Thinaran Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Hele historien: Jepp, tidligere i dag reboota jeg PC'n min (Windows gikk treeegt), men BIOS'en nekta meg å boote opp før jeg sjekka Hardware Monitoren. Jeg gjorde det, og der stod det pinadø 106 C. Ja, jeg kan gjenta det: 106 grader Celsius. "Dette er ikke en bra ting," tenkte jeg, og skrudde av PC'n i og rensa CPU-vifta med en Q-tip (mye gørr). To timer etterpå skrudde jeg den på igjen og sjekka Hardware Monitoren, og CPU'en stod på 26 C. "Flott", tenkte jeg. Men så begynte den å stige, og da den nådde 40 ble alt på skjermen 'scramblet'. "Hmm, kanskje det har noe å gjøre med at maskinen står i TV-Out-modus?" tenkte jeg, og startet Windows som om ingenting hadde skjedd, for når Windows starta var alt fint og dandy. I en halvtime. Alt på skjermen ble scrambla, og maskinen hengte seg. Hardware Monitoren jeg lasta ned fortalte meg at CPU-temperaturen var 50.5 C stabilt. Eneste som stod i rødt var to bokser: Aux stod på +2,73 Core stod på +1,noe Har en AMD T-Bird 1,4Ghz, som folk forteller meg burde dø på 70 C. HK er en standard Asus-modell. Har hatt denne PC'n i to år nå uten problemer (vel, ikke seriøse problemer sånn som dette). Skikkelig teit og måtte gå til innkjøp av datadeler når jeg skal Switche til sommeren Noen forslag? Lenke til kommentar
QTC Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Ny cpu ... kjøp en billi duron 1.3 så teeste du om den virke ,,, eller du kan gå på qxl.no å kjøpe en billi brukt duron til 150-200 kr å teste maskina med den så får du sjekka om det er cpuen som er fucka.. Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Du burde ta av CPU kjøleren, rense den og legge på ny kjølepasta. Det er mulig kjøleren kom litt i ulage når du renset opp viften. Samtidig vil du kunne se om CPU er skadet. En AMD Athlon 1.4GHz blir veldig varm, så kjølingen må være i orden. Forslaget om å ha en reserve-Duron er ikke dumt, men hvis du ikke har en datasjappe i nærheten, blir jo porto like mye com selve CPUen... En kamerat sin CP duger like godt. Hvis dere har nok kjølepasta (en tube varer en "evighet"), så kan du teste din CPU en en kamerat sin PC. Alle kjølepastaer duger, men en av de bedre og lette å legge på er Artic Silver 3. Lenke til kommentar
Thinaran Skrevet 27. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2003 Takk for svar, skal prøve det dere har foreslått hittil. I emnet "CPU varme..." var det en som hadde problemer med sin CPU fordi hans 'core' kanskje var skadet. Er usikker på hva en core er, men siden Hardware Monitoren min klagde over at Core-settingen stod på +1,5 V lurer jeg på om den kan ha en finger med i spillet. Vet ikke hva slags merke CPU-vifta mi er, men jeg kjøpte den på en shabby PC-sjappe i Tromsø (Plus Data), hvor de ansatte har like lite peiling på datadeler som meg. Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Takk for svar, skal prøve det dere har foreslått hittil. I emnet "CPU varme..." var det en som hadde problemer med sin CPU fordi hans 'core' kanskje var skadet. Er usikker på hva en core er, men siden Hardware Monitoren min klagde over at Core-settingen stod på +1,5 V lurer jeg på om den kan ha en finger med i spillet. Vet ikke hva slags merke CPU-vifta mi er, men jeg kjøpte den på en shabby PC-sjappe i Tromsø (Plus Data), hvor de ansatte har like lite peiling på datadeler som meg. CPU core er der selve CPU hjernen sitter og er den delen som er i kontakt med kjøleribbene. Det er den sølvaktige delen på dette bildet. Lenke til kommentar
Thinaran Skrevet 28. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2003 Ser dette ok ut? Jeg er usikker på den røde boksen som heter "Aux", fordi jeg ikke har peil på hva standardverdien burde være. "Core" er for øvrig bare off med 0.01-0.03, så det burde ikke være noen stor fare ... eller? Kan det ha noe med powersupplyet å gjøre? Den supply-vifta er iallefall hella skitten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå