Vegabond Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Hei. Jeg har installert en nettverkskriver. Og lurer på hvordan jeg får til og bruke denne uten og veksle mellom "motta ip automatisk" og taste inn en egen, for at jeg kunne få tilgang til internett samtidlig. Skriveren mottar ip automatisk ifra switchen.... Jeg kjører Vista 64 bit. Mvh Robert. Lenke til kommentar
warhaug Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 hmmm tror ikke jeg skjønner spørsmålet helt. men det skal ikke være nødvendigt å skifte fra mottat IP automatisk. DHCP i router? Sørg for at router gir ut nok IPer. og at skriver og pc er på IP auto. ellers trengs nok litt merr info om innstillinger og problemet Lenke til kommentar
Vegabond Skrevet 22. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2009 Hei igjen! Datt litt på etterskudd her:), men det jeg mener er at jeg skulle hatt to maskiner på internett, og en nettverkskriver på samme nettet, slik at jeg slipper og skifte til lokalt nett (sette egen ip) Når jeg skriver inn en ip(192.168.0.1)for og "logge" meg på det lokale nettet, så må jeg ha skriveren på "motta ip automatisk" for at jeg skal klare og skrive ut. Om jeg ikke setter ip på skriveren til automatisk, så får jeg kun til og logge meg inn på skriveren og confirgurere den, men ikke og skrive ut. Når jeg har satt skriveren til og motta ip automatisk, så kommer jeg inn på configureringene på skriveren ved og taste inn 192.168.0.2 i internett eksplorer. Jeg har ikke noen router, bare en hub/switch Håper dette ble litt klarere, og kanskje noen kan gi meg et lite tips. Mvh Robert. Lenke til kommentar
covah Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 Det enkleste svaret her er nok "kjøp deg en router". Lenke til kommentar
Vegabond Skrevet 22. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2009 Hei. Ja, jeg har vurdert det lenge, men jeg har jo 4 ip adresser som modemet deler ut så det skulle jo ikke være noe problem. Hvorfor bruker skriveren både statisk og dynamisk ip adresse? er det fordi at jeg skal klare og connecte meg til den over nett? slik at jeg vet adressen jeg selv skriver at den skal ha? Kan hende jeg forklarte meg litt rart her ... Mvh Robert. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Har du ikke router? Høres jo slik ut med de ipadressene du opererer med. Lenke til kommentar
Vegabond Skrevet 26. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2009 Jeg har modem, så har jeg en switch/hub etter den. Hvis det er ip`ene 192.168.0..... du mener, så er det de ip`ene jeg har satt selv. Håper dette ble et greit svar. Mvh Robert. Lenke til kommentar
Wackamole Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 (endret) Hvis du har et modem fra f.eks. telenor som heter speedtouch eller lignende som har innebygd 4 porters switch, så har den også router funksjon med DHCP server. Dersom du skal tilegne faste ip'er på selve maskinene, så må du huske og sette gateway til 192.168.0.1, network mask til 255.255.255.0. Husk at ip'er som du skal ha kontakt med internt i nettverket må ligge på samme subnet, altså 192.168.0.2,192.168.0.3 og ikke 192.168.0.1,192.168.1.2, hvis du setter forskjellige subnet på printer og maskin, vil dem ikke ha kontakt med hverandre, da switchen ikke vet hvor den skal sende pakkene. Det beste du gjør er og kjøpe en router, da det vil gjøre hverdagen din mye enklere - Et tips fra meg er at du kjøper en Linksys WRT-54GL router, som er en del av Cisco, og som er meget annerkjent innenfor store bedriftsnettverk. Jeg har kun hatt gode erfaringer med denne routeren, og det er en billig og meget god router. Endret 27. desember 2009 av Wackamole Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå