Gå til innhold

Nybegynner i aksjehandel

Luigi85

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ok takk skal du ha , men blir ikke det vanskelig å få til på den måten om man feks kjøper og selger kanskje hver dag ?

Handler man ofte kan det lønne seg å handle gjennom et investeringsselskap. Og kun kun ha 28 % skatt når man tar ut penger fra selskapet.

Lenke til kommentar

Av ren nysgjerrighet: hva er fordelene ved å handle gjennom et investeringsselskap, kontra å handle som privatperson? Jeg handler en god del aksjer, og andre instrument, som privatperson nå.

Hvis jeg har forstått det riktig, kan jeg etablere et AS eller NUF som investeringsselskap – så slipper jeg å betale skatt av utbytte og gevinst av salg, som jeg igjen kan reinvestere?

Endret av Lager-Frank
Lenke til kommentar

EKS. Hver gang du får en gevinst skatter du som privatperson 28 % av gevinsten.

Har du et AS utsetter du skatten. Dvs du kan reinvestere 100 % av gevinsten.

Du skatter først 28 % når du tar utbytte fra selskapet.

Personlig har jeg alltid brukt 2 selskaper for å holde minst mulig skatt og mest mulig penger selv.

EDIT:

Skal man ha et selskap får man regnskap osv man må ta seg av og div regelverk. Så man bør ha litt penger. AS krever minimum 100 000 og en revisor krever ofte minst 10 000. Så da må man ha ca 10 % avkastning på 100 000 for å gå i 0... så selskaper er stort sett bare for de store haiene..

Endret av investor
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Jeg er ikke en av de store haiene, og det er en del kostnader ved et AS, så vinningen går vel opp i spinningen. Det var mest av ren nysgjerrighet, men det kan være det blir aktuelt på sikt.

Hva med et britisk ltd.-selskap, med norsk avdeling? Da trenger man ikke revisor, og man får et norsk foretaksnummer og samme rettigheter som et AS.

Lenke til kommentar

Joda, det er mange utenlandske selskapsformer som ikke trenger revisor. Da sparer man noe penger. Helt riktig. Men regnskap må man har uansett. Det er tidsforbruk eller en kostnad hvis man bruker ekstern regnskapsfører.

Det er som større aktører smart å ha regnskap og revisor slik at meglerhuset kan stole på regnskapet og klientene slik at de kan gi gode marginer og høy belåning. Noe som kan lønne seg.

Lenke til kommentar

Et regnskap for et slikt firma skal jeg nok klare å føre selv. Nå er dette noe jeg planlegger et par år frem i tid, når jeg er ferdig med studier. Det har vært litt skriverier om at revisjonsplikt for små aksjeselskap kanskje vil forsvinne, slik som det har skjedd i mange andre land. Kanskje det skjer innen den tid? :)

Det virker som du har god peiling på dette, Investor. Du har ikke noe lesestoff å anbefale til en som vil sette seg litt mer inn i dette med aksjer og skatt?

Lenke til kommentar

Jeg skal vel regne meg selv for nybegynner selv. Har likevel hatt en del måneder i markedet med små midler investert.

Gode råd:

- Invester generellt langsiktig

- Følg med på markedet daglig eller nesten daglig. Brå forandringer kan senke verdien og øke verdien på dine aksjer. Bruk kursalarmfunksjoner og av og til kan det være fornuftig med stop-loss. Selv forsøker jeg meg mest mulig uten stop-loss. Din Stop-loss kan jo også utløses av noe forbigående tradingmønster.

- Følelser kan gjøre at du blir for rask på labben. Forsøk å holde deg til forhåndssatte kursmål som du selv setter i det du kjøper aksjen.

- Du vil se mønstre gjenta seg. Om en aksje går brått oppover, så vil den ofte gå noe ned igjen. Det vil si at du risikerer å få ett tap om du går inn for sent. Og ofte vil det som regel være for sent å gå inn. Det er gjerne greiere å plukke gode aksjer, og forsøke å kjøpe dem når markedet har hatt noen få dager røde prosenter. Men det finnes unntak. Har selv vært vitne til at enkelte ganger så vil en aksje fortsette å øke en stund i etterkant.

Valg av kontotype:

Investeringskonto Link hos Nordnet gir minst hodebry omkring skatteoppgjøret årlig.

Nå er det på trappene ett forslag fra Aksjonærforeningen om å få i gang KLAS. Status på det vet jeg ikke. Men om det blir innført så vil ett normalt Aksje- og Fondsdepot (Nordnets produkt) bli omtrent det samme som en Investeringkonto Link.

En annen ting som er verdt å få med seg er at Oslo Børs endres mest sannsynlig i løpet av Februar 2010. Børsposter vil bli historie, og du får nå handlet fra antall 1 stykk aksjer og flere stykk mye enklere. Det vil oppføre seg som mange andre aksjemarkeder gjør (USA, Tyskland, Finland..) uten at jeg vet noe særlige flere detaljer. Det er en fordel for oss kunder når en handler tregt omsatte aksjer, hvor du la oss si med en ordre på f.eks. 27 stykk aksjer omtrent nesten aldri ville fått slutning i det gamle systemet på den typen aksjer, og i det gamle systemet ville du nok ofte vente flere titalls sekunder om du handlet aksjer som har stort volum daglig med en liknende ordrestørrelse.

Jeg har derfor handlet mest i USA til nå, som småaksjonær.

