Gå til innhold

Kompaktkamera til en 9-10 årig jente? (1500,-)

Anbefalte innlegg

Dette er selvfølgelig julegave og pristaket er rundt 1500,-.

Jeg har kikket kort i kveld og havnet noe tilfeldig på "Canon Digital Ixus 95 IS".

Datteren vil ha enten et lyserosa (ikke den sterkt cerise rosa mange har), lyseblått eller hvitt kamera og forelsket seg litt i lyseblå utgaven av nevnte.

i_583303-120x80.jpg

Med denne fotoveska i lyseblå

post-38451-1259445164.jpg

Fordelen med dette kameraet er at det virker å være tilgjengelig i flere fotoforretninger i Oslo området også.

Men før jeg hopper til et kjøp vil jeg gjerne samle noen anbefalninger fra andre om hva som kan være gode kjøp og som har en eller fler av disse fargene samt egenskapene som er viktig for en liten fotograf som før kun har tatt bilder med mobil.

En ting som nok kan være viktig er at det er lett for henne å lade og ellers betjene kameraet.

NB!

Hun likte ikke fasongen på "Canon Digital Ixus 110 IS" og vil ha et "firkantet" kamera hehe.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

anbefaler at du minst kjøper et kamera med medfølgende batteri.

vanlige AA (og noen kamera AAA) batterier er for svake for de fleste digitalkamera, og vil tømmes for strøm allerede ved rundt 50-100bilder med blitz...

mens et medfølgende oppladbart batteri vil kunne ta 250-350 bilder med blitz...

Lenke til kommentar

+1

Har et digitalkamera med vanlige batterier ... Er helt grusomt. De blir tømt med en gang!

edit:

Følte bare at jeg måtte understreke dette poengets viktighet. Forøvrig er dette innlegget totalt unyttig. :ph34r:

Endret av BooBass
Lenke til kommentar
Da blir det kamera og veske i førsteposten.

Gå for det, du.

Når du er 10 år gammel kommer nok utseende på kameraet og enkel betjening før bildekvalitet, men kameraet i førstepost har jo alle tre. Er forresten bedre kamera enn kameraet vårt ("familiekameraet") som blir brukt på turer og slikt. :)

Endret av Benny
Lenke til kommentar

vanlige AA (og noen kamera AAA) batterier er for svake for de fleste digitalkamera, og vil tømmes for strøm allerede ved rundt 50-100bilder med blitz...

mens et medfølgende oppladbart batteri vil kunne ta 250-350 bilder med blitz...

Tja, 3-åringen hjemme er helt vill etter å fotografere. Kjempegøy å låne mammas kamera, men det medfører noe nervøse foreldre som løper etter... Hun påpeker at vi må ta bilde av ting flere ganger, så vi fant ut at vi skulle kjøpe et billig kamera til jul. Valgte Nikon Coolpix L19 for det var billigst. Det som er positivt er at det er AA batterier, for da slipper man å bli blitsa 200-300 ganger i øynene i løpet av en kveld ;) Letter å si at kameraet må sove litt enn å prøve og ta det fra hun tenker jeg :). Vel, har oppladbare 2700mAh Varta batterier, så kan være jeg blir "skuffet" ;) Kan i alle fall ta mange bilder med 4 stk i en SB-800

Ser frem til å gå på fototur i romjula :)

Endret av Epp
Lenke til kommentar
Har et digitalkamera med vanlige batterier ... Er helt grusomt. De blir tømt med en gang!

Har du prøvd lithiumbatterier? Som for eksempel Energizer sine lithiumbatterier? De varer mye lenger enn vanlige alkaliske batterier når man bruker de i et digitalt kamera.

Og du kan også bruke oppladbare, men da må du bruke ni-mh-batterier med så høy mah som mulig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har hatt flere kamera med 2xAA-batterier, og med høykvalitets oppladbare NiMH-batterier har jeg fått opptil 600-700 bilder med Canon Powershot uten bruk av LCD, og ca 300 med. Dette forutsetter moderat bruk av LCD for viewing. Standar alkaliske batterier holder bare noen dusin bilder, men Lithium holder omtrent som bra oppladbare.

Fordelen med "spesialbatterier" er at de blir mindre enn 2xAA, slik at selve kamera blir mindre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...