Gå til innhold

Mistenker at HK er defekt, ønsker input på valg av nytt og evt andre komponenter.

realdrkaos

Anbefalte innlegg

Jeg mistenker at mitt 2år gamle HK er roten til alt ondt. Etter at bios ble flashet og jeg oppgraderte fra E6850 3,0Ghz til E8600 3,33Ghz har pc blitt utrolig ustabil og fryser uavhengig av load og oppetid.

Oppsettet:

GIGABYTE GA-P35T-DQ6 DDR3 Socket-775

Intel Core 2 Duo E8600 3.33GHz Socket775

MIST, 600W, avtagbare kabler, Rev.3

Gainward GTX275

4GB OCZ DDR3-1333 (9-9-9@1,7v)

WD 250gb (med os på, samt vanlige programmer)

WD 320gb (diverse lagring, multimedia)

LG 24" wide

Dette står da i et CM Stacker tower, og sist jeg sjekket temperaturene i bios var ingen spesielt høye heller.

Til å begynne med kjørte jeg som sagt E6850 3,0ghz og hadde da bare 2gb ram. Så kjøpte jeg først 2gb til, av akkurat samme type som jeg hadde fra før. Med disse i ble pc ustabil og kunne fryse helt random. Etter litt lesing og søking fant jeg ut at jeg trolig kjørte for lite spenning på ram'en, og etter at jeg justerte spenningen opp 0,2v i bios, ble pc stabil og fungerte fint et års tid.

Så byttet jeg til E8600 3,33ghz og fikk da ikke bootet. Sjekket litt rundt og fant ut at HK måtte flashes for å støtte denne prosessoren. Som sagt så gjort, og pc fungerte igjen. Men den har etter dette aldri blitt skikkelig stabil, og nå i det siste trenger jeg 4-5 forsøk på å boote og den kan fryse helt random etter oppstart. Igår formaterte jeg HD og la inn vista på nytt, plugget ut den andre HD, plugget ut begge cd-rom, fjernet 3 rambrikker, tok bort wlan kort og lydkort og kjører dermed bare med absolutt minimum. Ingenting av ekstra software er innstallert på pc'n, men likevel låste den seg for 5 minutter siden mens jeg leste på hardware.no.

Det bør også nevnes at jeg kjøpte eget lydkort etter at det innebygde greiene på HK begynte å skurre periodisk, så det er også en grunn til at jeg mistenker at HK er synderen.

Jeg har nå Win7 på vei i posten, og enda en HD. Normalt bytter jeg ut all innmat i pc etter ca 3-4år, men pga ustabiliteten er jeg klar for å bytte ut litt nå.

Det jeg ønsker er tips til nytt HK som man vet er kompatibel med utstyret jeg allerede har, og som er stabilt. Pris har ingen betydning, men jeg bytter ikke bare for å bytte.

Dersom nytt HK betyr at jeg i samme slengen burde bytte ram og cpu også, vil jeg gjerne ha konkrete tips til ting som fungerer sammen. Sist jeg snakket med Netshop pr tlf fikk jeg til svar at det var samme hvilket HK jeg valgte, ettersom alle gjør samme tingen.

Jeg setter utrolig stor pris på all input.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver ikke hvilken frekvens du kjører på minnet, men jeg antar at du makser brikkene. P35 har ikke offisiell støtte for DDR3-1333, selv om mange hovedkortprodusenter påstår det. Og når du i tillegg bruker fire brikker samtidig er det ikke uvanlig at du får litt krøll som du fikk under minneoppgraderingen.

P45 har såvidt jeg kan se heller ikke offisiell støtte for DDR3-1333, men er jevnt over en god del mer robust enn P35. Asus sine P5Q-hovedkort (P45-brikkesett) har vist seg å være dønn stabile i de aller fleste konfigurasjoner, og skal ikke ha noe problem med å kjøre komponentene dine. F.eks Asus P5Q3 er et fint og velutstyrt kort uten for mye dilldall.

Lenke til kommentar

Hei, og takk for input!

I bios står system memory multiplier (SPD) på "auto", og det skal ifølge bios'en gi en Memory Frequenzy(Mhz) på 1333.

Men når jeg nå kjører med bare 1 brikke montert, burde det ikke løse problemet om det var minne-kombinasjon som er årsaken?

Det kortet du linket til ser jo helt ok ut det. Ser også at det der er noen heatsinks rundt cpu-plasseringen. Gigabyte-kortet jeg har idag har jo noen ville heatsinks der som vanskeliggjør bruken av større cpu-vifter som feks Cooler Master V8.

Edit:

I en review på OC-club skriver de følgende:

"Asus P5Q3 which gives you 45nm CPU support, a 1600 front side bus, up to 16GB of DDR3-1800 compatibility"

Endret av realdrkaos
Lenke til kommentar

Minnehastigheten er nok ikke grunnen til ustabiliteten din nå, nei. Jeg tenkte mer på ustabiliteten du opplevde ved RAM-oppgradering, siden det virket som om du var misfornøyd med kortet på flere punkter (altså både RAM-oppgraderingen og nåværende ustabilitet).

Angående reviewen så er det helt klart et robust kort. Jeg ville ikke tatt minnehastigheten fra produsenten for god fisk, men ville sett på det som at du i hvert fall er garantert å kjøre 1333 uten problemer. Som sagt så er brikkesettet kun spesifisert for DDR3-1066 fra Intel.

Forøvrig likte jeg ikke festemekanismen på original-kjøleren jeg heller, men den klarer seg faktisk overraskende bra. Min E8500 ligger rundt 27-30 grader idle og 40-45 grader load hvis jeg ikke husker helt feil. Jeg brukte vel tre-fire forsøk før jeg var helt fornøyd med monteringen, og til slutt gikk det uten så altfor mye makt. Men jeg skjønner veldig godt at du vil ha noe mer intuitivt.

Lenke til kommentar

Hehe, nei kortet ellers har jo gjort jobben sin. Er heller jeg og Netshop som burde fulgt opp bedre hva slags ram jeg kjøpte. Unntaket er sprakingen på lydutgangen selvfølgelig.

Men dersom ustabiliteten ikke skyldes minne, men komboen minne og mb, bør bytte av ett eller begge kunne hjelpe?

Den orginale kjøleren funger over all forventning, rundt 30-35 grader uten load mener jeg. Men å trykke den fast med så mange kilo's press mot en printplate kjennes ikke sunt ut rett og slett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...