-Zenzor- Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Hei. Jeg og kona har nettopp flyttet inn i en ny leilighet og trenger å kjøpe en trådløs router til nettverket. Kort om bruken er nok generelt internettbruk som nettlesing, streaming (youtube osv.) Men også torrent nedlasting og online spilling som f.eks WoW eller EVE. Nå har vi da som regel bare 2 pc'er på nettet, men kan også til tider få besøk med flere koblet til. Det vil være ca en avstand på 10 meter igjennom 2-3 vegger i samme etasje, og jeg er generelt redd for å kjøpe en router som yter dårlig, eller ustabilt ved bruken vår. Tidligere har jeg bare brukt d-link routere, og opplevd mye forskjellig, som f.eks at så fort man laster ned ting via trådløst nett kutter routeren helt ut, og må rebootes for å få ting igang igjen. Eller dårlig rekkevidde hvor nettet faller ut hele tiden og er ustabilt. Jeg leste f.eks testen her "Åtte 802.11n-routere" selv om jeg ikke skjønte alt som stod der så fikk jeg ihvertfall med meg at en av de mer stabile igjennom vegger skal være d-link routeren DIR-635. Men når jeg leser om brukeromtaler står det at den er ustabil så fort man presser nettet litt med nedlasting. Jeg er på jakt etter en router opp til prisklassen 5-600 kr. Håper på kjapt og effektivt svar Jeg er nok ganske blank på routere da jeg ikke har satt meg mye inn i dette tidligere. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 (endret) Har god erfaringer med Linksys sine jeg. Til den prisklassen blir vel DENNE. Lette å sette opp, følger også med en "wizard" program (LELA) som er siktet på "brukervennelighet" dersom å gå inn på selve routeren er forvirrende. Demo av LELA kan du se her. Pluss og at den har ikke slike stygge antenner sikkende opp. Kona setter sikkert pris på det. Endret 28. november 2009 av AvidGamer Lenke til kommentar
-Zenzor- Skrevet 28. november 2009 Forfatter Del Skrevet 28. november 2009 Antenner har egentlig ikke noe å si i og med at den skal stå på et rom vi sjeldent er innom. Det jeg egentlig lurte på er hvor stabil den er. Har du erfaringer? Hvilke hastigheter/mengder data, antall påkoblet osv. Så lenge det følger med informasjon om hvordan man bruker routeren er det ikke noen problem å bruke den. Men likte den hastighetsprioriteringen d-link hadde i testen jeg leste der. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 (endret) Er ingenting negativt å si på stabiliteten. Det at trådløse routere mister kontakt har med at folk bruker den default kanalen, noe som fører til at de dunker ut hverandre, så om du bor i et område der du får opp mangen kan det være lurt å velge en annen kanal. Selv har jeg denne, og streamer filmer osv uten problemer. Har aldri hatt en nedetid. Antall enheter du kan koble til er jeg usikker på, men tviler på at du vil ha problemer. Router idag takkler svært mangen. Selv har jeg 6 enheter koblet til. Klart vil du ha "problemer" dersom du har en PC som laster ned full fart og vil surfe på en annen, men dette struper du på PCen. Når det gjelder nettverket er det ingen problemer der. Endret 28. november 2009 av AvidGamer Lenke til kommentar
Robbansvenske Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Dlink DIR-635 fungerar okej, "stabil", mister ikke nett, men den er noen få gånger i behov av att resettes vilket er enkelt uansett. Den er og enkel og grei att sette opp og definintiv inte den semste.. Linken som AvidGamer viser till med Linksys Wireless-N til 599:- er nog ett bedre kjøp med tanke på stabilitet trur jag.. I min mening så er Linksys stabilast men det er kun min erfaring.. Lenke til kommentar
-Zenzor- Skrevet 29. november 2009 Forfatter Del Skrevet 29. november 2009 Det var ingen andre nettverk der jeg hadde problemer med dette tidligere, og det var heller ikke det at den ene brukte opp linja jeg mente, men at dersom man laster ned og belaster linja mer enn normalt så restarta routeren seg, og ga opp internettkoblingen. Så jeg lurer på om den Linksys routeren til 590,- takler at man laster ned det linja har å gi, via det trådløse nettet, uten at den gir opp og takker for seg så hele nettet "krasjer". Men ok, kanskje Linksys er mer stabil da? Vil den klare å holde linja stabil igjennom de 2-3 veggene og 10-15 meter? Og det du sier om å bytte til en annen kanal, kan man det med den? Og er det noe man lett finner ut hvordan? Det er andre nettverk i området her ja, så det hadde nok vært en lur ting å gjøre som du sier. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 (endret) Så jeg lurer på om den Linksys routeren til 590,- takler at man laster ned det linja har å gi, via det trådløse nettet, uten at den gir opp og takker for seg så hele nettet "krasjer". Jeg laster ned full pupp på 30Mbits linje jeg via trådløs. Aldri vært bort i at den krasjer...rart at det skulle skje. Enaste hovedforskjellen mellom min og den på 590 er at min har også et 5Ghz linje. Endret 29. november 2009 av AvidGamer Lenke til kommentar
-Zenzor- Skrevet 2. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2009 Ok. Tusen takk for flotte svar! Da ble det Linksys til 590 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå