Frexxia Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 (endret) Nå er det ytterst få som får bruk for det fremmedspråket de lærte på VGS. Det er også flere timer i andre fag, som norsk og en del av valgfagene, enn før. Personlig husker jeg null av tysken jeg lærte på vgs, og har ingen planer om å holde det ved like. Endret 28. november 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 (endret) Her var det mye feilinformasjon! Hvis du har tysk på ungdomsskolen kan du enten velge å fortsette på tysk på videregående eller begynne på et nytt språk. Du vil uansett bare ha to år. Fortsetter du på tysk får du Tysk II, altså det vanskeligste nivået, begynner du på et nytt språk får du nivå I. Hvis du har fordypning i ungdomsskolen må du uansett begynne på nivå I i et av språkene den videregående skolen tilbyr. Da må du ha tre år med fremmedspråk, som til sammen skal utgjøre Nivå I+II. Merk at videregående her må leses som studiespesialisering. Endret 28. november 2009 av Henrik B Lenke til kommentar
Heimdalen Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 på Yrkeslinjene har du ikke fremmedspåk, bortsett fra engelsk! Lenke til kommentar
Flux1 Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Veldig bra oppsummert av Henrik B. Fortsetter du med Tysk på ungdomsskolen (ANBEFALES!) så må du bare ha 2 år på VGS. På VGS kan du velge å fortsette med Tysk 2, eller velge et nytt språk på nivå 1. Uansett hvilket nivå du velger så må du ha dette i 2 år. Hvis du ikke fortsetter med Tysk så må du ha et språk i alle 3 årene på VGS. Dette er hvis du skal ta SSP (almenn)! Vet ikke hvordan det er med de andre linjene. Jeg går selv SSP første året, hadde Tysk hele ungdomsskolen. Jeg sliter med fremmedspråk og valgte et nytt språk på nivå 1 fordi Tysk nivå 2 ble for vanskelig. Er storfornøyd med valget jeg gjorde. Blir deilig å slippe fremmedspråk siste året på VGS. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 (endret) #redigert vekk# missforstod Henrik Bs innlegg. Endret 28. november 2009 av Jankee Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 [..,] eller at B-språk på VGS er det same som dei to første åra på ungdomskulen Så vidt jeg har forstått det er to år med nivå I på vidergående vanskeligere enn de tre årene på ungdomsskolen, så akkurat det tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for. Lenke til kommentar
Alex Moran Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 På skolen vår er det to år som er obligatoriske med fremmedspråk, uavhenging av hvilket nivå det er. To år med fremmedspråk I eller to år med fremmedspråk II. Skulle da tro det var slik for alle. Lenke til kommentar
Schjellin Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Norsk fordjuping på U-skolen = Fransk i 2 år på studiespesialisering. Tysk på U-skolen = 2 år med tysk på studiespesialisering. Du får bare tysk eller fransk vist du går studiespesialisering. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 (endret) På skolen vår er det to år som er obligatoriske med fremmedspråk, uavhenging av hvilket nivå det er. To år med fremmedspråk I eller to år med fremmedspråk II. Skulle da tro det var slik for alle. Det stemmer at både nivå I og nivå II er på to år, tre år kalles som sagt for nivå I+II og må tas av dem som hadde fordypning i norsk eller engelsk på ungdomsskolen. Om selv dem med fordypning har kun måttet ta to år er det to mulige forklaringer på det: 1. Det skjedde før reformen var satt skikkelig i gang (tror det var noen overgangsordninger av noe slag). 2. Skolen bryter med det reglementet som er bestemt sentralt. Endret 28. november 2009 av Henrik B Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå