Gå til innhold

Mekke delvis ny PC for spill, 3000kr +

Anbefalte innlegg

Har bestemt at årets julegave skal bli ny pc! Nå har jeg ikke fulgt med på dette på år og dag, og trenger litt hjelp. Pcen skal være til spilling og selvfølgelig standardbruk.

Fra før har jeg skjerm, kabinett, tastatur og hardisk, så det trengs ikke. Sånn som jeg ser det trenger jeg hovedkort, CPU og minne. Om det er AMD eller Intel har ingenting å si, men jeg hører at Intel er best for tiden? Det kan hende jeg trenger powersupply i tillegg. Det jeg har er dette. Vil det holde?

OS har jeg, enten gammel Vista eller Windows 7 som jeg kan få gratis via noe studentgreier. Regner med at jeg tar Win7 her:P

Skjermkortet jeg har fra før er et Nvidia 8800 GTS. Jeg tenker på å beholde dette og heller vente med å kjøpe nytt skjermkort siden DX11 er på vei, men hva kan noen som er litt mer oppdaterte si om min utspekulerte plan?

Når det kommer til prisklasse så er selvfølgelig jo billigere, jo bedre. Men jeg er ikke redd for å bruke litt innenfor rimelighetens grenser:P Ideelt, uten skjermkort og powersupply forestiller jeg meg rundt en 3000 kr.

Endret av skipskip
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm... de to så fine ut. Hvem vil være den beste? Noe forslag til eventuelt grafikkort? Og vil strømforsyningen være nok?

Nå leser jeg mange stedet at Sapphire Radeon HD 5850 er den beste. Den var også anbefalt i PC-gamer. Vil den passe bra sammen med Intel eller AMD pakken, hvem som er den beste? Noen gode alternativer?

Endret av skipskip
Lenke til kommentar

Du har jo alltid Intel fanboys å amd fanboys som seie den er bedre en den. Men jeg ser ikke noe forskjell en at det er ulike platform.

Strømforsyninga di skal nok holde til det oppsette:)

Ser på Intel pakken at der er det DDR3 ram, men har jo trege latancy, men god hastighet. Og er fremtidsretta.

Å du ser på hovedkortet i intel pakken, så er det et MSI hk som du enkelt kan overklokke med å trykke på en/to knapper på hovedkortet så klokker den seg selv;)

AMD pakken har DDR2 ram, med rask latency, men ikke full så god hastighet. DDR2 er vel for i dag og ikke framtid.

Men det kommer jo alltid noe nytt hele tiden.

Men trur jeg hadde gått for Intel oppsette for å ver helt ærlig.

Noen andre her på forumet som har noe å sei på hvilke pakke han skal velge? (helst ikke svar fra fanboys)

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

fordelen med amd slik jeg ser det er at man kan få skikkelig god pc til en billig penge. Spesielt om man velger segg inn mot en 2 kjernet prosessor. man kan få gode amd trios (cpu, hk +ram) for gaming til under 2000 spenn.

Iforhold til pakkene ovenfor så yter vel amd sin cpu litt bedre ut av boksen, men må huske at man kan oc i5 til 3.5ghz på stock kjøleren. Du kan jo også OC amd men har ikke lest meg noe opp på det. dessuten ville man jo som oftest ha after market kjøler om man skal CO.

DDR3 ram yter 2-3% bedre enn DDR2 ut fra de tester jeg har lest. Største fordelen med DDR3 kommer med 3 kanals funksjonen som er på 1366 platformen. og da at den er mer framtidsretta da. med tanke på å bruke dem i en framtidig pc.

Lenke til kommentar

Først nå oppdaget jeg at hovedkortet i AMD-pakken ikke en gang har optisk/digital lyd, som jeg bruker. Antok alle hadde det nå...

Uansett har jeg nå satt sammen en ny pakke fra Komplett. Prosessoren er litt billigere på Netshop, så den tar jeg nok uansett der. Hovedkortet synes jeg ser greit ut, noen innvendinger? CPUen er den billigste Intel I5 som jeg bare hører bra om.

Det er jeg er mest usikker på er minnet. Hva vil det beste og billigste minnet være som passer til det hovedkortet og er DDR3? Har det veldig mye å si hvilket minne jeg tar?

Hva ville også en billig intern hardisk med minimum 1TB vært? Det er så mange av dem..

Lenke til kommentar

ram messig er det egentlig ikke så viktig hva du tar merke messig. Det viktigste er at det er kompatibelt med hk slik at de fysisk får plass.

Da i type ddr2 eller 3. og du kan jo passe på å ikke kjøpe raskere enn hva hk støtter ikek at det er farlig men du betaler mer enn du får bruke. Intel sine nye cpuer liker ikek ram med mer enn 1.4 eller var det 1.45 volt så pass på den biten. Selv om det fleste som befinner seg i nettbutikkene skal være sikkert.

den mest vanlige feilen er at folk kjøper ddr3 til et ddr2 hk eller omvendt.

harddisk messig anbefaler jeg 2x 500gb f3 disker framfor 1x 1tb.

så kan du kjøre det i raid 0. Mye raskere. koster ca 100 lapp extra eller noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...