Gå til innhold

Frie emner ved UiO og ellers

Mystiske_May

Anbefalte innlegg

Jeg står her med en snart komplett bachelorgrad. Det har seg bare slik at jeg mangler noen frie emner. Så jeg har begynt å lure litt på dette her med frie emner. Ja - man kan velge fra sitt eget fag. Men man kan også få muligheten til å granske andre interesseområder innen universitetets brede utvalg av emner. Men hva utgjør et bra fritt emne?

For min del har jeg funnet en kjærlighet til emner uten særlig obligatorisk undervisning. Jeg får mye ut av å gå på forelesninger - men siden jeg er av den litt stille typen, føler jeg at det har lite for seg å gå på seminarer hvis jeg ikke er noen stor bidragsyter. Jeg ønsker heller ikke en hel haug med obligatoriske innleveringer som holder meg fokusert på emnet gjennom hele semesteret. Jeg liker å veksle litt på hva jeg jobber med, og jeg liker å jobbe i mitt eget tempo. Jeg synes også det er svært praktisk med 3, eller gjerne 5 dagers hjemmeeksamener fremfor de litt mer strikte og angstfremkallende skoleeksamenene.

Men dette er kanskje litt mye forlangt? En unnasluntrende tilnærmingsmåte fra min side?

Jeg vil gjerne høre noen tanker rundt temaet, og også noen tanker rundt nødvendigheten av de såkalte frie emnene. Er det en videreføring av videregående skoles valgfag? Og hva får man eksempelvis ut av jus-emner hvis man er fysikkstudent?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...