Gå til innhold

Nybegynner i aksjehandel

Luigi85

Anbefalte innlegg

- Følg med på markedet daglig eller nesten daglig. Brå forandringer kan senke verdien og øke verdien på dine aksjer.

Elendig råd. Privatpersoner gjør det systematisk dårligere enn markedet, og jo mer man handler, jo dårligere går det.

Nei, det er ikke et elendig råd. Skal man lære seg hvordan markedet fungerer og hvilke mekanismer som er i sving må man følge markedet jevnlig. Å følge med på markedet er ikke det samme som å ha stor utskiftningshastighet på posisjonene i porteføljen.

Oppsummert: om du skal tjene mer enn markedet må du være smartere enn markedet – om du ikke er smartere enn markedet vil du antageligvis gjøre det dårligere enn markedet om du prøver deg på noen krumspring. De smarteste i markedet jobber minst 100 timer i uken og har en tilgang på ressurser de fleste bare kan drømme om. Lykke til! ;)

Hvor har du tallet 100 timer i uken fra? Jeg tror forøvrig det er andre faktorer som har mer å si for avkastning enn antall timer brukt på å jobbe med markedet, ihvertfall når vi kommer opp i størrelser som dette.

Du har nok rett i at buy and hold er det som vil være mest lønnsomt for de fleste småsparere i det lange løp, men jeg synes du gir et lite nyansert bilde av det hele. Det at de fleste taper penger på å være aktive i markedet er greit, men det vil overhodet ikke si at det ikke er mulig å tjene penger på å være det. Det betyr bare at man må forberede seg på å at det vil være hard konkurranse om å tjene pengene, pengene vil ikke komme lett med mindre man har flaks, og det er høyst usannsynlig at man konsekvent har flaks over lengre perioder. Men selv med dette i bakhodet synes jeg innlegget ditt blir litt vel jantete.

Dessuten; det at buy and hold er den beste strategien statistisk sett forutsetter en laaaaang horisont. Tenk deg f.eks. at du kjøpte et indeksfond for Nikkei-indeksen rundt 1990, isåfall ville pengene dine idag være verdt en drøy fjerdedel av hva de var den gang. Dette er selvfølgelig ikke et gjennnomsnittseksempel, men det viser at dogmet "buy and hold er beste strategi bare man har lang horisont" er en sannhet med modifikasjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig i at innlegget mitt satt ting på spissen og vel så det. Noen hovedpoeng:

1: Faktormodeller etc. Min fremstilling var typisk CAPM-sentrisk; de avvikene fra slike enkle modeller vi har god empiri på at finnes fører til en del småjusteringer av porteføljen, også om grunnforutsetningene ellers stemmer.

2: Grader av effisiens. Markedet kan ikke være 100% effisient -- ellers ville det ikke lønne seg for noen å analysere markedet, og hvis ingen analyserer markedet må det åpenbart være noe å hente på å være den eneste som gjør det. Grunnen til at jeg valgte å være såpass dogmatisk i denne sammenhengen er konteksten; hvis en «nybegynner i aksjehandel» tror en har informasjonsfordeler er man godt ute på gjengrodde stier. Å sette seg inn i markedet for å lære og tilfredsstille nysgjerrigheten er fint, men å tro at man har mulighet til å tjene stort på det er i beste fall naivt.

3: Tidshorisont. Nikkei-kjøp på toppen hadde ikke vært noe triks, men om du hadde gradvis gått inn i en verdensportefølje over noen år (som er helt nødvendig for å unngå usystematisk risiko, også ifølge helkonvensjonell finansteori) ville det sett ganske annerledes ut. Hiver ved en liten graf med veldig omtrentlige estimater på tidsdiversifikasjonseffekter -- her er det kun lagt inn 1, 5, 10 og 20 års investeringsperioder; hadde jeg fått ånden over meg skulle jeg oppdatert med flere underperioder. Basert på amerikanske data for store selskaper fra ca. 1920 -- røde linjer er mean±2σ.

post-139385-1274521749,8468_thumb.png

Forklaring av grafen kan kanskje være nyttig for noen. Jeg har målt gjennomsnittlig (geometrisk) avkastning på det amerikanske aksjemarkedet ved forskjellige tidshorisonter på investeringen. Altså måler jeg f.eks. på 20 årsinvesteringer avkastning fra 1920-1939, 1921-1940 osv. Beregner så snitt og varians rundt dette snittet for hver av periodelengdene, og setter dette inn i grafen. Etter hvert som vi øker lengden på investeringen synker variansen. Altså reduseres risiko ved å holde investeringer over lengre perioder.

[Timetallet er egenopplevd. Sterkt fallende marginalavkastning på utover 60 timer eller så i uken, men når marginalkostnaden for arbeidsgiver er negativ blir det ikke til at man kommer seg hjem særlig tidlig -- taxien hjem er jo billigere jo senere man drar ...]

Lenke til kommentar

Hei

Først vil jeg si at jeg er ny på det forumet her. Jeg fant denne siden ved å søke på aksjer

Jeg har spørsmål til alle sammen og det er at ... jeg er en nybegynner i aksjehandelen, og har kjøpt aksjer for ca 40 000 kr fra postbanken eller dnb nor... Jeg har nå skjønt at man må betale 28% skatt på gevinsten og får 28% hvis jeg taper .. men det jeg lurte på at hvis jeg tjener ca 10000 kr på aksjer og ikke selge dem tilbake, må jeg betale skatt da? eller må man bare betale skatt hvis man selger askjene? og år er det vi skal betale skatt på givensten? hvert år eller? Nest spørsmål er at hvis jeg verken kjøper eller selger aksjene mine, må jeg fortsatt betale 28 % skatt?

Tusen hjertelige for svarene på forhånd :)

Lenke til kommentar

Du skatter av realisert gevinst, altså betaler du ikke skatt før du evt. selger deg ut. Du kan selvsagt likevel måtte betale formuesskatt, i tillegg må en betale skatt av urealisert gevinst dersom man flytter ut av landet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...