Her er noen aksjer jeg har tro på:

http://www.google.com/finance?q=NASDAQ%3AASTC

http://www.google.com/finance?q=NASDAQ%3ACTEL

Lenke til kommentar
Kjøp deg en nybegynnerbok, som f.eks. "Aksjekjøp og daytraiding" eller "Aksjeskolen", som en begynnelse. Etter dette kan du se på andre mer spesialiserte bøker. Det finnes òg en god del nettressurser, men mye av dette må tas med et stort lastebillass salt. De fleste "guruer" på nettet, skal selge deg en eller annen supermetode med garantert 3-sifret avkastning.

Alle aksjeanbefalinger er bare meninger. Noen er bedre enn andre, men de er allikevel meninger. Stol kun på deg selv. :)

Enig. Noen vil komme med tips om aksjer de selv er investert i. Jeg er selv investert i de aksjene jeg ga tips om. Jeg må vel også regnes for å være amatør. Men jeg liker de positive tallene til de aksjene jeg tipset om. Tallene i selskapene taler vel for seg selv.

Jeg forsøker altså ikke å drive kursen for å gjøre vinning på dette selv. Æresord.

Lenke til kommentar

Spørsmål som nybegynner:

Hvordan sette fornuftige kursmål for seg selv ved kjøp av en enkelt aksje? Hvordan finner en en slags vinnerformel for hvor en kan føle seg sånn noenlunde trygg på at en var langsiktig nok og fikk med seg den gode avkastningen?

Lenke til kommentar

Her er ett klassisk eksempel på ett mønster. Børsen i USA åpner kl 15:30 norsk tid. Jeg sjekket aksjen 1 time etterpå og alt da ser en den tydelige tilbakegangen. Nå er klokken 16:36 og aksjen nedenfor har falt fra en nydelig oppgang på over 17 prosent tilbake til kun en mindre oppgang på 7,59 prosent. Dette er jo en annen aksje som jeg liker. Men selskapet er i utvikling og derfor ser en også negative tall. Slike selskaper med negative tall kan likevel gå fram, men det avhenger av hvordan forskningen de holder på med stiger fram og om de får i land gode nok avtaler med andre aktører i markedet. Det er ofte tette samarbeid i helsebransjen, hvor selskaper er avhengige av samarbeid med andre selskaper. Lisenser med mer..

http://www.google.com/finance?q=NASDAQ%3AEDAP

EDAP TMS S.A. (EDAP) is a holding company that develops, produces and markets minimally invasive medical devices, mainly for urological diseases through two divisions: High Intensity Focused Ultrasound (HIFU) Division and Urology Devices and Services (UDS) Division. The Company’s HIFU and UDS divisions operate in Europe, the Americas, Asia and the rest of the world. The HIFU division is engaged in the development, manufacturing and marketing of medical devices based on HIFU technology for the minimally invasive treatment of urological and other clinical indications. The UDS division is engaged in the development, marketing, manufacturing and servicing of medical devices for the minimally invasive diagnosis or treatment of urological disorders, mainly urinary stones, and other clinical indications.

Den første timen av de amerikanske aksjemarkedet er muligens en short traders drøm. Men det er også fort gjort å svi av seg busten, en skal passe seg vel, og vite hva en bedriver.

Endret av G
Lenke til kommentar
- Invester generellt langsiktig

Enig, godt råd!

- Følg med på markedet daglig eller nesten daglig. Brå forandringer kan senke verdien og øke verdien på dine aksjer.

Elendig råd. Privatpersoner gjør det systematisk dårligere enn markedet, og jo mer man handler, jo dårligere går det.

Aksjeoppf.pdf

- Du vil se mønstre gjenta seg. Om en aksje går brått oppover, så vil den ofte gå noe ned igjen. Det vil si at du risikerer å få ett tap om du går inn for sent. Og ofte vil det som regel være for sent å gå inn. Det er gjerne greiere å plukke gode aksjer, og forsøke å kjøpe dem når markedet har hatt noen få dager røde prosenter. Men det finnes unntak. Har selv vært vitne til at enkelte ganger så vil en aksje fortsette å øke en stund i etterkant.

Ser man mønstre som gjentar seg her?

post-139385-1265218069_thumb.png

En annen artig sak:

post-139385-1265217742_thumb.jpg

(Kilde: http://www.marketoracle.co.uk/Article14751.html)

Oppsummert: om du skal tjene mer enn markedet må du være smartere enn markedet – om du ikke er smartere enn markedet vil du antageligvis gjøre det dårligere enn markedet om du prøver deg på noen krumspring. De smarteste i markedet jobber minst 100 timer i uken og har en tilgang på ressurser de fleste bare kan drømme om. Lykke til! ;)

Lenke til kommentar

Merk: Jeg sa følg med på markedet. Altså på hva markedet foretar seg. Å være aktiv i markedet kalles å handle (trade) aksjer. Måtte bare presisere at jeg kanskje ble misforstått.

Er enig i at de smarteste nok besitter verktøy som vi andre bare kan drømme om å få benytte.

Euklid:

Jeg ble litt usikker siden du har spørsmålstegn bakom setningen din "Ser man mønstre som gjentar seg her?", antar det kan være kritikk av min påstand.

Men, om det er støtte så synes jeg det var rart med spørsmålstegnet. Takk for grafene. Forresten så ville det være flott om det var tidsangivelser sammen med første grafen du presenterte, for ellers er den ganske uleselig annet enn forandringene den viser.

Euklid:

Jeg skal være enig i at å handle mye kan gi nybegynnere kraftig juling. Klok av skade så tror jeg en lærer. Jeg har nok mye mer å lære ennå. :roll:

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...