Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Jeg trenger hjelp før jeg gjør mer feil å pc'n min blir ødelagt

Anbefalte innlegg

jeg har kjøpt en pc for klokkere selv om jeg ikke har noe peiling på det selv for 2 måneder siden.

jeg har:hovedkort

prossesor

cpu kjøler

Når jeg kjører "Prime95" med alt på full load har jeg temperaturer på:

low high load

core#0: 57 73 100%

core#1: 56 70 100%

core#2: 54 71 100%

core#3: 51 67 100%

"i følge "Core temp 0.99.5" kjørt i 15min

minne/ram

Minnet har stått på 1866Mhz i 1 måned når pc'n var ny selv om prossesoren stod på 1333Mhz, noe som stilte volten i minnet til 1,90V selv om minnet ikke skal ha mer en 1,65V. Jeg vet ikke om dette har gjort noe skade og jeg merker heller ikke noe, men hvis noen vet PLZ gi meg tilbakemelding på dette...

Også ønsker jeg å sette i 6G til med samme minnet.

strømforsyning

skjermkort

Jeg ønsker å sette i enda ett skjermkort av samme type siden jeg merker at med bare 1 kort, låser pc'n seg av å til når jeg spiller å jeg kan ikke ha enkelte spill på full oppløsning. men i følge "ASUS Support" så trenger jeg da ca 1600W strømforsyning for å vær sikker. Jeg klarer ikke å finne en i norge som selger så stor strømforsyning siden jeg trenger en med "Norsk sokkel" å det må passe i dette kabinettet kabinett

Også tenker jeg på å kjøpe skikkelig vannkjøling til hele pc'n.

Så mine såørsmål til dere der ut blir:

1. Kan noen hjelpe meg med SIKKER overklokking slik at jeg kan få mest mulig ut av minnet/ramen?

2. Vet noen om hvor jeg kan skaffe meg 1600W strømforsyning med "norsk sokkel"?

3. Kan noen sette opp ett skikkelig kjølesystem til dette?

På spørsmål nr. 1 og 3 trenger jeg en step by step gjennomføring tror jeg, jeg er skikkelig "newb" i dette som noen kaller det. Å lurer på om jeg er ute på tynn is her

Men takk på forhånd til alle som ønsker å svare/hjelpe meg, setter virkelig pris på det :D

Mvh Thor-Arne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette lukter stramt av forumtroll, men jeg prøver alikevel..

Det er nok noe annet galt med maskina di enn at den yter for dårlig.

Om spillene låser seg hjelper det ikke å klokke, da er det noe annet galt.

Det er ingen ting i veien med de temperaturene du oppnår.

Siden du har mishandla rammen din så ville jeg kjørt en form for ramtest for å sjekke at alle brikkene er 100%...

Har forresten samme HK, og 12GB ram, det kan anbefales. Har dog GTX 260 skjermkort, og kun en i7 920 CPU, men kan ikke si jeg kjenner behovet for å klokke veldig..

Endret av Stratos
Lenke til kommentar

Hmm, har du noe peiling på hva som kansje kan være feil?

Å har du noen forslag til ramtest jeg kan bruke for å sjekke det?

Med ditt skjermkort, klarer du å kjøre alle spill på full oppløsning?

jeg tenker også på å kansje levere pc'n til noen som kan opptimere slikt for meg, siden jeg er "newb" selv, vet du om noen som kansje driver med slik?

Lenke til kommentar
Hmm, har du noe peiling på hva som kansje kan være feil?

Å har du noen forslag til ramtest jeg kan bruke for å sjekke det?

Med ditt skjermkort, klarer du å kjøre alle spill på full oppløsning?

jeg tenker også på å kansje levere pc'n til noen som kan opptimere slikt for meg, siden jeg er "newb" selv, vet du om noen som kansje driver med slik?

du kan bruke memtest86 for å finne ut om rammen har noen feil.

Men har du kjøpt denne maskinen ny fra butikk for 2 måneder siden?

Hvis du har det, så ville jeg tatt med maskina tilbake å forklart de saken.

Lenke til kommentar

Ble mye rot her, så jeg svarer på disse tre:

1. Kan noen hjelpe meg med SIKKER overklokking slik at jeg kan få mest mulig ut av minnet/ramen?

Alt er sikker overklokking så lenge du ikke drar spenningen for høyt, du leser på internett hvordan spenningen skal ligge ann.

1600W er bare tull, du klare deg helt fint med 1000W og sikkert enda mindre.

Skikkelig kjølesystem kan du finne selv: http://old.prisguide.no/cat.php?cat_id=100

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
du kan bruke memtest86 for å finne ut om rammen har noen feil.

Men har du kjøpt denne maskinen ny fra butikk for 2 måneder siden?

Hvis du har det, så ville jeg tatt med maskina tilbake å forklart de saken.

jeg kjøpte den i deler som bygge pc, så jeg har garanti på delene. Men du har helt rett, jeg tar det heller opp med komplett.

Lenke til kommentar
Ble mye rot her, så jeg svarer på disse tre:

Alt er sikker overklokking så lenge du ikke drar spenningen for høyt, du leser på internett hvordan spenningen skal ligge ann.

1600W er bare tull, du klare deg helt fint med 1000W og sikkert enda mindre.

Skikkelig kjølesystem kan du finne selv: http://old.prisguide.no/cat.php?cat_id=100

Jeg har ikke helt peiling som jeg har skrevet, så har du noen internett sider du kan gi meg på dette?

Grunn til jeg bruker dette forumet er for at jeg ikke skal begynne å gjøre ting på egenhånd når jeg ikke vet hva jeg gjør.

Også, kan du forklare meg hvorfor det bare er tull med mer watt i systemet. Jeg har brukt det som står i user guiden til hoved kortet mitt for å vær sikker, å asus support asus supportregner ut til meg ca 1600w

Lenke til kommentar

Til å finne spenninger og overklokkingsguider så anbefaler jeg Google og http://forums.extremeoverclocking.com/

Jeg er veldig sikkert på at ditt oppsett ikke skal trenge 1600W. En i7 975 bruker omtrent 130W og et GTX295 skal ikke bruke noe særlig mer enn 500W.

Du må kanskje få mer strøm om du skal ha to stykker, men jeg anbefaler ikke å putte i to slike kort. Du får en veldig dårlig "scaling" (Forhold mellom et og to kort).

Men på en annen side så skal de aller fleste strømforsyninger kunne veksle mellom 115V og 230V.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...