november 2009 alright, takk for svar. så da får jeg lete etter en router som ikke er trådløs, ser ut som de fleste er det, men det trenger jeg ikke. noen forslag? Lenke til kommentar
War Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Jeg kjøpte denne. Beste lil lavere pris blir denne. Vet ikke hva du vil ha med tanke på muligheter for innstillinger, kanskje du klarer deg med en til 300kr. Lenke til kommentar
substeve Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Vær obs på at du trenger ruterfunksjonalitet på portene, enkelte bokser har ruter på det trådløse og svitsj på portene og da er du like langt. Ellers, om det er en gigabit svitsj du har så holder det med en ruter med 100mbs på portene, også setter du svitsjen på innsida slik War sa for å få gigabit på det interne nettverket ditt. Lenke til kommentar
labtop Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Grunnen til at du trenger router er at du kun får en ip adresse av leverandøren din (maskinene får tildelt en ipadresse når de kobler seg opp mot internett, med en ipadresse er det en maskin som kan på internett) En router deler ut "egne" ipadresser slik at du kan koble deg på internett med flere maskiner. I og med at du har 10 mb linje inn ville jeg anbefalt å kjøpe en gigabit router for å kunne utnytte hastigheten maksimalt. Du trenger kun bruke switchen i tilegg hvis du har for få porter i routeren for koble til alle maskinene. Lenke til kommentar
jeps79 Skrevet 1. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2009 (endret) Vær obs på at du trenger ruterfunksjonalitet på portene, enkelte bokser har ruter på det trådløse og svitsj på portene og da er du like langt. Ellers, om det er en gigabit svitsj du har så holder det med en ruter med 100mbs på portene, også setter du svitsjen på innsida slik War sa for å få gigabit på det interne nettverket ditt. dette høres bra ut. tenker å ha det slik: Hjemmesentral- til router router til stue og gang (ligger lagt opp slik nå må bare sette router ved siden av hjemmesentral) å en switch på stua, å til ting å tang fra den. blir ikke det rett? så lurer jeg på, trenger jeg virkelig en gigabit svitsj? er d ikke nok med 100 mbps? eneste jeg kommer til å overføre mellom på det "interne nettet" er en skjelden gang mellom pc og bærbar pc, å da har jeg gjerne god tid på meg.. kan ikke noen av disse være et greit alternativ for meg? nr1 eller nr2 eller nr3 Takker for alle svar sålangt! kjekt å vite sikkert før jeg handler! Endret 1. desember 2009 av jeps79 Lenke til kommentar
War Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Har ikke erfaring med noen av dem, her for noen andre svare. Men router er router, skal du ikke ha trådløs så er eneste forskjell brukergrensesnittet. GB switch koster ikke nå mye mer? Den holder i 30 år og det kan jo tenkes at du trenger det siden? Koster det 100kr mer er det verdt det. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Har ikke erfaring med noen av dem, her for noen andre svare.Men router er router, skal du ikke ha trådløs så er eneste forskjell brukergrensesnittet. Vel, enkelte routere kneler når man prøver å presse for mye gjennom dem på samme tid. Som f.eks. kan skje ved bruk av BitTorrent-programmer. (Men dette kan avhjelpes gjennom oppsettet av BT-programmet.) Når en router først er satt opp, så merker man som regel lite til den - hvis den ikke går i frø og må resettes, da. Til "vanlig" bruk burde alle 3 som TS lister opp fungere OK. Har selv en D-Link, men en annen modell. Har TS en 10/100 megabit-switch fra før og ikke føler noe sterkt behov for Gigabit, så er det bare å beholde switchen (en stund til). Håper internettleverandøren til TS gir nok opplysninger til å koble den nye routeren til Altibox-nettet, da. Lenke til kommentar
jeps79 Skrevet 1. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2009 finner ingen billige GB switcher, ble linket til et par etter første innlegg, men de koster jo flere tusen, å det er uaktuelt. Lenke til kommentar
War Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 (endret) Eller 295 Eller 350 Endret 1. desember 2009 av War Lenke til kommentar
jeps79 Skrevet 4. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2009 ahh, ja jeg så jo på gb routere.. ok, takker for link, nå tror jeg det ordner seg! Tusen takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå