Cidsor Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 (endret) Det jeg mente å si er at oljekjøling ikke er spesielt bra, spesielt ikke til stabile OC-klokker viss PCen skal brukes 5-6 timer til dagen. Viss en leser raskt på luft og oljens termiske ledeevne vil man se at oljens er på 0.17 ved 25 grader, luftens vil være ca 0.024 (høyere jo bedre). Men selv om luft har så dårlig termisk ledeevne vil ikke maskinen svi seg, fordi luft er lett å skifte og p.g.a den termiske ledeevnen øker ved varmen. Ved 80 grader har luft 0.0314 i termisk ledeevne. Så, viss ikke romtemperaturen vokser og vokser hele tiden, vil PCen din kunne stå på evig med X grader året rundt. Olje har dessverre ikke denne muligheten... Den vil bli varmere og varmere helt til lufta klarer å håndtere lasten. 60liter med olje høres kanskje mye ut, men i forhold til forflytting av luft tilsvarer dette ca 2 minutter med 2 vifter i ett kabinett. Ei vifte klarer ca 20m^3 luft i minuttet ved 30-40 grader. Ved 25 grader har luft ca 1.2kg masse i 1m^3. Denne blir litt mindre ved mer varme så disse to viftene (inn og ut) klarer å forflytte inn 20kg med luft og ut 20kg med luft. Altså det blir 20kg mer luft å varme opp hvert eneste minutt! Uansett, dette er en drit kul idè og det kommer sikkert til å være en kjempeløsning så lenge PCen ikke står på så alt for lenge. Dessuten vinner jo alltid praktisk over teoretisk, så hvem vet, kanskje det funker veldig bra over lengre tid Endret 20. desember 2009 av Cidsor Lenke til kommentar
Danielgr Skrevet 20. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2009 Det jeg mente å si er at oljekjøling ikke er spesielt bra, spesielt ikke til stabile OC-klokker viss PCen skal brukes 5-6 timer til dagen.Viss en leser raskt på luft og oljens termiske ledeevne vil man se at oljens er på 0.17 ved 25 grader, luftens vil være ca 0.024 (høyere jo bedre). Men selv om luft har så dårlig termisk ledeevne vil ikke maskinen svi seg, fordi luft er lett å skifte og p.g.a den termiske ledeevnen øker ved varmen. Ved 80 grader har luft 0.0314 i termisk ledeevne. Så, viss ikke romtemperaturen vokser og vokser hele tiden, vil PCen din kunne stå på evig med X grader året rundt. Olje har dessverre ikke denne muligheten... Den vil bli varmere og varmere helt til lufta klarer å håndtere lasten. 60liter med olje høres kanskje mye ut, men i forhold til forflytting av luft tilsvarer dette ca 2 minutter med 2 vifter i ett kabinett. Ei vifte klarer ca 20m^3 luft i minuttet ved 30-40 grader. Ved 25 grader har luft ca 1.2kg masse i 1m^3. Denne blir litt mindre ved mer varme så disse to viftene (inn og ut) klarer å forflytte inn 20kg med luft og ut 20kg med luft. Altså det blir 20kg mer luft å varme opp hvert eneste minutt! Uansett, dette er en drit kul idè og det kommer sikkert til å være en kjempeløsning så lenge PCen ikke står på så alt for lenge. Dessuten vinner jo alltid praktisk over teoretisk, så hvem vet, kanskje det funker veldig bra over lengre tid Ganske konkret, har jo ikke tenkt å la pcen stå på når jeg ikke bruker den eller lignende, og jeg skal jo ha kjøling til oljen, har tenkt når alt er fikset, så ksla jeg jobbe sånn at den kan holde seg stabil på cirka 40-50 grader eller lignende. Luft har jo med tanke på at det er mer enn nok av det, og hvis temperaturen i rommet stiger skikkelig er det bare å opne vinduet i 2 min, så er det kaldt igjen. Dette er jo et projekt for å bevise at olje ikke leder strøm, vi fikk beskjed på skolen at vi skulle lage et projekt for å kunne bevise dette, og hvilkene fordeler det kan ha,. Har du noen ide til kjøling som kan være effektiv? Daniel Lenke til kommentar
hokuspokus111 Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Du kunne jo satt noen vifter eller liknende inne i oljen for å sirkulere oljen rundt de varmeste komponentene. Lenke til kommentar
Danielgr Skrevet 20. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2009 Du kunne jo satt noen vifter eller liknende inne i oljen for å sirkulere oljen rundt de varmeste komponentene. Har nok ikke tenkt å ha vifter, men skal få tak i en vanlig vannpumpe til akvarium, de er mye sterkere, da er det nok med en som kan stå i en side, så skyver den vann over hele akvariet;) Takk likevel Lenke til kommentar
