YpsiNine Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Hei alle! Jeg har vært medlem her lenge men det er en stund siden jeg har vært aktiv på PC-fronten. Kjøpte nylig deler til en ny PC som nå er klar. Den består av: Windows 7 Pro OEM Core i7 920 2,66 GHz Asus Rampage II Gene Intel X-25m 80 GB g2 SSD 2 x 1 TB Samsung F3 i Raid 0 Corsair PC3-10800 C7 6GB Corsair HX-750 Sapphire ATI Radeon 5770 (bruker maskinen lite for spilling, dessuten fikk jeg aldri fatt på 5850). Prolimatech Megahalems CPU kjøler med 2 x Noctua vifter i push/pull Arctic Silver 5 Antec P180 Mini Har også installert 1 vifte til i kabinettet, av Noctua type. Fjernet den originale 12 cm Antec-vifta (men den store 20cm vifta består). Lang innledning, men poenget kommer her. Så vidt jeg vet så er standard vCore på i920 1,1 volt. vCore er rett over 1,0 volt og minnebrikkene får bare 1,55 volt mot 1,65 som de er spesifisert til ved 800 MHz (de kjører faktisk på 851). Enten så har jeg fått både en knallgod CPU og gode minnebrikker eller så er det noe annet som gjør at disse komponentene ser ut til å like hverandre meget godt. Kjører LinX for å sjekke systemstabiliteten, og hittil så har det ikke vært noe annet enn en fryd. Ved 4 kjerner i bruk (har disabla HT) så ser man utifra Core Temp at makstemperaturen stoppet på 67. Sakte men sikkert så har jeg senket vcore littegrann hver gang LinX er ferdig. Se forøvrig på vedlagt bilde. Et par spørsmål: Hva er "safe" overklokking for en d0 i920? Synes nå 3,4 GHz virker veldig raskt. Er det viktig at minnet kjører så fort som mulig i forhold til CPU? Kommentarer mottas med takk. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 (endret) Jeg kjører fortsatt på 4.0 GHz uten problemer med luftkjøling og innstillinger som post 16 i denne linken: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1151790&st=0 Endret 29. november 2009 av froggyler Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 det er ingen "regel" på hvordan ramen skal kjøre i forhold til ghz til prosessoren (så vidt jeg hvet..) PS: Hva er vitsen med og sjekke stabiliteten med LinX hvis du ikke skal bruke den til programmer som bruker så mye av CPUen som linx gjør? Spiller du så sjekker du stabiliteten med det kraftigste spillet du har og hvis du driver med andre ting så loker du rundt med det en stund ;-) Prøv med ca disse innstillingene: Minne multi: 8/10 Uncore: 16/20 BCLK: 200 vCore: v.1.30+..? VTT/QTT: v 1.355 (hvis det ikke funker med det med 10 mem multi kan du gi opp det siden da blir VTTen litt for mye for en 24/7 klokk..) Dram V: v1.65 HT: på (hvis du vil..) Lenke til kommentar
YpsiNine Skrevet 29. november 2009 Forfatter Del Skrevet 29. november 2009 PS: Hva er vitsen med og sjekke stabiliteten med LinX hvis du ikke skal bruke den til programmer som bruker så mye av CPUen som linx gjør?Spiller du så sjekker du stabiliteten med det kraftigste spillet du har og hvis du driver med andre ting så loker du rundt med det en stund ;-) Heisann! Denne maskinen står stort sett å regner på sjakkvarianter med 4 threads. LinX presser systemet mer enn sjakkregning gjør, og jeg liker å ha litt "overhead" hvis du forstår hva jeg mener. Skal teste ut innstillingene dine, 4 GHz høres jo veldig mye ut da men for 24/7 operasjon. Er litt skeptisk på levetiden bare. Mvh CG Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 4GHz er den normale "noob" klokken ;-) så 4ghz er ikke noe vanskelig (tørr påstå alle som har 920 klokker 4ghz.. til en viss grad..) men skal du noe mer over det så starter det og bli en annen side av kaka. GHz har INGEN TING med levetiden og gjøre det har bare evnt. volt's osv. men føler du at du ikke har lyst til og klokke så "mye" så er det opp til deg ;-) Lenke til kommentar
YpsiNine Skrevet 29. november 2009 Forfatter Del Skrevet 29. november 2009 (endret) Takker for svar, alle sammen. Her en en oppdatering. 3808 MHz nå, med bare 1.1V på prosessoren og 1,51V på RAM (kan ikke sette lavere). Alt virker 100% stabilt. Har gått fra 20x til 19x multiplier, siden jeg har lest meg frem til at 20x ikke er optimalt. Prøvde å boote med 20x og det fungerte dårlig, men 19x ser ut til å virke veldig bra så langt. Har også gått fra 10x på minnet til 8x, noe som er standard (visste ikke at jeg kjørte minnt på høyere multiplier enn det som var standard). Se vedlegg. Endret 29. november 2009 av Collapse Generation Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 ... Hvis dette stemmer så tror jeg du har fått en sykt bra CPU der ;-) Du kan pushe den MYE mer hvis du bare trenger 1.1v på 3.8ghz.. (på rundt 1.35v + starter det og bli for mye for en D0...) Så du burde klare 4ghz lett uten for mye volt.. Lenke til kommentar
YpsiNine Skrevet 29. november 2009 Forfatter Del Skrevet 29. november 2009 Submit, Ja det kan se ut som dette er en kjempeprosessor. Er allikevel veldig fornøyd med 3.8 GHz så jeg kommer til å holde den der for 24/7. Ved 200 FSB så kjører minnet på nøyaktig det det er laget for også. Har forøvrig senket tRFC fra 88 til 72 på minnet, lavere enn dette gav meg bare trøbbel og/eller ingen ytelsesøkning. Minnet måtte opp til 1,55V men det er allikevel 0,1V mindre enn de er designet for. Kjørte 5 runs med LinX (20 minutter), temperaturen stoppet på 71, 69, 69, 67 for hver av de 4 kjernene. Dette må vel være mer en bra nok? Installerte også en ny kjøler på NB, med original asus-kjøler lå tempen på stort sett 70 grader hele tiden, nå så ligger den på 48. Snakk om forskjell! Legger ved et nytt screenshot. Lenke til kommentar
YpsiNine Skrevet 30. november 2009 Forfatter Del Skrevet 30. november 2009 (endret) Ny screenshot etter 16 timer LinX. Kun 1.1V på CPU og 1.56 på RAM (60 tRFC nå). Endret 30. november 2009 av Collapse Generation Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå