Gå til innhold

Excel - summere celler (med betingelser)

LeMond

Anbefalte innlegg

Hei.

Driver og lager treningsdagbok i excel. På ett ark skriver jeg treningstid, ei linje per dag (ett ark pr mnd), på et annet har jeg "totalt". Jeg krysser av for forskjellige treningsformer, f.eks. sykling, løping eller roing. På "totalt" vil jeg summere tid i f.eks. bare de cellene der jeg har krysset av for "terrengsykling" på samme linje. Kan dere hjelpe meg med dette?

Vennlig hilsen Haakon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan du si litt mer om hvor og hvordan du skriver inn tid, og hvor og hvordan du krysser av?

Eventuelt, hvis filen ikke er for stor kan du døpe den om fra xxx.xls til xxx.txt og laste den opp hit.

Beste hilsen Harald

Hver treningsøkt har en rad. I kolonne B-F skriver jeg inn tid i de ulike I-sonene, og fra kolonne R til X setter jeg et kryss for hvilken treningsform (løping, terrengsykkel osv.) jeg har brukt. Håper dette var mer forklarende ;) Fikk ikke til å gjøre om filformatet på filen, men hvis du kan forklare hvordan, kan jeg laste opp et utdrag!

Lenke til kommentar

I-soner? Beklager gresk. Jeg er nok type Pondus :)

Lagre filen på f.eks. skrivebordet -sjanser på at du bruker Windows i en eller annen form og ikke OSX. Lukk Excel.

Høyreklikk filen, "Gi nytt navn" eller "Rename". Erstatt .xls eller .xlsx eller .xlsm med .txt. Så kan du laste den opp når du svarer på denne. Jeg gjør motsatt operasjon og åpner den i min Excel.

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...