Cidsor Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 (endret) Det jeg mente å si er at oljekjøling ikke er spesielt bra, spesielt ikke til stabile OC-klokker viss PCen skal brukes 5-6 timer til dagen.Viss en leser raskt på luft og oljens termiske ledeevne vil man se at oljens er på 0.17 ved 25 grader, luftens vil være ca 0.024 (høyere jo bedre). Men selv om luft har så dårlig termisk ledeevne vil ikke maskinen svi seg, fordi luft er lett å skifte og p.g.a den termiske ledeevnen øker ved varmen. Ved 80 grader har luft 0.0314 i termisk ledeevne. Så, viss ikke romtemperaturen vokser og vokser hele tiden, vil PCen din kunne stå på evig med X grader året rundt. Olje har dessverre ikke denne muligheten... Den vil bli varmere og varmere helt til lufta klarer å håndtere lasten. 60liter med olje høres kanskje mye ut, men i forhold til forflytting av luft tilsvarer dette ca 2 minutter med 2 vifter i ett kabinett. Ei vifte klarer ca 20m^3 luft i minuttet ved 30-40 grader. Ved 25 grader har luft ca 1.2kg masse i 1m^3. Denne blir litt mindre ved mer varme så disse to viftene (inn og ut) klarer å forflytte inn 20kg med luft og ut 20kg med luft. Altså det blir 20kg mer luft å varme opp hvert eneste minutt! Uansett, dette er en drit kul idè og det kommer sikkert til å være en kjempeløsning så lenge PCen ikke står på så alt for lenge. Dessuten vinner jo alltid praktisk over teoretisk, så hvem vet, kanskje det funker veldig bra over lengre tid Ganske konkret, har jo ikke tenkt å la pcen stå på når jeg ikke bruker den eller lignende, og jeg skal jo ha kjøling til oljen, har tenkt når alt er fikset, så ksla jeg jobbe sånn at den kan holde seg stabil på cirka 40-50 grader eller lignende. Luft har jo med tanke på at det er mer enn nok av det, og hvis temperaturen i rommet stiger skikkelig er det bare å opne vinduet i 2 min, så er det kaldt igjen. Dette er jo et projekt for å bevise at olje ikke leder strøm, vi fikk beskjed på skolen at vi skulle lage et projekt for å kunne bevise dette, og hvilkene fordeler det kan ha,. Har du noen ide til kjøling som kan være effektiv? Daniel Å pumpe den varme olja så nærme kanten av kabinettet er jo alltids bra, men ville nok anbefalt en billig radiator med ett sett med vifter. Vet ikke hvor mye kraft akvarie pumpa du har tenkt å få tak i har, men viss den er på linje med ei sirkulasjonspumpe (som man kan bruke til å få ekstra trykk i vannet i huset) så er dette mer enn nok. Viss ikke så tror jeg at Clas Ohlson fortsatt selger dem, og jeg tror Gavekort fortsatt har den vi skulle bruke. Endret 20. desember 2009 av Cidsor Lenke til kommentar
Danielgr Skrevet 21. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2009 Det jeg mente å si er at oljekjøling ikke er spesielt bra, spesielt ikke til stabile OC-klokker viss PCen skal brukes 5-6 timer til dagen.Viss en leser raskt på luft og oljens termiske ledeevne vil man se at oljens er på 0.17 ved 25 grader, luftens vil være ca 0.024 (høyere jo bedre). Men selv om luft har så dårlig termisk ledeevne vil ikke maskinen svi seg, fordi luft er lett å skifte og p.g.a den termiske ledeevnen øker ved varmen. Ved 80 grader har luft 0.0314 i termisk ledeevne. Så, viss ikke romtemperaturen vokser og vokser hele tiden, vil PCen din kunne stå på evig med X grader året rundt. Olje har dessverre ikke denne muligheten... Den vil bli varmere og varmere helt til lufta klarer å håndtere lasten. 60liter med olje høres kanskje mye ut, men i forhold til forflytting av luft tilsvarer dette ca 2 minutter med 2 vifter i ett kabinett. Ei vifte klarer ca 20m^3 luft i minuttet ved 30-40 grader. Ved 25 grader har luft ca 1.2kg masse i 1m^3. Denne blir litt mindre ved mer varme så disse to viftene (inn og ut) klarer å forflytte inn 20kg med luft og ut 20kg med luft. Altså det blir 20kg mer luft å varme opp hvert eneste minutt! Uansett, dette er en drit kul idè og det kommer sikkert til å være en kjempeløsning så lenge PCen ikke står på så alt for lenge. Dessuten vinner jo alltid praktisk over teoretisk, så hvem vet, kanskje det funker veldig bra over lengre tid Ganske konkret, har jo ikke tenkt å la pcen stå på når jeg ikke bruker den eller lignende, og jeg skal jo ha kjøling til oljen, har tenkt når alt er fikset, så ksla jeg jobbe sånn at den kan holde seg stabil på cirka 40-50 grader eller lignende. Luft har jo med tanke på at det er mer enn nok av det, og hvis temperaturen i rommet stiger skikkelig er det bare å opne vinduet i 2 min, så er det kaldt igjen. Dette er jo et projekt for å bevise at olje ikke leder strøm, vi fikk beskjed på skolen at vi skulle lage et projekt for å kunne bevise dette, og hvilkene fordeler det kan ha,. Har du noen ide til kjøling som kan være effektiv? Daniel Å pumpe den varme olja så nærme kanten av kabinettet er jo alltids bra, men ville nok anbefalt en billig radiator med ett sett med vifter. Vet ikke hvor mye kraft akvarie pumpa du har tenkt å få tak i har, men viss den er på linje med ei sirkulasjonspumpe (som man kan bruke til å få ekstra trykk i vannet i huset) så er dette mer enn nok. Viss ikke så tror jeg at Clas Ohlson fortsatt selger dem, og jeg tror Gavekort fortsatt har den vi skulle bruke. Så jeg kan få kjøpt en pumpe på clas ohlson? Jeg har en radiator, Lenke til kommentar
Cidsor Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 (endret) Jeg finner ikke den pumpa jeg tenker på i lista til Clas Ohlson på internett, men fant en som har ganske lik bare at den er litt svakere. Senkbar pumpe Endret 22. desember 2009 av Cidsor Lenke til kommentar
Danielgr Skrevet 22. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2009 Jeg finner ikke den pumpa jeg tenker på i lista til Clas Ohlson på internett, men fant en som har ganske lik bare at den er litt svakere. Senkbar pumpe Good good, Jeg tar en pause fra stresset med denne senkingen, Les om det i arbeidsloggen.. Men jeg jobber i mellomtiden med L1337 MEN SVARER FORTSATT PÅ DETTE PROJEKTET+ Jeg kommer jo til å småjobbe og holde alt vedlike. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 PC i akvarium ser fresht ut. Håper du får det til til slutt. Lenke til kommentar
Danielgr Skrevet 22. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2009 PC i akvarium ser fresht ut. Håper du får det til til slutt. Ja, det skal bli ferdig, men nå tar jeg en pause, for hadde jeg fortsatt hadde jeg blitt så irritert.. Lenke til kommentar
Danielgr Skrevet 1. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2010 Ny sponsor: Vendur.no sponser med 2x2gb kingston DDR2 ram. Tusen takk:) Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Buhuuu Dette har ikke med projektet å gjøre men.. Idag fant jeg ut at på et eller annet vis så har tven jeg kjøpte for bursdagspengene mine blitt skadet.. Det er en LG 42".. Den ene pixel linjen på midten har blitt ødelagt så det er en svart strek langs hele skjermen, jeg fikk med pappa på elkjøp så vi har levert den fra oss. Håper på og kunne velge meg et nytt tv til samme pris. Vær så snill. Dette er en arbeidslogg, ikke en blogg. Greit om man holder seg on topic. Når man leser i denne kategorien vil man lese om og se bilder av casemods og prosjekter. Gratulerer med spons. Håper du linker til sponsoren din i begge prosjektene Lenke til kommentar
Danielgr Skrevet 2. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2010 Buhuuu Dette har ikke med projektet å gjøre men.. Idag fant jeg ut at på et eller annet vis så har tven jeg kjøpte for bursdagspengene mine blitt skadet.. Det er en LG 42".. Den ene pixel linjen på midten har blitt ødelagt så det er en svart strek langs hele skjermen, jeg fikk med pappa på elkjøp så vi har levert den fra oss. Håper på og kunne velge meg et nytt tv til samme pris. Vær så snill. Dette er en arbeidslogg, ikke en blogg. Greit om man holder seg on topic. Når man leser i denne kategorien vil man lese om og se bilder av casemods og prosjekter. Gratulerer med spons. Håper du linker til sponsoren din i begge prosjektene Ja, Skal skrive det der og, men det har jeg ikke tid til nå^^ Har 1 minutt på meg til å begynne å rydde rommet.. Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Oo Sandefjording gitt :=) Lenke til kommentar
Danielgr Skrevet 2. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2010 Oo Sandefjording gitt :=) Yes yes, Haukerød området:) Lenke til kommentar
Danielgr Skrevet 4. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2010 Harddisk kjøp Heisann, tenkte jeg ikke trengte å legge dette i workloggen, Men jeg har tenkt å kjøpe en HDD til dette projektet, så så jeg igjennom og fant denne Noen formeninger om denne saken? Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Oo Sandefjording gitt :=) Yes yes, Haukerød området:) Bugården Vi er naboer med andre ord Du bord vell kanskje i øvre lasken da eller, mener og ha sett vogna elns :O Lenke til kommentar
Danielgr Skrevet 4. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2010 Oo Sandefjording gitt :=) Yes yes, Haukerød området:) Bugården Vi er naboer med andre ord Du bord vell kanskje i øvre lasken da eller, mener og ha sett vogna elns :O Jarleveien(ved siden av øvre lasken), Går på bugårdenn ungdomskole da;) Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Nice Går på VG2 nede på storskolen selv Vist du kjører go cart kjenner du kanskje Kevin Aabol eller Thomas Johannesen? Begge fra Sandefjord. Lenke til kommentar
Danielgr Skrevet 4. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2010 Nice Går på VG2 nede på storskolen selv Vist du kjører go cart kjenner du kanskje Kevin Aabol eller Thomas Johannesen? Begge fra Sandefjord. Kjenner dem ja, har kjent Kevin siden jeg var ganske så liten også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå