Mannen med ljåen Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 (endret) Hei! Jeg lurer på hvilke regler som gjelder for trafikkpolitiet, ang. å stoppe biler som bryter trafikkregler, og evt. hvilke som får kjøre videre. Har inntrykk av at politimennene får velge litt selv, og hvis de velger å gi bilisten en bot, så er det fordi de har lyst, selv om de lett kunne droppet det. Kan en politimann havne i trøbbel ved å la for mange bilister slippe bøter og lappmisting? Sier instruksen deres noe om hvem de kan la slippe unna, og hvilke som MÅ noteres? Har politimannen tillatelse til å bruke skjønn, dømme bilisten etter førsteinntrykket, og la ham slippe med en advarsel, dersom han mener at den unge bilisten har lært? Endret 29. november 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 tror det har noe å gjøre med hvordan sjåføren oppførerer seg, er han komplett rasshøl får han bot, men er han helt ydmyk så slipper han med en advarsel? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 29. november 2009 Forfatter Del Skrevet 29. november 2009 Sier politiinnstruksen det? Eller bryter politimannen sine instrukser ved å ikke være steinhard? Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 (endret) Spørs vel helt på hvor alvorlig det er. Tror ikke de lar folk slippe unna helt, det går vel mer på være snill med de som sitter litt i saksa. F.eks hindre at en fartsovertredelse fører til inndratt førerkort vist det var 1-2km/t over grensen for å beholde lappen. Alt dette er avhengig av at du er veldig hyggelig og snill. Ingen har lyst til å være ekstra snill med en som oppfører seg ræva. Når UP har kontroll så lar de stort sett de som følger trafikkflyten gå fordi, selv om trafikken normalt flyter 5-10 over grensen. De tar de som ligger rikelig over. Så de kan vel ikke være pliktig til å slå hardt ned på alt de observerer av lovbrudd. (Kanskje noen her inne kjenner en politimann eller er under utdannelse, tviler på det er noen politibetjenter her inne som brukere. Og vist de er det har de sikkert ikke lyst til å uttale seg på vegne av "politiet". ) Endret 29. november 2009 av Algific Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 (endret) Spørs vel helt på hvor alvorlig det er. Tror ikke de lar folk slippe unna helt, det går vel mer på være snill med de som sitter litt i saksa. F.eks hindre at en fartsovertredelse fører til inndratt førerkort vist det var 1-2km/t over grensen for å beholde lappen. Alt dette er avhengig av at du er veldig hyggelig og snill. Ingen har lyst til å være ekstra snill med en som oppfører seg ræva. Jeg tviler på at det hjelper å være hyggelig for å beholde lappen, selv om du "bare" kjørte 1-2 km/t over kravet for å miste den. Du har tross alt allerede gjørt rimelig fort i forhold til grensa. Dog kjenner jeg til en som hevdet at han kjørte i 130 på motorvei utenfor Bergen på natten og ble stoppet av politiet og slapp unna med tilsnakk. Når UP har kontroll så lar de stort sett de som følger trafikkflyten gå fordi, selv om trafikken normalt flyter 5-10 over grensen. De tar de som ligger rikelig over. Så de kan vel ikke være pliktig til å slå hardt ned på alt de observerer av lovbrudd. Dette kommer vel ann på hvor stor trafikken er. Er du på en innfartsvei til Oslo slipper du nok unna med 105 km/t i 100-sonen. Er du i Nord-Norge og kjører i 85 km/t på E6 kommer du nok til å bli stoppet. Når det gjelder "burning" så vet jeg at politiet kan vise skjønn i spesielle tilfeller. F.eks. klarte en kollega av meg å komme seg unna en knipe, hvor han var på en snuplass midt på natta og alene i bilen og langt unna folk. Han spant 180 grader akkurat i det politiet kjørte forbi. Det eneste som skjedde var at han fikk en streng tilsnakk, og lovnad om at hvis de så han gjøre det igjen var det ingen nåde. Slik jeg har forstått det, så virker det som politiet (i lokal området mitt) har en tendens til å være greie i visse tilfeller. F.eks. vet jeg at de kan stoppe folk som både prater i telefonen, og kjører uten belte men bare gi dem bot for telefonen, samtidig som de sier "jeg regner med at du tok av deg beltet da du stoppet". Andre ganger kan de stoppe deg fordi dem trodde dem så at du var i telefonen, og kan finne på å spørre om å få se samtalelogg. Mens i fartskontroller (laser) så er det nulltoleranse for overtredelser. Dog, politiet bruker veldig ofte argumentet "vi kan ikke gi deg lov til å bryte loven" i tilfeller hvor man ber om å slippe unna. Og jeg tviler sterkt på at det egentlig er rom i politiinstruksen for å la folk slippe med lovbrudd. Det er nok mest opp til hver enkelt politimann/patrulje for hva de velger å se mellom fingrene på. Endret 3. desember 2009 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Kommer jo helt ann