Gå til innhold

Blanding av ram. Corsair & TwinMos

Anbefalte innlegg

Howdy!

Må ha meg mer minne. Tenkte å kjøpe meg en brikke Twinmos w/winbond 512MB 3200, men det jeg lurer på er om det er særlig lurt å blande minne? Har en brikke Corsair XMS 3200 512MB fra før av og tviler derfor litt pga av merkeblandingen. Har også mest sannsynelig tenkt å kjøpe meg et nytt hovedkort om en måneds tid med støtte for dual channel og vil jo helst benytte meg av dette. Men så var det dette med blanding av minne?! Har hørt ganske mye om dette og jeg sier det med en gang, kjøpe en ny Corsair brikke er uaktuelt. Altfor dyrt. Skjønner ikke hva jeg tenkte på når jeg kjøpte brikken :shrug:

Håper noen kan bekrefte for meg om dette vil la seg gjøre å kjøre dette stabilt. Skjønner jo at å kjøre begge brikkene på de aggresiveste innstillingene Corsair brikken klarer nå ikke vil gå, men hva hvis jeg kjørte de på litt mer normale innstillinger?

Takker for svar. Kommer til å kjøpe minnet ASAP pga. At et vist spill jeg digger over alt på jord ikke går så flytende som jeg hadde håpet.

(Ikke bare derfor. Kjører litt minneslukende programmer uansett.

The more the merrier)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde jeg vært deg, ville jeg ikke blandet. Men jeg sier ikke

at det ikke vil gå, det kan det nok gjøre hvis du prøver deg

litt fram med snille innstillinger først.

Men i huleste, hvilket spill er det du spiller som krever mer

enn 512 MB ram da? Aldri vært borti at 512 ikke er nok

(den dagen vil nok komme, jada, men ikke enda :D )...

Lenke til kommentar
Hadde jeg vært deg, ville jeg ikke blandet. Men jeg sier ikke

at det ikke vil gå, det kan det nok gjøre hvis du prøver deg

litt fram med snille innstillinger først.

Men i huleste, hvilket spill er det du spiller som krever mer

enn 512 MB ram da? Aldri vært borti at 512 ikke er nok

(den dagen vil nok komme, jada, men ikke enda :D )...

Det er da ikke bare spill jeg bruker denne maskinen til!

Selvom det skal nevnes at store deler av tiden går til det :oops:

Vil jo helst ikke kjøpe en ny Corair brikke pga. prisen. Kan jo kjøpe 1GB TwinMOS for prisen av 512MB Corsair :evil:

Man kan vel trygt si at jeg er en fattig student og vil helst ikke blakke meg helt. Skal ha nytt hovedkort som sagt som skal støtte Dual Channel, ville jo vært dumt å kvitte meg med Corsair brikken å gå for 2x256 når jeg kan gå for 2x512 :wink: Skal ha nytt skjermkort også så derfor VIL jeg helst IKKE kjøpe enda en Corsair brikke, men over alt på jord setter jeg stabilitet, så jeg får bare finne en utvei.

Lenke til kommentar
Du kan jo bare selge den brikken du har da.

Det hadde nok dekt utgiftene mine for 2x512 TwinMOS (Hadde hvertfall kostet mindre enn for en til Corsair brikke), men hvem i huleste skulle kjøpt den? Finnes ingen godtroende "smågutter" på QXL lengre :D (Ikke at jeg har snytt noen. Bare et uttryk)

Hvis jeg var heldig fikk jeg kanskje en 700-800.

1k hvis en liten pappagutt har lyst på mer ram :wink:

Kanskje du har lyst å kjøpe den? :D

Lenke til kommentar
Kanskje du har lyst å kjøpe den? :D

GLEM DET! :D

Går dårlig sammen med Twinmos sd-ram. Kommer ikke til å oppgradere før vi snakker Opteron.

Det er jo bare å prøve å legge brikken ut på bruktmarkedet. Taper ikke noe på det.

Lenke til kommentar

Å kom igjen da. Bor jo i samme by og greier :wink:

Neida bruktmarkedet var ikke dumt. Får bare håpe de som eventuelt kjøper den har tålmodighet for jeg kvitter meg ikke med den før slutten av juli.

Hvertfall så har jeg fått svar på at jeg ikke skal blande minnetyper så derfor er vel denne posten avsluttet.

Takk folkens :wink:

Lenke til kommentar
Hvorfor trenger du mer ram? For å utnytte Dual-DDR på ditt kommende hovedkort? Er det AMD du har er ikke Dual-DDR noe stor ytelsesforbedring. 1-2% er maks.

La ut signaturen lenger opp med en glipp og hadde du sett der så hadde du sett at jeg har Intel. Hvorfor jeg trenger mer ram? Samme som at du trenger mat, klær og husly! Jeg bare trenger det. :D

Nei seriøst, jeg kjører Xp og i det siste så har jeg fått med meg hvor inni granskauens minnekrevende det er. Når jeg da har begynt i det siste med litt videoredigering så gikk grensen.

Kanskje jeg vil være klar for fremtiden kanskje?! 8)

Lenke til kommentar
Går dårlig sammen med Twinmos sd-ram. Kommer ikke til å oppgradere før vi snakker Opteron.

Opteron er jo kommet da, dog litt smålig dyrt.

Men hvorfor ikke blande minne? Er jo akkurat samme teknologien. Tror ikke det er mye forskjell på chip'ene på en Corsair brikke og en Twinmos brikke. Har blandet hastigheter selv og det fungerer upåklagelig men kan jo ikke sette hastighet høyere enn den "svakeste".

Lenke til kommentar

Opteron er jo kommet da, dog litt smålig dyrt.

Ja, men det er vel bare 2-serien. Heller vel heller litt imot 1-serien.

Men hvorfor ikke blande minne? Er jo akkurat samme teknologien. Tror ikke det er mye forskjell på chip'ene på en Crucial brikke og en Twinmos brikke. Har blandet hastigheter selv og det fungerer upåklagelig men kan jo ikke sette hastighet høyere enn den "svakeste".

Det har igrunn jeg også lurt på. Hva er egentlig problemet med å blande? Ved normalt bruk skulle det vel ikke by på problemer.

Lenke til kommentar

Sett opp brikkene i selv istedenfor å kjøre SPD så tenker jeg det går helt fint. Når du står der med den nye Twinmos /m Winbond brikka di så kan du jo sammenlikne den med Corsait brikke.. tipper de har HELT like moduler.. alså Winbond BH5

Lenke til kommentar
Sett opp brikkene i selv istedenfor å kjøre SPD så tenker jeg det går helt fint. Når du står der med den nye Twinmos /m Winbond brikka di så kan du jo sammenlikne den med Corsait brikke..  tipper de har HELT like moduler.. alså Winbond BH5

Henger egentlig på Overklokking delen av dette forumet så det svarer seg vel på om jeg kjører SPD eller om jeg setter timingene selv :wink:

Men er du heelt sikker i din sak? Er jo selvfølgelig snakk om å kjøpe samme hastighet og å finne timinger som begge brikkene klarer å kjøre akseptabelt på, men jeg er så utrolig redd for ustabilitet og for å kjøpe katta i sekken. Hadde vært utrolig flott om noen som har gjort dette eller kjører slik akkurat nå kunne hoppe innom.

Lenke til kommentar
Sett opp brikkene i selv istedenfor å kjøre SPD så tenker jeg det går helt fint. Når du står der med den nye Twinmos /m Winbond brikka di så kan du jo sammenlikne den med Corsait brikke..  tipper de har HELT like moduler.. alså Winbond BH5

Henger egentlig på Overklokking delen av dette forumet så det svarer seg vel på om jeg kjører SPD eller om jeg setter timingene selv :wink:

Men er du heelt sikker i din sak? Er jo selvfølgelig snakk om å kjøpe samme hastighet og å finne timinger som begge brikkene klarer å kjøre akseptabelt på, men jeg er så utrolig redd for ustabilitet og for å kjøpe katta i sekken. Hadde vært utrolig flott om noen som har gjort dette eller kjører slik akkurat nå kunne hoppe innom.

Jeg så ikke at du snart skulle kjøre dual før nå.. og da er jeg langt fra sikkert på at det går bra. Hadde selv to twinmos brikker som var helt identiske bortsett fra at den den ene hadde moduler på den ene siden, mens den på den andre var på begge. Disse brikkene laget en del krøll når jeg kjørte dual. Fikk noe som liknet på artifacts i spill ol... Nå som du har 512mb brikker så tror jeg ikke du får samme problemet, men sikker er jeg som sagt ikke.

Lenke til kommentar

Har kanskje fått soldt brikken alt og vil derfor få iland den nye rammen så fort som mulig. Noen som har noe å anbefale?

Det er da snakk om 2x512MB ram.

Har alltid tenkt på TwinMOS w/Winbond men jeg finner de ikke i 512 versjoner! Er jeg dårlig til å lete eller eksisterer det ikke?

Noen råd og anbefalinger hadde vært flott

Lenke til kommentar

Takk froebe. Jeg er vist dårlig til å lete!

Men jeg har god unnskyldning. Har norsk muntlig eksamen i morgen :cry:

Bare et lite spørsmål på tampen før alle blir gørr lei meg:

Er denne rammen noe å gå for? Hører at mange roser den langt opp i skyene, men hvordan er den når vi skal sammenligne mot andre tilsvarende ramtyper i ytelse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...