Gå til innhold

Hjelp til valg av bærbar, 10-15K

Gloms

Anbefalte innlegg

Skal hjelpe en kompis å finne bærbar pc. Han har sett en del rundt, men vet ikke hva alt av spesifikasjoner betyr og hva som er viktig å tenke på.

De kravene han stiller er:

- Stor skjerm (større enn vanlig 15,4")

- Mye lagringsplass (til filmer/musikk/bilder)

- Godt grafikkort til å dra de nyeste spillene på høy oppløsning, og som ikke går ut på dato om veldig kort tid.

- Mye minne slik at han kan kjøre flere prosesser samtidig uten av pcen sliter mye

Han har sett på blant annet denne:

http://www.lefdal.com/product/data/barbar-...iba-qosmio-x500

Hva menes og den? Får man mye for penga? eller er den i overkant i pris?

Hadde vært fint om folk kunne komme med tips til alternativer. Er vanskelig å finne fram blant alle pcene når man ikke har så veldig med peilig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Han har sett på blant annet denne:

http://www.lefdal.com/product/data/barbar-...iba-qosmio-x500

Hva menes og den? Får man mye for penga? eller er den i overkant i pris?

Hadde vært fint om folk kunne komme med tips til alternativer. Er vanskelig å finne fram blant alle pcene når man ikke har så veldig med peilig.

Den linken fungerer ikke!

Du sier også at skjermen bør være større, enn 15,4", altså 17" eller større,

men du sier ikke noe om oppløsningen. En 17" med 1368 x 768 koster ikke stort mer enn en 15,4", eller for den saks skyld en 13" tommer.

Endret av Protest
Lenke til kommentar

Trodde linken funka. Pcen jeg har linka til heter

Toshiba Qosmio X500 QOSMIOX50010R

Når jeg sier 15,4" mener jeg ikke en dårlig 17". Den Toshibaen har 1920x1080. Er det bra? eller får man bedre? Og hva synes ellers om den pcen?

Finnes det andre som gir mer for penga? eller kanskje er rimeligere?

Lenke til kommentar
Trodde linken funka. Pcen jeg har linka til heter

Toshiba Qosmio X500 QOSMIOX50010R

Når jeg sier 15,4" mener jeg ikke en dårlig 17". Den Toshibaen har 1920x1080. Er det bra? eller får man bedre? Og hva synes ellers om den pcen?

Finnes det andre som gir mer for penga? eller kanskje er rimeligere?

Den perfekte skjermen for 15-16" er en 4/3 skjerm med 1400 x 1050 oppløsning. Skjermer som skryter av Wide-, Bred- og HD gir for dårlig høyde oppløsning. De er selvsagt bedre til multimediabruk, altså video titting, men ikke til allminnelig bruk, samt billedbehandling.

Den beste skjermen i så måte hadde IBM/Lenovo T60. Den hadde også IPS panel, og ikke TN panel som 99,5% av de bærbare har.

Les TEST av den skjermen.

Les om skjermer her.

1920 x 1080 duger bare til filmtitting på en så liten skjerm. Vil heller ikke ha den oppløsningen på en 24". Oppløsningen i høyden er for dårlig. Der duger bare 1920 x 1200.

Om du vil ha "riktig" oppløsning på en 16:9 skjerm <- 16", så mener jeg at 1600 x 900 er det beste kompromisset.

Lenke til kommentar

Prøv denne, muligens litt dyrere enn det du antydet men her får du kvalitet så det holder.

Den pcen du linket til virker forsåvidt grei nok og kommer sannsynligvis til å holde en stund, Men dersom venne din hovedsakelig vil bruke maskinen til spill/film etc vil jeg anbefale at han kjøper en stasjoner pc. En laptop har ikke på langt nær de samme oppgraderingsmulighetene som en stasjoner pc og har derfor potensial for å vare mye lenger. Dessuten er det min erfaring at de fleste laptoper ikke klarer å spille de nyeste spillene optimalt uansett hvor gode de er (og om de er det vil de bli utdatert veldig fort). Har ingen større erfaring med Windows 7 men i sammenligning til Vista kan egentlig alt kalles en forbedring (rute nr. 4 anyone?).

Så i korte trekk vil maskinen fungere men vennen din bør slå seg til ro med at med mindre han oppdaterer maskinen etter en tid vil den stort sett være avleggs (Moores lov er noe møkk heh ^^).

