Gå til innhold

Hvilket objektiv til sportsfotografering?

Anbefalte innlegg

Da jeg ikke har penger nok til aller dyreste objektivene så lurte jeg på hva dere anbefaler. Hadde en gang i tiden en Canon 70-200 f/4 L USM som jeg var svært fornøyd med...og av en eller annen merkelig grunn klarte å selge, så den er eit klar alternativ. Er der noen andre som også kan være å se etter, slik som denne Sigma 70-200 f/2.8? eller noen andre..?Kan være muligt for at det blir brukt til litt fuglefotografering også.....Ja jeg har eit Canon EOS 40D kamera.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til *utendørs* sportsfotografering under gode lysforhold så er nok Canon 70-200 f/4 L USM noe av det aller beste du kan få til en fornuftig pris, og det bør være mulig å få tak i en på bruktmarkedet for 4-5000. Men om du skal fotografere sport/hallidrett innendørs så blir den for lyssvak. Da er lyssterk fastoptikk den beste løsningen.

Til fuglefotografering så blir uansett 200mm alt for kort, da kan man aldri får nok tele og selv 4-500mm blir veldig ofte for kort.

Lenke til kommentar

Glemte å skrive det, men det er snakk om sportsfotografering ute ja, av fotball og sykling. Når det gjelder fuglefotografering har jeg sett gode bilder med 200mm og 1,4 forlenger, men krevst litt forarbeid av skjul og foringsplass....men takk for ditt svar :thumbup:

Lenke til kommentar

Uansett, det er nærmest umulig å bomme med et av Canon sine 70-200mm objektiver. De er alle særdeles gode objektiver som også er veldig lette å selge igjen.

Til fotball og sykling ute så vil det fungere veldig bra, men jeg ville da hatt et kamera nr 2 med en normalzoom i tillegg - for bruk når motivet kommer for nærme.

Og jada, det er selvsagt mulig å bruke 70-200mm til å ta bilder av fugler. Men jeg ser du skjønner hva jeg mener med at det man "aldri får nok tele" ved fuglefotografering :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke den nevnte Sigmaen selv men jeg har Sigma 50-150mm f2.8 samt også en Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM.

Jeg er jo klar over at det ikke er dette Sigma objektivet du lurer på men både optisk og med hensyn til AF så er det relativt likt "storebroren" 70-200mm. Selv er jeg meget godt fornøyd med både hastighet på AF og skarpheten til Sigma 50-150, men begge deler ligger et hakk bak Canon EF 70-200mm f/4 L IS. Sistnevnte er jo det skarpeste du får i denne klassen men det betyr jo ikke at alternativene fra Sigma er dårlige for det er de slett ikke.

For min egen del så var 70-200m f/208 uaktuelt siden det er såpass stort og tungt at det som oftest ville blitt liggende "på hylla". Jeg kjøpte først Canon EF 70-200mm f/4 L IS som er et vanvittig godt objektiv, jeg kan nesten ikke få rost det nok med unntak av litt lav lysstyrke. For å bøte på det så kjøpte jeg Sigma 50-150mm f2.8 som er kompakt og relativt lett (omtrent samme mål og vekt som Canon 70-200mm f/4) og jeg bruker det når jeg trenger en mer lyssterk zoom enn f/4. Jeg er veldig godt fonøyd med det objektivet også.

En ting du dog bør merke det er at Sigma nok sliter litt med kvalitetskontrollen sin. Min Sigma 50-150mm frontfokuserte ganske kraftig men etter å ha hatt det inne til (gratis selvsagt) justering så er jeg strålende fornøyd. Dette QA problemer gjelder nok desverre alle Sigma sine objektiver og ikke bare 50-150mm. Men la nå ikke dette skremme deg fra å kjøpe Sigma, de har mange gode objektiver til greie priser, men vær klar over at du kanskje må være litt tolmodig mens objektivet er inne for justering...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...