Gå til innhold

Trenger litt råd/tips til fotografering i idrettshall. Valg av objektiv. Bruk av blits?

Anbefalte innlegg

Skal ta noen bilder av guttungens juleavslutning på turinga i morra. Har Nikon D300, 18-200mm 3,5-5,6 og 50mm 1,8 samt SB-800 til rådighet. Jeg må nok ihvertfall opp i 1/250 lukkertid for å fryse evt hopp osv, men er litt usikker på om jeg burde bruke 18-200mm med blits eller prøve meg med 50mm med stor blender og uten blits.

Dere som har erfaring med å ta bilder i en idrettshall; vil jeg få nok lys med 18-200 uten blits på største blender? Eller må jeg bruke blits om jeg velger å bruke dette objektivet? Hvordan ville dere i såfall stille inn blitsen?

Å skyte i taket er det vel ingen effekt i og jeg vet ikke om "bounce"-kortet i blitsen er til så mye hjelp heller...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den generelle regelen for å fryse bevegelser i sportssammenheng er 1/640s. Det klarer du sansynligvis ikke med ditt utstyr.

Den eneste løsningen jeg forestiller meg er bruk av 50/1.8 vidåpen og høy ISO, siden gutten trolig er (relativt) statisk er lyset det samme, så du bør arbeide med å finne en manuell eksponering som fungerer, og holde deg til den. Om du bruker JPEG bør du sette en hvitbalansemåling, finn en gammel iskremboks og bruk en bit hvit plast som referansepunkt, den plasten er hvit, et vanlig papirark er normalt litt blått..

Autofokus er vanskeligere, men avhengig av guttens bevegelse må du bestemme om du skal ha følgefokus eller vanlig autofokus (altså prefokus). Seriemodus sier seg selv..

:)

Lenke til kommentar
Den generelle regelen for å fryse bevegelser i sportssammenheng er 1/640s. Det klarer du sansynligvis ikke med ditt utstyr.

Og jeg som nå trodde jeg hadde fått meg ganske bra fotoutstyr. :p

Så du har ikke noe tro på 18-200mm med blits? Skal teste ut litt når jeg kommer i hallen i morra, men ser for meg at det blir 20-30 unger og like mange foreldre flyende rundt omkring så hadde vært veldig deilig med zoomlinse.

Men går det ikke, så går det ikke.

Lenke til kommentar

Blits er irriterende, gir dårlig lys, fargestikk enten på motivet eller resten av hallen, om du ikke eksponerer lyst nok vil du uansett få veldig mørke omgivelser. Det er greit å prøve som en siste mulighet, men så langt det er mulig ville jeg prøve å unngå det..

Jeg har ikke tro på 18-200 av den enkle årsak at det er svært lite lyssterkt. Jeg har fotografert litt håndball, og i en normal hall sliter jeg selv om jeg har f/3.5, noen ganger er f/2.8 for lite.

f/1.8 er nok din beste sjansen uten blits. Men som sagt, prøv deg frem. Du har på ingen måter et dårlig hus, du har et svært godt hus.

:)

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Ja, jeg skulle da tro at D300 burde være mer enn godt nok til mitt bruk, men merker at siden jeg nå er vant til å få meget gode bilder så vil jeg jo ha det i alle situasjoner. Noe som er vanskelig har jeg skjønt. :p

Med kompaktkamera var alt så mye enklere. Man bare knipset og ble det som det ble, var ikke akkurat så store forventinger til resultatet som det er nå.

Takk for tips ihvertfall! :)

Lenke til kommentar

Du vil nok oppleve endel foreldre med kompakt som fyrer av blitsen,også dslr har blitt veldig populært.

Så ville ikke helt avskrevet blitsen ennå,du kan rette blitse litt skrått oppover og bruke kortet.

Jeg vet ikke hvor nært du kommer,men 50mm kan bli for trang hvis du skal ha med deg hele scenariet.

Det jeg har opplevd er at har du en "kjempe linse" så flytter andre seg av respekt,de hvite objektivene til Canon fungerer fint i sånne sammenhenger.

Bare prøv og kom såpass tidlig at du får et fint ståsted.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...