Lenke til kommentar

Jeg glemte å nevne at han ikke har lyst til Mac. Spør meg ikke hvorfor. Han bare liker det ikke. Og han sa han ville ha en bærbar slik at han f.eks. kan ta den med seg på senga og se en film hvis han vil, eller game i stua, eller lese nyheter på kjøkkenet mens han spiser frokost osv.

Så er det noen som har noen tips til en god bærbar da? Er veldig vanskelig når man ikke har no særlig peiling og bare si at "den skal du ta" når det er snakk om så mye penger, og det er så mange forskjellige. Derfor hadde det vært greit med noen flere linker, slik at jeg kan sammenligne.

Selvfølgelig vil den bli gammeldags etterhvert, alt blir jo det, men de fleste holder en stund. Han selv hatt min bærbare nå i nesten 2 år og spiller Modern Warfare 2 uten problemer.

Lenke til kommentar
Jeg glemte å nevne at han ikke har lyst til Mac. Spør meg ikke hvorfor. Han bare liker det ikke. Og han sa han ville ha en bærbar slik at han f.eks. kan ta den med seg på senga og se en film hvis han vil, eller game i stua, eller lese nyheter på kjøkkenet mens han spiser frokost osv.

Så er det noen som har noen tips til en god bærbar da? Er veldig vanskelig når man ikke har no særlig peiling og bare si at "den skal du ta" når det er snakk om så mye penger, og det er så mange forskjellige. Derfor hadde det vært greit med noen flere linker, slik at jeg kan sammenligne.

Selvfølgelig vil den bli gammeldags etterhvert, alt blir jo det, men de fleste holder en stund. Han selv hatt min bærbare nå i nesten 2 år og spiller Modern Warfare 2 uten problemer.

Til dette er det vel bare et svar"

Gå inn på sidene til Multicom og kryss av det som ønskes.

Ønskes en 15", 17" eller en 18", med den oppløsningen som vil passe ham, og om det skal være blank eller matt skjerm.

Når det er gjort, så er det bare å titte i lommeboka.

Dette er hva jeg har valgt;

- 15.6" Wide HD+ LED 1600x900 matt overflate

- Intel Core i7 720QM 1.6GHz (Turbo Boost opp til 2.8GHz) 6MB Smart Cache 45W

- 4GB SO-DIMM 1333MHz DDR3 (2x2GB)

- OCZ 250GB SSD 2.5" SATA-II flashbasert harddisk, Core Series V2, 170/98MB's read/write

- BluRay spiller og DVD-brenner

- Innebygd bluetooth for trådløs kommunikasjon med f.eks. mobiltelefon

- Windows 7 Professional 64-bit Norsk

Total pris 14 041,-

Maskinen regner jeg med blir rå i all ytelse, utenom i spill. Den leveres kun med en ordinær grafikkbrikke. Om også det råeste innen spill er ønskelig, så velger man W860.

Eller en av modellene med større skjerm.

Lenke til kommentar

Noen generelle råd;

- Få ham til å bruke god tid på research før kjøpet. Ikke impulskjøp noe til 10-15 store.

- For seriøs spilling vil du ikke ha dårligere skjermkort enn Geforce GT240M / Mobility Radeon HD4650. Maskiner med ett av disse kan du lett få til 10k.

- Alternativt, gå opp til maskiner med minst GTX260 dersom han forventer spillbarhet i de tyngste spillene på høye oppløsninger, f.eks. fra Asus eller Multicom. Da vil prisen klatre høyere, opp mot 15k. Her bør du også få med display med høyere native oppløsning enn 1366x768. Minst 1600x900.

- Finn en maskin med Core i7-prosessor, ikke Core 2 Duo. Ihvertfall hvis du gir mer enn 10k for maskinen. Om du går for Core 2 Duo, ikke blås penger på bedre prosessor enn 2.53 GHz. Om du konfigurerer opp noe med i7 hos Multicom, trenger du ikke kraftigere prosessor enn 720QM, med mindre du har GTX280 og helst en SSD i maskinen. Så ikke blås penger på i7 920-XM heller, for å si det sånn.

Jeg kan varmt anbefale maskinen jeg nettopp har kjøpt; Asus X62J. Utgaven uten Blu-Ray er 9% nedsatt hos Komplett akkurat nå, og koster dermed rimelig nøyaktig 10k:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=495460

Denne har totalt 1TB harddisk fordelt på to slots, noe som skulle passe lagringsbehovet hans. Det kommer også en med samme hardware, men med Blu-Ray spiller snart:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=495462

Den takler nyere spill, men noen settings må nok fires på - vi snakker da stort sett om å gå ned fra Very High til High, med unntak av typiske beist som Crysis som man kun kan forvente å spille skikkelig i Medium/High.

Lenke til kommentar

Tusen takk for mange fine og nyttige svar! Bare å fortsette med det :)

Den Asus maskinen du linket til storebo virket jo som en skikkelig råtass til den prisen. Hva er forskjellen på den og den Toshibaen? ettersom Toshibaen koster en del mer? Ser at den har 6GB minne isteden for 4GB minne som det er på ASUS.

Og Toshibaen har større oppløsning, og har større skjerm men det kompromisset der var jo dårlig var det ikke? I tillegg er grafikkortene forskjellige, vet ikke helt hvem som er best der jeg. Toshiba eller ASUS?

Det er de eneste forskjellene jeg kan finne. Prosessoren ser jo ut til å være akkurat den samme. Og de har like stor lagrinsplass.

veldig fint at folk kommer med innspill, når jeg ser at den ASUSen koster 6000 mindre, men ikke virker noe særlig dårligere.

Endret av Gloms
Lenke til kommentar
Den Asus maskinen du linket til storebo virket jo som en skikkelig råtass til den prisen. Hva er forskjellen på den og den Toshibaen? ettersom Toshibaen koster en del mer? Ser at den har 6GB minne isteden for 4GB minne som det er på ASUS.

Og Toshibaen har større oppløsning, og har større skjerm men det kompromisset der var jo dårlig var det ikke? I tillegg er grafikkortene forskjellige, vet ikke helt hvem som er best der jeg. Toshiba eller ASUS?

Forskjellen virker å være et noen bedre skjermkort i GTS 250, 2 GB mer RAM, 1920x1080 full-HD display, og Blu-Ray spiller. Får ta dem i tur og orden:

GTS 250 vil gi bedre ytelse enn GT 240, men det er verdt å legge merke til at begge kortene er basert på samme teknologi; Desktop GTX 200-serien fra Nvidia. GTS 250 er mer optimalisert mtp. ytelse enn GT 240 og vil sparke noe bedre fra seg i nyere spill.

At man får 6GB RAM istedet for 4GB vil jeg ikke tror gir noen merkbar ytelsesforskjell for vanlig windows-bruk eller spilling. 4GB er i og for seg nok. Her hadde det nok vært mer hensiktsmessig for Toshiba og brukt pengene på 7200 RPM disker istedet.

Maskinen har 1920x1080 full-HD diaplay, noe som er bra - men skjermen er på hele 18.4". Da må man nesten vurdere om man vil ha en såpass stor maskin, den heller mot slepbar med så stor skjerm.

Og Blu-Ray spiller altså, om man vil ha det. Jeg syns ikke det er noen vits på en bærbar med liten displayflate. Blu-Ray er best i 32"+.

Konklusjonen blir vel at jeg syns Toshibaen er overpriset. Til hele 16.000 kan du få klart bedre spillytelse i dag - for eksempel Multicom W860 med Core i7 og GTX280! Designet er også fryktelig - smak og behag selvsagt - men dette er ikke maskinen man vil dra frem på den lokale kafeen.

Lenke til kommentar

Da tror jeg det blir ASUS over Toshibaen. Virker som om Toshibaen er overpriset ja. Men er fortsatt vanskelig å bestemme seg.

Ser flere av dere nevner Multicom. Har vært inne der og prøvd å konfigurere pc, men når man ikke vet så veldig mye er det vanskelig. Er det noen her som kanskje kunne satt sammen en bærbar på 16" eller mer som ligger under 15k og bare for å se hva man får for penge der, sammenlignet med komplett/lefdal? Det med blueray spiller er ikke så viktig ettersom det bare er fordelaktig med 32"+.

Han har også sett på en pc hos Dell. Alienware M15x:

http://www1.euro.dell.com/no/no/hjem/Dell-...s&cs=nodhs1

Hva synes om den? er den overpriset? eller det er mye for penga? Har selv hørt at Dell er veldig dyre i forhold til f.eks. Komplett/MPX. Det eneste minuset med den må vel være 15,6" skjerm. Noe som blir litt lite i følge kompisen min.

Noen som har noen innspill på det?

Endret av Gloms
Lenke til kommentar
Noen som har noen innspill på det?

Alienware har alltid vært overpriset. Til tider sterkt.

Størrelsen på skjermen har ikke så mye å si - det er oppløsningen som teller. Skal man ha større spillflate er det like greit å koble maskinen opp mot ekstern skjerm.

Skal du ha maks gamingbærbar til rundt 15k, så konfigurer opp denne:

http://www.multicom.no/SystemConfigurator....4;c:100561;fl:0

Den kommer default med GTX260M og Core i7-720, kan konfigureres opp etter ønske. Legg på 4GB RAM, 7200 RPM 500GB HD, og 1920x1080 Full-HD display og du havner såvidt under 15k.

Lenke til kommentar

Den pcen fra multicom er utelukket vil jeg tro. Når vi har funnet ut at det finnes veldig gode pcer til rundt 10k (ASUSen f.eks) er det ikke vits å gi 15K for en pc og bare få litt ekstra.

Fant denne

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=136858

når jeg var inne på dinside og leste en test av ASUSen. Hva synes om den? Den er jo 18" og naturligvis veldig mye større, men den virker noenlunde det samme. Det eneste jeg finner forskjellig er at denne har en Intel Core DUO 2 prossessor. Er det dårligere prossessor enn Corei7 prossessor? I tillegg ser jeg at denne Toshibaen har 6GB ram mens ASUSen har 4GB. Og hvordan er oppløsningen på denne Toshibaen? er 1680x945 ok for en 18"?

Begynner å helle mer og mer mot ASUSen fra Komplett, men vil gjerne gjøre god research før jeg anbefaler noen å kjøpe noe så dyrt.

Takker for gode informative svar :)

Lenke til kommentar
Den pcen fra multicom er utelukket vil jeg tro. Når vi har funnet ut at det finnes veldig gode pcer til rundt 10k (ASUSen f.eks) er det ikke vits å gi 15K for en pc og bare få litt ekstra.

Er det dårligere prossessor enn Corei7 prossessor? I tillegg ser jeg at denne Toshibaen har 6GB ram mens ASUSen har 4GB. Og hvordan er oppløsningen på denne Toshibaen? er 1680x945 ok for en 18"?

Begynner å helle mer og mer mot ASUSen fra Komplett, men vil gjerne gjøre god research før jeg anbefaler noen å kjøpe noe så dyrt.

Core 2 Duo er uansett dårligere enn Core i7 til gaming. Core i7 er quad, har hyperthreading (kan kjøre to tråder på hver kjerne), og turboboost - det vil si at den selv klokker seg opp etter behov. På maksimal oppklokking oppfører den seg som en 2.8 GHz Core 2 Duo.

Utover det er grafikkortet vanligvis flaskehalsen i bærbare maskiner, i det minste for alle kort som er dårligere enn GTX280.

Lenke til kommentar

Asusen er bedre enn Toshibaen.

I7-prosessor er en god del bedre enn core 2 duo ja. Du trenger ikke mer enn 4gb ram. Ingen skjermer har 1680:945 som native oppløsning. Toshibaen har 1920:1080.

Forresten er det stoor forskjell i ytelse når det kommer til grafikk om du velger W860. 100% +-

Lenke til kommentar

I og med at de fleste spill ikke utnytter særlig godt mer enn 4 kjernen, finnes dog unntak, samt at spill nesten alltid er begrenset av skjermkortet vil en bærbar med C2D og en i7 720 nok gi omtrent akkurat samme spillytelsen. Hypertreading har kun betydning i et eller to spill, COD MW2 er ikke blant de.

Dessverre finnes det minimalt med tester knyttet til bærbare og spillytelse, men tester på stasjonære som tar spillytelse alvorlig (dvs tester med annet en medium settings på 1680 x 1050 eller lavere), viser ingen reell forskjell på f.eks E8400 og i7 920.

Husk ellers at i7 720QM er normalt klokket svært lavt (1,6 Ghz), så selv med turbo boost er jeg langt fra sikker at den yter bedre en T9xxx serien.

Lenke til kommentar

Husk at T/P9xxx serien er i ganske få laptoper. De fleste c2d-laptoper har en prosessor på 2.0-2.2ghz. 720QM klokker seg til 2.4ghz pga intel turbo boost technology med to kjerner og 2.8ghz med en kjerne. Det er ikke store forskjellen på 2.0ghz og 2.4ghz, men når man i tillegg legger til at 720QM er quad qore og fremtidsrettet og samtidig presterer bedre enn brorparten av dagens c2d, vil det være det rasjonelle valget.

E8400 er klokket høyere enn 920. I laptopverden er det omvendt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...