Gå til innhold

Ingen oppkøyring på grunn dårlig syn?

2rst1

Anbefalte innlegg

Hei.

Eg har oppkøyring neste veke, men no begynner eg å lure på om eg kanskje ikkje får gjennomføre på grunn av at eg er nærsynt. Då eg var på trafikkstasjonen for å ta teoriprøva, måtte eg også ta ein synstest. Eg skulle lese eit bilskilt som hang i skyggen i taket med masse lys i bakgrunnen langt nede i ein korridor. Dette gjekk veldig treigt, så dama på trafikkstasjonen avbraut meg og sa eg måtte stikke inn på ein av dei lokale brillebutikkane for å få ein optikerattest for førarkort. Dette er noko eg ikkje har gjort endå. Og no fant eg ut at ein bør bestille optikertime(noko som eg ikkje var klar over), og det kan vel ta tid.

Eg skal ringe specsavers på mandag, men dersom det ikkje går å få sjekka synet mitt før oppkøyringa, så lurar eg på kva eg skal gjere.

No tenkjer eg ikkje på at eg ikkje skal kunne greie å lese skilta på oppkøyringa, sidan eg ikkje har hatt noko problem med det før, men er det nokon her som ikkje har bestått/gjennomført oppkøyring på grunn av dårlig syn?

Kva kan skje i dette tilfellet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde time hos optikeren dagen før oppkjøringa etter beskjed fra kjørelærer. Tok timen og tror det gikk ganske OK, litt nærsynt er jeg. Hun sa at jeg må ikke ha briller for å kjøre, selv om det sto noe annet på arket (tror hun surra litt).

Dette gjorde ingenting da verken sensor eller kjørelærer nevnte det med synet, så det ble aldri tatt opp. Har lappen den dag idag.

Kan hende samme skjer med deg :p

Lenke til kommentar

Har du ikke godt nok syn så har du ingenting på veien å gjøre uten synshjelpemidler. Sånn er det bare.

Det påvirker ikke om du får bestått eller ikke på oppkjøringen; du skal ikke få lov til å gjennomføre oppkjøringen om du ikke ser det skiltet og ikke får klarsignal fra en optiker.

Ser du skiltet med korrigert syn så får du en egen merknad om dette i førerkortet, og du har ikke lov til å kjøre uten synshjelpemidler. (Merkes med 01 under merknader på baksiden av kortet.)

Lenke til kommentar

Ja eg veit eg ikkje skal ha lappen og køyre bil utan godt nok syn. Men eg veit jo ikkje om eg har for dårleg syn endå. Eg skal sjekke synet, men problemet er at eg ikkje veit om eg greier å få gjort det før oppkøyringa.

Eg merker ikkje at eg ser dårleg til vanleg, men eg prøvde ei i klassen min sine briller ein dag, og då merka eg at ting som var langt vekke blei litt klarere. F.eks kunne lese åpningstid-skiltet på rema1000 på om lag 500 meters avstand.

Lenke til kommentar

Stikk innom en vanlig optiker tidlig på dagen 10-11-tiden. Da bruker det å være rolig, og forklarer du at du vil ha en synstest og hvorfor det haster så skal det ikke være noe problem å få gjort det unna uten å måtte bestille time først.

Viser det seg at du må ha briller tar det uansett noen dager om du skal slippe billig unna, og det tar noen dager før du blir vant med brillene.

Lenke til kommentar

Bare så det er nevnt så måtte jeg ha med attesten for at de skulle kunne skrive inn koden på førerkortet (trodde det var 100, men kikka vel på førerkortet mitt sist omtrent samme dagen som jeg fikk det i posten)..

Det holdt med andre ord ikke bare å komme med briller :)

Lenke til kommentar
Optiker er jo uansett noe man bør besøke en til to ganger i året, fordi synet forandrer seg mye i løpet av ubgdomstiden.

Dersom du merker at du plutselig klarer å se noe når du får låne briller burde det kanskje gå opp et lys for deg.

Du bare MÅ være optiker!

Lenke til kommentar

Det er ikke synsprøvene som drar inn pengene hos optikeren, for å si det sånn. Derimot så er optikeren den som tidligst kan oppdage problemer med synshelsen.

Naturlig utvikling av synet er jo forandring fram til man kommer ut i 20-årene, en periode med stabilt syn, og forandring igjen når man kommer ut i 40-årene.

Ikke alle styrker krever korrigering, og om man har korrigert syn gjennom briller så behøver man ikke å bytte glass for den minste forandring.

Lenke til kommentar
Optiker er jo uansett noe man bør besøke en til to ganger i året, fordi synet forandrer seg mye i løpet av ungdomstiden.

Dersom du merker at du plutselig klarer å se noe når du får låne briller burde det kanskje gå opp et lys for deg.

Du bare MÅ være optiker!

Nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...