på da, en kompis av meg ble stoppet etter at han lå i rundt 100 i 60 sona, ifølge speedo. Han fikk kun tilsnakk, riktignok ikke noe måling. Selv har jeg blitt stoppet en 7-8 ganger, er mange av gangene jeg ikke har hatt alt i orden. Manglene bremselys, manglene frontlys, manglene vognkort, stopp i sykkelfelt er ting jeg har kommet meg unna med. Derimot når det var kontroll fikk jeg en bot på 4200 kroner pga forbudt innkjøring. Jeg var ikke kjent i byen og skulle plukke opp et par smårips der, var faen meg ikke med vilje og bryte loven engang. Hadde vært greit nok med en bot på 500-1000 kroner for sløvhet fra min side, men 4200 fuckings kroner? Får jo mindre for å bryte fartsgrensen, snike deg på trikken osv. Jævla jallalover. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 4. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2009 Hvis du VIRKELIG vil slippe unna med noe, prøv å voldta noen! Det eneste som skjer, er at statsministeren sender deg et takkebrev for å bidra til seksualundervisning her i landet. Fra triste sannheter til alvor: Jeg lurer på om politimenn har lov til å se gjennom fingrene med ting, eller om de risikerer sin egen karriere ved å la folk slippe unna. Hvis de KAN la deg slippe unna, men VELGER å bøtelegge deg, da er de onde. Hvis de lar deg slippe unna uten at de har lov til det, da fortjener de sparken. Det er ikke lett å være purk. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Kommer jo helt ann på da, en kompis av meg ble stoppet etter at han lå i rundt 100 i 60 sona, ifølge speedo. Han fikk kun tilsnakk, riktignok ikke noe måling. Grunnen var nok nettopp at de ikke hadde noen måling. Politiet kan ikke måle fart på "øyemål". Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 En kompis av meg ble stoppa av sivil'en. Han lå i ca. 90 km/t der det var 60-sone. Politiet spurte om han var klar over hva sonen var og hvor fort han hadde kjørt... Kompisen min sa han ikke hadde sett 60- skiltet (det var 80 tidligere) og slapp unna. Det var faktisk sant at han ikke hadde sett det, men hvem som helst kan jo si det...?? Heldig kar. Men det tyder jo på at de kan være greie med deg om du legger deg flat, forklarer deg fint og ærlig, osv. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 (endret) Kommer jo helt ann på da, en kompis av meg ble stoppet etter at han lå i rundt 100 i 60 sona, ifølge speedo. Han fikk kun tilsnakk, riktignok ikke noe måling. Grunnen var nok nettopp at de ikke hadde noen måling. Politiet kan ikke måle fart på "øyemål". Er jo politimannen som ikke tok noen måling da, han kunne jo enkelt gjort det. Er ikke så veldig vanskelig å se at det går litt fort når man nesten dobbelt av fartsgrensa. Kan nok ikke ta lappen, men kunne gitt han en bot for uaktsom kjøring, eller bare lagt inn en goood margin på målinga og brukt avstand+klokke til å måle. Det å være ærlig og legge seg flat, kan være lurt. I noen tilfeller kan det kanskje lønne seg og nekte og slippe unna, men for min egen del har jeg sluppet unna endel ting bare ved å bruke anger, legge meg flat, være ærlig osv. slapp faktisk unna med dokumentforfalsk på det, og jeg bor ikke på byga der "alle kjenner alle". Riktignok har det skjedd at jeg har fortalt sannheten og de har gitt meg bot samma faen, da angrer jeg litt på at jeg ikke prøvde å snike meg unna Endret 4. desember 2009 av Tmz Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Er jo politimannen som ikke tok noen måling da, han kunne jo enkelt gjort det. Er ikke så veldig vanskelig å se at det går litt fort når man nesten dobbelt av fartsgrensa. Kan nok ikke ta lappen, men kunne gitt han en bot for uaktsom kjøring, eller bare lagt inn en goood margin på målinga og brukt avstand+klokke til å måle. Ja, dersom politimannen hadde gode nok forhold til å gjøre det. Uaktsom kjøring kunne han ha blitt bøtelagt for uten måling, ja. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Det å være ærlig og legge seg flat, kan være lurt. I noen tilfeller kan det kanskje lønne seg og nekte og slippe unna, men for min egen del har jeg sluppet unna endel ting bare ved å bruke anger, legge meg flat, være ærlig osv. slapp faktisk unna med dokumentforfalsk på det, og jeg bor ikke på byga der "alle kjenner alle". Riktignok har det skjedd at jeg har fortalt sannheten og de har gitt meg bot samma faen, da angrer jeg litt på at jeg ikke prøvde å snike meg unna Men det er bra du var ærlig synes nå jeg da, ærlighet varer lengst. Folk som lyver og er uærlig om ting, sliter ofte med seg selv etterpå. Da tenker jeg på samvittigheten. Selvom det kan friste å dra en "hvit" løgn, særlig når det er snakk om bøter og slikt. Forteller du allikevel sannheten vil man føle seg som, og være, en troverdig person tvers igjennom Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 4. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2009 men hvem som helst kan jo si det...?? Heldig kar. Hvem som helst kan PÅSTÅ det, men vil neppe bli trodd. I eksemplet handlet det faktisk om et nytt skilt, og det gir forklaringen mye mer troverdighet. Politimenn har visstnok evnen til å tenke. Og i dette tilfellet var politimannen en overraskende rettferdig mann som skjønte at bilisten ikke er en lovbryter med vilje. Litt mer forståelse fra lovens håndhevere, vil gi dem mye bedre rykte og mer respekt. Jeg leste om et eksempel på det motsatte. Det dreidde seg da om en stillestående kø, der en bil hadde forlatt køen for å kjøre noen få meter i taxifeltet for å kunne ta av til høyre. Siden bilen skulle ta av til høyre, og overhode ikke hadde planer om å utnytte taxifeltet til å snike, er jeg 100% enig med bilisten. Det var ikke politimannen, og bilisten fikk bot for å ha kjørt noen få meter i taxifeltet. Noen politimenn virker å jobbe på provisjon, andre er genuint opptatt av å gjøre samfunnet bedre. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Nøyaktig hvilke retningslinjer UP har kan jeg ikke svare på. Det kan godt tenkes at ingen i UP er interessert i å fortelle dette. Det jeg derimot kan fortelle er min eneste erfaring med UP etter 15 år som bilist; ble stoppet på E18 (100-sone), da var en sivil UP-bil etter meg. Den fulgte meg et stykke, satte på blålys og jeg kjørte til siden. Visste jeg hadde holdt omtrent ~130, så regnet med å få en heftig bot. Men den gang ei - jeg beklaget meg og sa jeg ikke var klar over hvor fort jeg kjørte på spørsmål om dette. Virket nok både ærlig og opprinnelig lei meg. Og da fikk jeg en advarsel, fikk et hint om at når jeg holdt venstrefilen hele veien og kjørte forbi mange biler, ja da var det en klar indikasjon på at jeg kjørte for fort! Slapp altså unna med en advarsel, selv om jeg kjørte ca 30 km/t over fartsgrensen. UP ville ikke hatt noe som helst problem med å måle dette over flere kilometer. Likevel, jeg slapp unna bot. Hvorfor, etter et så grovt brudd? Aner ikke. Lenke til kommentar
Wackamole Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Kanskje fordi en bot er veldig mye mer rapport skrivning.. - Og en advarsel blir nevnt med en linje i rapporten? - Vet ikke.. Lenke til kommentar
salah Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Ble stoppet av politiet nå for en halvtime siden grunnet jeg manglet begge baklysa. Han holdt på å skrive en bot, men jeg var hyggelig og lovte å dra innom bensinstasjonen med en gang og kjøpe lyspærer. Han lot meg gå. Det hjelper godt å være hyggelig. Den eneste gangen vi har fått bot av politiet selv om vi har oppført oss pent er når pappa en gang ble tatt uten sikkerhetsbelte på, og dessverre fikk han bare 700 kr i bot, noe jeg synes er skammelig lavt. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 (endret) Når UP har kontroll så lar de stort sett de som følger trafikkflyten gå fordi, selv om trafikken normalt flyter 5-10 over grensen. De tar de som ligger rikelig over. Så de kan vel ikke være pliktig til å slå hardt ned på alt de observerer av lovbrudd.Grunnen er nok mer at Speedometeret ditt har en feilmargin (du kjører seinere en det viser).I tilegg har dem en feilmargin på Måleutstyret sitt. Derfor stopper dem deg ikke. Ble stoppet av politiet nå for en halvtime siden grunnet jeg manglet begge baklysa. Han holdt på å skrive en bot, men jeg var hyggelig og lovte å dra innom bensinstasjonen med en gang og kjøpe lyspærer. Han lot meg gå. Det hjelper godt å være hyggelig. Den eneste gangen vi har fått bot av politiet selv om vi har oppført oss pent er når pappa en gang ble tatt uten sikkerhetsbelte på, og dessverre fikk han bare 700 kr i bot, noe jeg synes er skammelig lavt. Ikke egentlig, han rissikerer kun sitt eget liv ved å ikke ha på seg bilbelte.Jeg syns fakttisk det bør være frivillig med belte, selv om jeg anbefaler alle å bruke det, bruker det altid selv. Endret 5. desember 2009 av Dj_Evelen Lenke til kommentar
Wackamole Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Boten for og bruke bilbelte feil/ikke ha det på seg er vell 1500,- nå? Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Selvfølgelig er skjønn lovlig. Hvis du lurer så kan du lese politiloven og politiets instruks. Begge er offentlig og ligger på nett =) Lenke til kommentar
salah Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Boten for og bruke bilbelte feil/ikke ha det på seg er vell 1500,- nå? På den tiden var det 700 kr, det er snakk om flere år siden. Men ja, den er dessverre bare på 1500 kr nå. Fortsatt like skammelig da det omtrent går med lønnøkningen i økonomien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå