_neuron_ Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 (endret) Hei Har sett en del på 15" med i7 prosessor, jeg bruker cpu'en rimelig mye, og krever mye av systemet. Vil ha nok skjermkort til å spille nye spill med bra grafikk idag, så den holder en stund. Og en oppløsning på 1600x900 eller mer. Problemet mitt er at støy ser ut til å være noe de færreste gidder å skrive noe om, og jeg er ganske sensitiv på det. Har hatt en 7738G som jeg ikke kan bruke lenger, mest pga selv under ekstremt lett load (web surfing, med masse tabs) kicket vifta inn i ca 1 min hver 2 minutter eller noe sånt og det ble for distraherende. Er det noen som har kjennskap til forskjellige i7 15" med grei oppløsning og hvordan støyen er på dem? Sitter idag og vurderer dell's xps 16 og multicom's W860, men er ekstremt åpen for forslag. //edit, så dell's alienware m15x er også kanskje noe å vurdere, den har også 2 skjermkort, en til stille office arbeid. Vært å nevne at jeg ikke bruker windows primært, så sånne funksjoner må fungere i linux. Endret 28. november 2009 av _neuron_ Lenke til kommentar
stonebro Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Vil du ha en skikkelig stillegående maskin kan du ikke forvente mye av grafikkytelse i tillegg. Uansett om du knapt bruker grafikkchipen i windowsbruk vil kjøleløsningen i slike maskiner typisk gi fra seg mer totalstøy. Det virker dog som om Core i7-prosessoren rett og slett ikke blir særlig varm (har laptop med Core i7-720QM). Det er en spill-pc primært, så under Windows-bruk er vifta hørbar, men samtidig ikke irriterende. Maskinen blir overhodet ikke varm. Samtidig er ikke viftestyringen spesielt god virker det som. Vifta kunne nok operert en del under nivået den stort sett går på og hold temperaturen i sjakk - når jeg kjenner under chassis har det stort sett samme temperaturen som bordoverflaten, med unntak av en lite område over prosessoren. Lenke til kommentar
_neuron_ Skrevet 29. november 2009 Forfatter Del Skrevet 29. november 2009 Vil du ha en skikkelig stillegående maskin kan du ikke forvente mye av grafikkytelse i tillegg. Uansett om du knapt bruker grafikkchipen i windowsbruk vil kjøleløsningen i slike maskiner typisk gi fra seg mer totalstøy. Det virker dog som om Core i7-prosessoren rett og slett ikke blir særlig varm (har laptop med Core i7-720QM). Det er en spill-pc primært, så under Windows-bruk er vifta hørbar, men samtidig ikke irriterende. Maskinen blir overhodet ikke varm. Samtidig er ikke viftestyringen spesielt god virker det som. Vifta kunne nok operert en del under nivået den stort sett går på og hold temperaturen i sjakk - når jeg kjenner under chassis har det stort sett samme temperaturen som bordoverflaten, med unntak av en lite område over prosessoren. Hvilken laptop er det du har? Liker å ha mye å sammenligne med. Og ja, jeg vet at skjermkort trekker en del, jeg ser derfor nå på m15x'en som har 2 skjermkort, ett for kontor bruk (intel onboard) og ett for spilling (nvidia). Lenke til kommentar
stonebro Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Hvilken laptop er det du har? Liker å ha mye å sammenligne med. Og ja, jeg vet at skjermkort trekker en del, jeg ser derfor nå på m15x'en som har 2 skjermkort, ett for kontor bruk (intel onboard) og ett for spilling (nvidia). Asus X62J markedsføres den som i Norge. Tror den heter M62J mange steder i utlandet. Den er relativt stille under vanlig Windows-bruk, ihvertfall sammenlignet med min eldre Acer Aspire. Du hører vifta, men det er en lav, nesten behagelig sus, og jeg har ikke opplevd at den plutselig spinner opp innimellom. Om det fins noen viftestyring / tweaking program man kan bruke er det nok mulig å få den til å gå enda litt stillere. Tror rett og slett at Core i7 - prosessorer tar Windows-bruk og multitasking såpass lett at de slipper å stresse, derfor holdes temperaturen også lav. Lenke til kommentar
_neuron_ Skrevet 29. november 2009 Forfatter Del Skrevet 29. november 2009 Asus X62J markedsføres den som i Norge. Også ett problem.. svært vanskelig å finne reviews på veldig mange forskjellige modeller, ihvertfall reviews man kan sammenligne. Det er jo også mange produsenter som oppdaterer gamle modeller, og bytter inn nye skjermkort/cpu modeller, og da er det ikke lett å finne reviews på f.eks støy som stemmer. Må si alienware m15x frister mer og mer, jeg betaler litt ekstra for litt mindre sammenlignet med multicom sin (250gb hd istedet for 500gb for rundt samme pris, og gt240 istedet for 260, som er den store forskjellen), men den pc'en er veldig stille. m15x : http://www.notebookcheck.net/Review-Alienw...ok.22280.0.html w860c barebone (multicom) : http://www.notebookcheck.net/Review-Devilt...ok.22329.0.html (samme barebone som multicom sin, men samme komponenter, men det er jo godt mulig multicom sine har anderledes vifter..). Lenke til kommentar
stonebro Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 (samme barebone som multicom sin, men samme komponenter, men det er jo godt mulig multicom sine har anderledes vifter..). Det tviler jeg på, hele kjøleløsningen regnes vel som en del av barebone, så viftene skal normalt sitte på barebonet når de mottar det. Selv om det er Multicom som videreformidler og "skrur sammen" maskinen etter barebone, så er hvilke komponenter som kan brukes strengt diktert av barebone-produsenten, Clevo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå