Sultana007 Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 (endret) Hei Når jeg ser på montørhåndboka s.131 så ser jeg at fra 5,5 ganger merkestrøm til 10 ganger ganger merkestrøm , f.eks hvis jeg måler ik2max i lengste kurse og får 170 A på instrumente, å ganger det med 0.8*.095 = 170*0.8*.095 = ik2min 129,2 A vil den da løse ut ? vil det si at det er momentant utløsning av vernet ? siden 16 A * I5 = 16*10 =160 A løser ut momentant .. hvis vi ser på s.131 så ser jeg at fra 80 A til 160 A så løser den ut uansett.. Er det godkjent eller ?må det være over 160 A får å få godkjent ? Endret 29. november 2009 av Sultana007 Lenke til kommentar
Sultana007 Skrevet 29. november 2009 Forfatter Del Skrevet 29. november 2009 Noen :/ ? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Det du nettop har konstatert er at automaten din ikke vil løse ut på kortslutningsdelen i værnet og således vil det ved kortslutning gå flere sekunder med 129A før overlastdelen i sikringen løser ut. Noen som vil gjette på hvor lang tid med 129A på 2,5mm2 ledning det går før isolasjonen tar fyr? Lenke til kommentar
Sultana007 Skrevet 29. november 2009 Forfatter Del Skrevet 29. november 2009 Lurer på det samme Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 For å si det enkelt så må du ha en større kortslutningsytelse på enden av kabelstrekket en det automaten trenger for å løse ut momentant. Men i ditt tilfelle løser du problemet med å gå ned til B karrakteristikk eller øke tverrsnittet på kabelen. Alt avhengig av hva som er mest hensiktsmessig. Var faktisk borti samme problemstillingen før helga der et uthus lengst borte på kabelstrekket hadde målt IK min på hele 170A. Her var løsningen å sette en 10A C automat i det uthuset. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) Var faktisk borti samme problemstillingen før helga der et uthus lengst borte på kabelstrekket hadde målt IK min på hele 170A.Her var løsningen å sette en 10A C automat i det uthuset. Hva gjør man hvis kabelen mellom huset og uthuset blir utsatt for en kortsluttning?. Også, må jeg bare være litt "elektro noob" her. Hvordan måler man kortsluttningsstrøm?. Endret 2. desember 2009 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
V_B Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Var faktisk borti samme problemstillingen før helga der et uthus lengst borte på kabelstrekket hadde målt IK min på hele 170A.Her var løsningen å sette en 10A C automat i det uthuset. Kan man ikke kjøre en 16A C automat på det da, eller er det regler for at man skal ha litt "å gå på" ? Momentant utløsing ville jo blitt 160A med en 16A C sikring. Hva gjør man hvis kabelen mellom huset og uthuset blir utsatt for en kortsluttning?. Også, må jeg bare være litt "elektro noob" her. Hvordan måler man kortsluttningsstrøm?. Kan måle kortsluttningsstrømmer med f.eks denne. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Nå målte jeg IK min på siste kontakten i uthuset så kortslutningsytelsen forran 10A sikringen er høyere. Dessuten blir kortslutningsytelsen høyere jo nærmere sikrinsskapet kortslutningen skjer. Når det kommer til måling av kortslutningsytelse så benytter jeg installasjonstester til dette, den måler linjeimpedansen i kretsen og beregner kortslutningsytelse ut fra dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå