Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kan man koble sammen to trådløse routere?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har er d-link 655 som jeg har satt opp, også lurte jeg på om jeg kunne bruke min gamle Linksys - 2.4GHz Wireless-G Access Point. Model: WAP54G til å utvide det trådløse signalet til øå bli bedre? Jeg tenkte kanskje at jeg kunne sette den ved ps3'n min, så streamingen blir bedre. Er det noen som vet om det finnes en måte å gjøre dette på?

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan dette om begge har støtte for bridging.

Du sier at den ene er en Access-Point, stemmer det eller er det en router?

Ett aksesspunkt er en boks med en ledning inn og antenne "ut"

Har du en router og ett aksesspunkt så kan du jo kable fra routeren til aksesspunktet som står vedsiden av ps3 så den trådløse avstanden blir kortere.

Hvorfor ikke kable frem til ps3?

Endret av War
Lenke til kommentar

Om du har kabel mellom ruterene er det problemfritt - da får du to trådløse nett som begge gir tilgang til internett.

Snakker du om å koble dem sammen via trådløst så er det værre. Problemet er at selv om det finnes funksjoner for dette så er det som regel kun støtte for å koble sammen rutere av samme modell, eller i det minste fra samme produsent. Dessuten har mange rutere rett og slett ikke støtte for det.

De eneste ruterene jeg har sett som har skikkelig universal støtte for å binde seg til et hvilket som helst trådløst nett er rutere som kan kjøre opensource firmware slik som DD-WRT, Tomato eller lignende (men ikke alle rutere støtter slik firmware, se listen under:)

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Supported_Devices

Oppsett av slikt fungerer veldig bra, og uansett hva ruter du koblet opp mot, men krever litt teknisk innsikt.

EDIT: Merk at selv om posteren over har teknisk sett rett i at det er en bridge når man snakker om sammenkobling av to trådløse nettverk, så er det som regel IKKE det som det kalles i de fleste ruterinterface. Bridge-modus i en vanlig ruter refererer som regel til å slå av ruterfunksjonen, så vær forsiktig med å trykke ukritisk på knapper i ruteren som er merket bridge modus - ellers risikerer du å endre ruteroppsettet så du ikke kommer på nett lenger i stedet. Tenkte det var verdt å advare om det :)

Hvis du skulle ha en ruter liggende som er kopatible med DD-WRT så er her en kort guide på hvordan du kan lage den om til en wireless bridge (repeater i praksis):

http://www.makeuseof.com/tag/how-to-turn-a...ireless-bridge/

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Du kan dette om begge har støtte for bridging.

Du sier at den ene er en Access-Point, stemmer det eller er det en router?

Ett aksesspunkt er en boks med en ledning inn og antenne "ut"

Har du en router og ett aksesspunkt så kan du jo kable fra routeren til aksesspunktet som står vedsiden av ps3 så den trådløse avstanden blir kortere.

Hvorfor ikke kable frem til ps3?

Begge er trådløse routere se (vedlegg). skulle gjerne dratt ledning, bortsett fra at modemet står i et skap midt i stua:( Det vil ikke bli seendes ut så veldig fint hvis jeg drar en ledning ut derfra... Vet ikke om disse har muligheter til bridging. klarer ikke helt å finneut av om de kan det.

Har du noen tips til hvordan man kan se det i router oppsettet? kalles det bridging eller noe annet?

post-117790-1259439437_thumb.jpg

post-117790-1259439460_thumb.png

Lenke til kommentar
Om du har kabel mellom ruterene er det problemfritt - da får du to trådløse nett som begge gir tilgang til internett.

Snakker du om å koble dem sammen via trådløst så er det værre. Problemet er at selv om det finnes funksjoner for dette så er det som regel kun støtte for å koble sammen rutere av samme modell, eller i det minste fra samme produsent. Dessuten har mange rutere rett og slett ikke støtte for det.

De eneste ruterene jeg har sett som har skikkelig universal støtte for å binde seg til et hvilket som helst trådløst nett er rutere som kan kjøre opensource firmware slik som DD-WRT, Tomato eller lignende (men ikke alle rutere støtter slik firmware, se listen under:)

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Supported_Devices

Oppsett av slikt fungerer veldig bra, og uansett hva ruter du koblet opp mot, men krever litt teknisk innsikt.

EDIT: Merk at selv om posteren over har teknisk sett rett i at det er en bridge når man snakker om sammenkobling av to trådløse nettverk, så er det som regel IKKE det som det kalles i de fleste ruterinterface. Bridge-modus i en vanlig ruter refererer som regel til å slå av ruterfunksjonen, så vær forsiktig med å trykke ukritisk på knapper i ruteren som er merket bridge modus - ellers risikerer du å endre ruteroppsettet så du ikke kommer på nett lenger i stedet. Tenkte det var verdt å advare om det :)

Hvis du skulle ha en ruter liggende som er kopatible med DD-WRT så er her en kort guide på hvordan du kan lage den om til en wireless bridge (repeater i praksis):

http://www.makeuseof.com/tag/how-to-turn-a...ireless-bridge/

Takker for bra svart! Da ser det ut som om jeg ikke får satt opp de trådløse routerene mot hverandre.

Har sett at man kan bruke strømnettet til nett. Har du noen erfaringer med dette?

Har du feks noen oppsett og annbefale som ikke krever kabling?

Lenke til kommentar

Sansynigvis er det ikke mulig med dine rutere nei, gitt at det er forskjellige modeller, og jeg tviler på at de har støtten uansett da det er noe uvanlig i "vanlige" rutere (men dette er bare off-the-top-of-my-head, jeg har ikke sjekket).

Det du refererer til kalles homeplug, og det fungerer ypperlig. Du kobler enkelt nok to boksr til strømmen, og hver av dem har en TP-kabel inngang som du kan koble videre fra. De to boksene kommuniserer via strømnettet internt i huset og voila! - du har nettverk uten kabler (vel, bortsett fra den lille du trenger fra selve boksen bort til det du skal ha koblet til).

Fordeler:

- Så enkelt som du kan få det. Ingen oppsett. Plugg i strøm og du er klar.

- Støtter som regel kryptering dersom du skulle trenge det

- Fungerer nesten alltid under vanige husholdsoppsett

- Raskere enn de fleste trådløs løsninger. Opp til 200Mbit/sek teoretisk (kan variere pr. modell), dog mindre i praksis (som på trådløse nett).

Ufordeler:

- Pris

- Du får bare en "fra her til her" forbidelse. Lite nyttig til å surfe på bærbaren fra kjøkkenbordet med andre ord

Totalt sett: Sansynligvis en god løsning på din situasjon, var det ikke for prisen, som er noe høy. Verdt å vurdere.

Homepluger på prisguiden link

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Sansynigvis er det ikke mulig med dine rutere nei, gitt at det er forskjellige modeller, og jeg tviler på at de har støtten uansett da det er noe uvanlig i "vanlige" rutere (men dette er bare off-the-top-of-my-head, jeg har ikke sjekket).

Det du refererer til kalles homeplug, og det fungerer ypperlig. Du kobler enkelt nok to boksr til strømmen, og hver av dem har en TP-kabel inngang som du kan koble videre fra. De to boksene kommuniserer via strømnettet internt i huset og voila! - du har nettverk uten kabler (vel, bortsett fra den lille du trenger fra selve boksen bort til det du skal ha koblet til).

Fordeler:

- Så enkelt som du kan få det. Ingen oppsett. Plugg i strøm og du er klar.

- Støtter som regel kryptering dersom du skulle trenge det

- Fungerer nesten alltid under vanige husholdsoppsett

- Raskere enn de fleste trådløs løsninger. Opp til 200Mbit/sek teoretisk (kan variere pr. modell), dog mindre i praksis (som på trådløse nett).

Ufordeler:

- Pris

- Du får bare en "fra her til her" forbidelse. Lite nyttig til å surfe på bærbaren fra kjøkkenbordet med andre ord

Totalt sett: Sansynligvis en god løsning på din situasjon, var det ikke for prisen, som er noe høy. Verdt å vurdere.

Homepluger på prisguiden link

-Stigma

Takker for god hjelp! Blir en Homepluger på meg tenker jeg:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...