Gå til innhold

Minareter forbys kanskje i Sveits


Robocoop

Anbefalte innlegg

Det andre var Antirasistisk senters utsagn om at dette er et brudd på menneskerettighetene. Det er det jo ikke! Menneskerettighetene sier ingenting om hvilke templer og gudshus man har krav på å bygge. Alle muslimer kan uttrykke og vise sin religion i Sveits, men ingen har krav om å bygge hva som helst hvor som helst. Det burde være klart for alle.

 

Det er ikke stemt over om også muslimer må følge plan og bygningsloven (i sveitsisk variant) (de kunne ikke bygge hva som ehslt hvor som helst før heller), det er stemt over å forby en bygning kun i kraft av religionen til dens brukere.

 

AtW

Jeg mener fortsatt at det ikke er noen menneskerettighet å få bygge sine templer og gudshus overalt. Sveitserne kunne gjerne vært hyggeligere og godkjent muslimer å bygge slike tårn, samtidig synes jeg det er bra at befolkningen der får lov å ta del i hva som skal være tillatt, og ikke bare la politikere styre alt (uansett tema).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det andre var Antirasistisk senters utsagn om at dette er et brudd på menneskerettighetene. Det er det jo ikke! Menneskerettighetene sier ingenting om hvilke templer og gudshus man har krav på å bygge. Alle muslimer kan uttrykke og vise sin religion i Sveits, men ingen har krav om å bygge hva som helst hvor som helst. Det burde være klart for alle.

 

Det er ikke stemt over om også muslimer må følge plan og bygningsloven (i sveitsisk variant) (de kunne ikke bygge hva som ehslt hvor som helst før heller), det er stemt over å forby en bygning kun i kraft av religionen til dens brukere.

 

AtW

Jeg mener fortsatt at det ikke er noen menneskerettighet å få bygge sine templer og gudshus overalt. Sveitserne kunne gjerne vært hyggeligere og godkjent muslimer å bygge slike tårn, samtidig synes jeg det er bra at befolkningen der får lov å ta del i hva som skal være tillatt, og ikke bare la politikere styre alt (uansett tema).

 

Ingen har påstått det er noen mennskerettighet å bygge overalt, men det er ikke noe forbud mot høye tårn eller hus, det er et forbud mot en bygning ene og alene i kraft av religionen til brukerene. Det er brudd på religionsfriheten.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvordan skal forbudet håndheves?

Hvem avgjør om en "høy, spiss bygning" er en minaret eller ikke?

Må den stå i tilknytning til en moské for å være en minaret?

Må en minaret nødvendigvis være en "høy, spiss bygning"?

 

Islamsk arkitektur kommer nok til å gjennomgå en renessanse i Sveits nå, skal du se ...

 

Men dette er jo ikke første gang sveitserne opplever en "religionskrig"; bl.a. ble de såkalte anabaptistene fordrevet derfra - deres etterkommere lever vel stort sett i USA i dag (Amish, mennonitter, ...)

Lenke til kommentar

Denne saken er nok mye mer et utrykk for å være "fed up" med de negative konsekvensene av muslimsk innvandring, enn om hvorvidt minerater skal forbys eller ei. Og når folk blir "fed up" så gjør de irrasjonelle valg. Jeg tror heller Sveits skulle hatt et valg som gikk på de mer grunnleggende problemene med Islam, og da tror jeg en ville fått et veldig klart resultat som gikk mot muslimsk ukultur.

Lenke til kommentar
Minaretene i seg selv er greie, på lik linje med kirkespir.

Men når det kommer jalling fra de 5 ganger om dagen, kontra kirkens ringing på søndager.

"Jaller" det fra de minaretene som allerede står i Sveits i dag?

Eller fra minareter i noe annet "kristent", europeisk land?

Så vidt jeg har fått med meg har ikke lyden vært noe element i denne saken ...

Lenke til kommentar
Minaretene i seg selv er greie, på lik linje med kirkespir.

Men når det kommer jalling fra de 5 ganger om dagen, kontra kirkens ringing på søndager.

 

Det er ikke stemt over kravene til støyutslipp. Om støyutslipp er problemet, hva er den beste måten å angripe problemet? Ved sette krav til støyutslipp, ikke ved å bryte religionsfriheten.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er jo meningsløst å forby minareter, mens spir og kupler angivelig ikke omfattes.

 

Handler nok heller ikke om byggverkene i seg sjøl for bakmennene, men at man så sitt snitt til å "hevne seg" på de fæle muslingene.

 

Lurer på hvordan vi hadde tenkt i historiens lys, hvis det f.eks. var Hitler og Tredje Riket som gjøv på en folkeminoritet på samme måte? :roll:

Lenke til kommentar
Denne saken er nok mye mer et utrykk for å være "fed up" med de negative konsekvensene av muslimsk innvandring, enn om hvorvidt minerater skal forbys eller ei. Og når folk blir "fed up" så gjør de irrasjonelle valg. Jeg tror heller Sveits skulle hatt et valg som gikk på de mer grunnleggende problemene med Islam, og da tror jeg en ville fått et veldig klart resultat som gikk mot muslimsk ukultur.

Sveits har da vitterlig ikke noe særlig muslimsk innvandring. De fleste muslimer i Sveits kommer fra Balkan og er moderate og i stor grad ikke-praktiserende.

 

Og selvsagt er det et uttrykk for at folk er "fed up", eller de innbiller seg i hvert fall at de er det. Minaretene i Sveits, de fire som finnes, er stort sett på størrelse med en forvokst skorstein. Folk flest bryr seg nok ikke om disse i det hele tatt, om de i det hele tatt ser dem. Videre så stemte folk i byene, hvor muslimer flest bor, mot forbudet mens folk på landsbygda som sikkert aldri har snakket med en muslim stemte for. Veldig mange har en irrasjonell frykt for islam og et feilaktig skremselsbilde av "muslimsk ukultur".

Lenke til kommentar
Men jeg har observert at levestandarden i ikke-religiøse land er generelt mye høyere en i religiøse land, og ut fra det kan jeg trygt si at religion ikke er en god ting for et moderne samfunn. Det burde ikke være en menneskerett å samle seg rundt en religion, ganske enkelt.

 

Det har ikke slått deg at det muligens er et samfunns dårlige levestandard som er årsaken til at religion står sterkt? Grunnen til at vi i vesten er sekulære er nettopp fordi vi har god utdanning og et bra samfunn ellers; vi trenger ikke religion. Samfunnet vårt er ikke bra fordi det mangler religion, samfunnet vårt mangler religion fordi samfunnet vårt er bra. Kan du forstå dette?

 

At sveitserne ikke ønsker at samfunnet deres skal bli verre, som ser ut til å være en konsekvens av økt religion, er ikke et dum ting.

 

Fordi om lands dårlige levestandard ser ut til å kovariere med utbredelsen av religion, så betyr det ikke at religion er ÅRSAKEN til den dårlige levestandarden. Bruk hodet litt...

.

Endret av J-Core
Lenke til kommentar
Noen som sitter på statiskikk rundt hvor mange som faktisk brukte stemmeretten sin på denne saken? Kan ikke huske å ha sett det nevnt i de artiklene jeg har lest.

Oppmøtet var 53 %.

 

Ellers må jeg innrømme at alt annet ekskludert, de minaretene som postes i denne tråden virker rimelig pene, ut fra et rent estetisk standpunkt.

 

Men jeg går ut fra at de fleste sveitsiske moskeer fra nå av får inkludert utsiktstårn når byggesøknadene leveres inn. Det er minareter som er forbudt, ikke utsiktstårn.

Lenke til kommentar
Så får vi se om det blir noen gjøkur-boikott når denne historien har blitt formidlet til de iranske masser gjennom ayatollah-systemet. (Det var det eneste sveitsiske produktet jeg kom på ...)

Personlig håper jeg Al-Qaida og andre islamistiske terrorgrupper vil boikotte sveitsiske banker. Så kommer det ihvertfall noe positivt ut av denne saken.

Lenke til kommentar
post-10541-1259689838_thumb.jpg

 

Litt av en trussel mot sveitsisk kultur, arkitektur, samfunnsliv, det sveitsiske livet i seg selv, ytringsfriheten og den sveitsiske marinen!

 

Fantastisk talentløs propaganda. Hva med å slenge opp et naziflagg med vakker natur i bakgrunnen og spørre om hva slags trussel et simpelt flagg kan være mot verden?

 

Og ang. ditt andre poeng. Norge har relativt liten muslimsk befolkning også, men vi har allerede en del problemer og gnisninger. Det finnes nok av folk som er fed up her også til å ta irrasjonelle valg som går på bygninger og ikke ukultren som står bak.

 

Det er nok av bortforklaringer om hvor harmløs en byning eller en gammel syk mann med langt skjegg er. Europa har allerede mange problemer med muslimsk innvandring, og det hjelper ingenting for ingen å prøve å bortforklare det. Det eneste det fører til er flere problemer, gnisninger, og irrasjonelle valg slik vi nå er vitne til i Sveits.

Lenke til kommentar
post-10541-1259689838_thumb.jpg

 

Litt av en trussel mot sveitsisk kultur, arkitektur, samfunnsliv, det sveitsiske livet i seg selv, ytringsfriheten og den sveitsiske marinen!

 

Fantastisk talentløs propaganda. Hva med å slenge opp et naziflagg med vakker natur i bakgrunnen og spørre om hva slags trussel et simpelt flagg kan være mot verden?

 

Og ang. ditt andre poeng. Norge har relativt liten muslimsk befolkning også, men vi har allerede en del problemer og gnisninger. Det finnes nok av folk som er fed up her også til å ta irrasjonelle valg som går på bygninger og ikke ukultren som står bak.

 

Det er nok av bortforklaringer om hvor harmløs en byning eller en gammel syk mann med langt skjegg er. Europa har allerede mange problemer med muslimsk innvandring, og det hjelper ingenting for ingen å prøve å bortforklare det. Det eneste det fører til er flere problemer, gnisninger, og irrasjonelle valg slik vi nå er vitne til i Sveits.

Hva slags problemer og gnisninger er det vi har i Norge? Og hva mener du med "ukulturen" som står bak? Bak hva? Minaretene? Jeg synes du er veldig svevende i din argumentasjon. Du nevner problemer, gnisninger, at jeg bortforklarer, at sveitserne burde hatt et valg om ukulturen og ikke minaretene. Alt uten å utdype det grann. Hva mener du egentlig?

Lenke til kommentar
Norge har relativt liten muslimsk befolkning også, men vi har allerede en del problemer og gnisninger.

Problemer og gnisninger ja, så absolutt.

Men hva tror du forårsaker disse? Jeg har 3 forslag.

  1. Muslimske ekstremister som mener alle vantro må halshugges, voldtas eller i alle fall undertrykkes på ett eller annet vis.
  2. Høyreekstreme, norske krefter som åpenlyst spiller på fremmedfrykt og intoleranse for å fremme kvasi-nazistiske holdninger i samfunnet.
  3. Eller en lett kombinasjon av mindre ekstreme utgaver av alternativ 1 og 2?

(Ja, 1 og 2 er satt på spissen, utelukkende for å understreke poenget. Ingen vits i å kommentere det.)

 

Hei, vi er kristne, er vi ikke? La meg igjen understreke hva jeg mener, med et stykke tekst fra den boken vi jo bygger vårt kristne samfunn på.

 

Døm ikke, for at dere ikke skal bli dømt! For dere skal selv dømmes etter den dom dere feller over andre, og det skal måles opp for dere i det målet dere selv bruker. Hvorfor ser du flisen i din brors øye, men bjelken i ditt eget øye legger du ikke merke til? Eller hvordan kan du si til din bror: La meg ta flisen ut av øyet ditt, når det er en bjelke i ditt eget? Din hykler! Ta først bjelken ut av ditt eget øye! Da først vil du se klart og kan ta flisen ut av din brors øye.
Endret av jonlem
Lenke til kommentar
post-10541-1259689838_thumb.jpg

 

Litt av en trussel mot sveitsisk kultur, arkitektur, samfunnsliv, det sveitsiske livet i seg selv, ytringsfriheten og den sveitsiske marinen!

 

Fantastisk talentløs propaganda. Hva med å slenge opp et naziflagg med vakker natur i bakgrunnen og spørre om hva slags trussel et simpelt flagg kan være mot verden?

 

Og ang. ditt andre poeng. Norge har relativt liten muslimsk befolkning også, men vi har allerede en del problemer og gnisninger. Det finnes nok av folk som er fed up her også til å ta irrasjonelle valg som går på bygninger og ikke ukultren som står bak.

 

Det er nok av bortforklaringer om hvor harmløs en byning eller en gammel syk mann med langt skjegg er. Europa har allerede mange problemer med muslimsk innvandring, og det hjelper ingenting for ingen å prøve å bortforklare det. Det eneste det fører til er flere problemer, gnisninger, og irrasjonelle valg slik vi nå er vitne til i Sveits.

Hva slags problemer og gnisninger er det vi har i Norge? Og hva mener du med "ukulturen" som står bak? Bak hva? Minaretene? Jeg synes du er veldig svevende i din argumentasjon. Du nevner problemer, gnisninger, at jeg bortforklarer, at sveitserne burde hatt et valg om ukulturen og ikke minaretene. Alt uten å utdype det grann. Hva mener du egentlig?

Leser du ikke aviser eller prøver du bare å være vanskelig?

 

Hijab-saken, blasfemi-paragrafen, kjønnslemstelse, tvangsekteskap, voldtektssaker som f.eks. i Stavanger hvor en delvis la skyld på kvinnene. Se på kriminalitetstatistikken spesielt i Oslo. Muhammed-tegningene med alt som fulgte med. etc.

 

Igjen, sveitserne stemte nok ikke mot mursteinene i minaretene, det var nok heller et irrasjonelt valg preget av den rasjonelle misnøyen mot noe av det den muslimske innvandringen fører med seg. Muslimsk innvandring er positivt på mange måter slik innvandring generelt er, men det å lukke øynene for de faktiske problemene den fører med seg, fører bare til flere problemer. Det ser vi resultatet av i Sveits idag ved at folk stemmer mot minareter som er den muligheten de har til å vise sin misnøye direkte.

 

Hadde vi kunne vært mer åpne om problemene og faktisk innsett de, tror jeg dette valget aldri hadde vært nødvendig å i det hele tatt avholde. Men en høster som en sår, og her sitter vi å debatterer bygninger (som er et ikke-problem) i stedet for de grunnleggende problemene. En ser en stadig sterkere strømning i Europa mot å ta denne debatten. Men til nå er den altfor overfladisk og rammer bare feil, slik en ser i denne saken.

Endret av Jens72
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...