Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Garanti dekker ikke Kondensskader?

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en pc i januar(2009) på Elkjøp. I august en dag lot jeg pc'en laste ned noe, så etter 2 timer kom jeg tilbake for å sjekke om nedlastingen var ferdig, pc'en svarte ikke når jeg bevegde musa, så jeg prøvde startknappen/av/på knapp, virka heller ikke..pc'en hadde fryst, så hjalp det ikke vis jeg prøvde og slå den av, så jeg måtte bare dra ut stikk kontakten og plugge den inn igjen, jeg trykte av/på knappen, pc'en starta opp..jeg så logoen..og da ble det helt svart, ventet i noen minutter og ingenting..jeg slå pc'en av og på..nå kom det ikke noen logo bare en svart skjerm...jeg prøvde en gang til...da sto ingen input..prøvde igjen...poff sa det bak i maskinen og det lukta svidd.

Den kvelden var det ganske kaldt inni det rommet og pc'en heter Scaleo P(Fujitsu Siemens).

Gikk til elkjøp og spurte om reparasjon men siden jeg ikke fant kvitteringa(visste heller ikke om det var garanti på den siden jeg trodde "Service og Support Avtale" var garanti..som jeg ikke betalte siden det kosta 2k ekstra. Så han prøvde og lette etter navnet i databasen men for noen dager siden gikk jeg tilbake til pc-klinikken og det var skrivefeil i etternavnet) sa han at jeg måtte betale 6-10,000 kr hvis han sendte den inn til reparasjon..så jeg aner ikke hva årsaken til at PC'en døde var(han sa at det strømforsyninga som hadde tatt kvelden, han prøvde og bytte men det gikk ikke)..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oops...han datafyren antok at det var det.

Han kan IKKE kreve betaling for en antakelse men han kan ta ett undersøkelsesgebyr for med sikkerhet å kunne si hva som var årsaken hvis den da faller utenfor garanti.

6-10 000 kr høres også veldig mye ut, trolig vil bytte av hovedkort fikse det meste vil ihvertfall jeg tro.

Hvor kaldt var det egentlig på rommet?

Edit:

Hadde jeg vært deg hadde jeg åpnet PC-en og lokalisert HVOR det luktet brent og tatt ett bilde og lagt ut her.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Noen minusgrader..

EDIT: Gikk i går til elkjøp igjen og snakka med samme fyren og han skulle sende det som en garantisak, og så sa han hvis de reparasjonsfyrene fant ut at det var kondensskader måtte jeg nok betale litt...siden garantien egentlig ikke dekker det(hva han fortalte meg da)

EDIT2: :p Hele rommet luktet brent(lite rom) så tror ikke jeg kunne finne det ut.

Endret av Artilles
Lenke til kommentar
Noen minusgrader..

EDIT: Gikk i går til elkjøp igjen og snakka med samme fyren og han skulle sende det som en garantisak, og så sa han hvis de reparasjonsfyrene fant ut at det var kondensskader måtte jeg nok betale litt...siden garantien egentlig ikke dekker det(hva han fortalte meg da)

EDIT2: :p Hele rommet luktet brent(lite rom) så tror ikke jeg kunne finne det ut.

Hehe... fint om den sendes som garantisak ja og at den heller blir avvist. Jeg er ikke overbevist i det hele tatt om at dette er kondens eller noe annet som faller utenfor garanti.

Husk en ting, de kan IKKE reparere noe på din regning UTEN at de har avtalt dette med deg først, det de kan gjøre er å ta ett undersøkelsesgebyr hvis de finner ut at dette er din feil.

Hvis de reparerer PC-en uten ditt samtykke tar du bare PC-en med deg og takker fint :p

Skulle gjerne visst hva man skal ha 6-10 000 kr for og hvordan han i det hele tatt kom frem til den summen.

For 10 000 kr får du en veldig bra PC.... :)

Lenke til kommentar
Noen minusgrader..

MINUSGRADER???? Innendørs??? Det kan umulig stemme...

Lenke til kommentar

Tja, hvis TS bor nordpå og ikkje har isolasjon så kan det jo bli ganske kaldt :p

Kosta den 6k og så skal dei ha 6-10k for å reparere den? Eg luktar den vanlege dårlege kundeservicen frå elkjøp.

Eg får inntrykk av at det ikkje er gjort noko vidare for å finne ut kva som faktisk er galt.

Lenke til kommentar
Noen minusgrader..

MINUSGRADER???? Innendørs??? Det kan umulig stemme...

Bor i skien, og pc'en er i gangen og så var det det en VIRKELIG kald kveld.

Lenke til kommentar

Skal litt til for at det blir kondensskader på en datamaskin uten at du driver med ekstremkjøling.

Kondens dannes kun når varm luft møter noe kaldt, ikke når kald luft møter noe varmt.

Altså kan kondensfare oppstå om du tok en iskald maskin inn i et varmt rom (eller slo den på fra den var kald, hvilket ville varme den veldig fort). Hvis det er tilfellet så kan jeg være enig, men om maskinen bare har stått på i et kaldt rom så vil det ikke lage kondens i seg selv. Du vet best hva som har hendt...

men for å svare på spørsmålet, så om det ER en kondensskade så dekkes det så og si aldri av garanti da det er en brukerfeil. Reklamasjonsrett vil heller ikke dekke det. Normalt er det kun ulykkesforsikring eller utvidede garantier (typ "idiotsikring") som dekker sånt.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...