KimmyNine Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Dette problemet oppstod i XP Datan begynte å hakke/skurre når jeg KUN har Nettleser,mediaplayer og msn oppe. Man hører det godt på musikken at den hakker. Jeg bruker i hovedsak maskinen til musikk produksjon,sitter mye i Reason,samt spiller inn instrumenter. Noen ganger er det helt umulig å kjøre Reason,prossesoren går opp til 100% om det blir for mye å håndtere. Dette problemet bare kom ut av det blå,har kjørt Reason i XP i 3 år uten slike problemer. Tenkte det var på tide å formatere og kjøpte meg Windows 7,akkuratt samme problem her. Hovedkort: Asus P5LD2 Prosessor: Pentium 4 630J 3.0GHz LGA S-775 800MHz Noen som kan forkalre hva dette kan være og evt en løsning på det? Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Kanskje harddisken begynner å bli dårlig, prøv en test med HD Tune, og post bilde av Benchmark! Last ned ned CPU-Z, og post bilde av CPU, Memory, SPD og Graphics Lenke til kommentar
KimmyNine Skrevet 28. november 2009 Forfatter Del Skrevet 28. november 2009 (endret) CPU Memory SPD Graphics Benchmark Endret 28. november 2009 av KimmyNine Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 (endret) CPU: Ser at den kjører med max FSB 800Mhz, som den skal, og jeg går ut i fra Multiplier øker til X15, når cpu er under load(15x200=3.0GHz). Jeg syns core voltage var litt høy, er denne auto i bios, så jeg lurer på hva cpu core temp er. Sjekk med HWMonitor, press pc'en litt, og post bilde! Memory: Ok, kjører med max frekvens! Skjermkort, kjører med orginal frekvens, vet ikke hvorfor Shaders ikke vises, ser alt ok ut i dxdiag i Kjør, trykk Skjerm. Er det rett driver, og skjermkort som listes opp, er akselerasjonene aktivert? HDD: Min gamle 250GB IDE disk, starter på 68MB/s, så det var litt dårlig resultat du fikk, kanskje du skal tenke på en sata disk. Har en 1TB sata disk, den starter på 109MB/s, og de i raid0, starter på 147MB/s, så du har noe å sammenligne med. Det er ikke bestandig win7 finner de beste driverne, så sjekk at det er Version: 195.62 du har.Jeg går ut i fra det var 32 bit win7 du kjøpte. Har du noen gule spørsmålstegn i Enhetsbehandling? Jeg ser at Asus ikke har win7 drivere til P5LD2, men det har Intel til 945P chipset. Endret 28. november 2009 av ask99 Lenke til kommentar
KimmyNine Skrevet 29. november 2009 Forfatter Del Skrevet 29. november 2009 CPUID Jeg har en SATA. Seagate Barracuda 7200. 500GB Det er 64 bit win. Ingen spm i enhetsbehandling. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 CPU: Ser at den kjører med max FSB 800Mhz, som den skal, og jeg går ut i fra Multiplier øker til X15, når cpu er under load(15x200=3.0GHz). Jeg syns core voltage var litt høy, er denne auto i bios, så jeg lurer på hva cpu core temp er. Sjekk med HWMonitor, press pc'en litt, og post bilde! Memory: Ok, kjører med max frekvens! Skjermkort, kjører med orginal frekvens, vet ikke hvorfor Shaders ikke vises, ser alt ok ut i dxdiag i Kjør, trykk Skjerm. Er det rett driver, og skjermkort som listes opp, er akselerasjonene aktivert? Tydelig at denne pcen e rlitt eldre enn din dataerfaring Skjermkortet er fra før den tiden man hadde dedikerte stramprocessors, disse er integrert i kjernen, og kjører med samme frekvens som resten av kjernen. Prosessoren er en Pentium 4, høy spenning, høy klokkefrekvens, høy teperatur og ikke fullt så høy ytelse er vel det man kan si om den. Core voltage ser helt normal ut. Det du derimot burde starte med er å rense pcen for støv, og sjekke at alle vifter fungerer. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Ja, det var en dårlig hastighet, til en sata disk. Når jeg sammenligner med HWmonitor med Everest, så ser jeg at CPUTIN er det samme som CPU temp. Og du har en cpu temp på 81'C, og cpu har en max temp på 67.7°C. Som jeg sa tidligere, jeg syns du har en høy core voltage, du ser i linken "1.25V-1.388V", og i databladet står det max 1.4 Volt. Jeg ser at Flimzes har svart mens jeg skriver, og har rett i "eldre enn din dataerfaring", jeg startet seint, og er enig i det han sier om rense pcen for støv, spesielt kjøleribbene og vifte til cpu med trykkluft på boks. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 (endret) Hehe, det var ingenting negativt ment Bare en litt morsom observasjon i sammenheng med stream-prosessors, håper ikke du tok det personlig. Ok, så han har en 90nm P4, jeg trodde det var en 130nm, som hadde en vcore på over 1.4. P4-maskiner har en tendens til å gå godt over 80grader, og jeg har sett en del godt over 90 grader også, det er rett og slett enormt varme prosessorer. Men det skal også sies at den intel-vifta er en støvmagnet, og selv om cpu klarer seg, så kan det være mange komponenter i området rundt som blir for varme og skaper problemer Jeg ser for eksempel at hovedkortet har passivt kjølt chipset, og med litt støv og dårlig luftgjennomstrømning + en varm cpu så kan det skape problemer. EDIT: Om du ser på "AUXTIN" så ser du nøyaktig hva jeg mener med en max på 112 grader, jeg aner ikke hva det er for noe, men mest sannsynlig så er det en målebrikke et sted på hovedkortet, som ikke har det godt. Endret 29. november 2009 av Flimzes Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 håper ikke du tok det personlig. Neida, er bare fint at det kommer innspill, ts får mer hjelp, og jeg lærer noe nytt Jeg har ikke "AUXTIN" i min hwmonitor, så jeg vet ikke hva den måler, men det er vel ingen hw som bør bli så varm. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 håper ikke du tok det personlig. Neida, er bare fint at det kommer innspill, ts får mer hjelp, og jeg lærer noe nytt Jeg har ikke "AUXTIN" i min hwmonitor, så jeg vet ikke hva den måler, men det er vel ingen hw som bør bli så varm. Nei.. De temperaturene ser ut som om du kunne vært vrm-modulene på skjermkortet mitt på en varm dag (de lager heldigvis ikke problemer før 120 grader, ja jeg skal skifte kjøler) Men da ahr jeg også en svak tro på at VRM-moduler og lignende er de modulene som tåler mest varme, kondensatorer tåler sjeldent mer enn 105. Så jeg vet ikke, støvrensing og kom tilbake til oss. Lenke til kommentar
KimmyNine Skrevet 29. november 2009 Forfatter Del Skrevet 29. november 2009 Støvrenset for 2 uker siden,det hadde ingen effekt da. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 (endret) Sjekket du at alle vifter fungerte også? EDIT: Ta en titt på satakabelen, se at den ser ordentlig ut, bytt gjerne kontakt, og dra den ut og sett den inn igjen i harddisken. Endret 29. november 2009 av Flimzes Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 (endret) Støvrenset for 2 uker siden,det hadde ingen effekt da. Var det med trykkluft, så kjøleribbene er støvfri under cpu vifte? Prøv å juster ned core voltage i bios, gå til Advanced Menu, Jumper free conf. AI Overclocking, velg Manual, prøv 1.3875V eller lavere hvis det går, lavere volt, gir lavere temp. Hvis pc'en blir ustabil med lavere volt, så juster den litt opp igjen! Edit: Jeg har en SATA. Seagate Barracuda 7200. 500GB Det er ikke den disken du kjørte en test på, det var en Western Digital 120GB disk du postet bilde av. Så hvilken disk ligger os på? Edit2: Prøv også å disabled AI Quiet og CPU Q-Fan Control, og se om cpu vifte vil kjøre med max hastighet hele tiden, og ikke dropper til 1300RPM. Endret 29. november 2009 av ask99 Lenke til kommentar
KimmyNine Skrevet 30. november 2009 Forfatter Del Skrevet 30. november 2009 Hadde alle delene ut av datan og støvrenset alt med trykkluft. Har nå prøvd sjekket sata-kabel,dens er fin ut,prøvd den i flere porter og det er samme problem. Prøvde med forskjellige innstilling for core voltage,da ble det bare hakket værre. Så ikke valg for disk øverst,her er HDTune av SATA: HDTune Seagate Barracuda Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Hadde alle delene ut av datan Vil det si at du hadde løs cpu kjøler? Hvis ja, renset du cpu og kjøler for gammel termisk pasta, og påsmurte riktig mengde med ny termisk pasta? Temp er for høy på cpu! Det var en elendig test på Seagate Barracuda, prøvde du en Error Scan med HDTune? Du kan også prøve diagnose verktøy til seagate, SeaTools! Har du en annen sata kabel å prøve? Lenke til kommentar
KimmyNine Skrevet 1. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2009 Ja,hadde ut cpu-kjøler og renset den for kjølepasta,smørte på ny mengde. Tok heller for mye enn for lite(kan det bli for mye)? Jeg fikk dette problemet lenge før jeg støvrenset. Skal prøve disse testene. Har ingen annen Sata kabel liggende. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Ja du kan få for mye, du skal ta på omtrent som et riskorn, tar du på for mye så stopper du varmeoverføring og cpu overopphetes. Lenke til kommentar
KimmyNine Skrevet 1. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2009 Har nå tatt byttet kjøle pasta,med så mye du sa. merket faktisk litt forskjell da jeg kjørte Reason,det var faktisk mulig å spille av. Hva blir neste nå,ny SATA-kabel? Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Start opp hwmonitor, og la den kjøre i bakgrunn mens du bruker Reason en stund, og post bilde av hwmonitor. Får du samme resultat med Benchmark, nu som cpu er kjøligere? Hva blir neste nå,ny SATA-kabel? Hvordan gikk det med Error Scan, fikk du noen røde blokker, og er health status ok? En sata kabel til 50-100 kr, er jo verdt et forsøk, og du får sikkert bruk for den seinere, hvis din din sata kabel er ok. Lenke til kommentar
KimmyNine Skrevet 5. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2009 (endret) Benchmark HVMonitor - Brukt Reason forsåvidt ganske tungt i 10 min. Kjører error check nå. - ingen røde blokker ok healt status er ok Endret 5. desember 2009 av KimmyNine Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå