Land_crusier Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 (endret) PÅ vei hjem etter og jobbet fra 6 om morgen til 7 om kvelden fikk jeg en UP etter meg Det var begynelsen på en to felts motorvei med 100 sone jeg lå etter en audi som også skulle kjøre forbi men den audi kjøre ikke fortere en høyre feltet og kunne fint lagt seg inn mellom bilene i høyre felte der det var stor luke, det gjorde den ikke den bare lå der og sperret og jeg kjørte litt nærmre den og blinka med 2 tusen metre da bremset han litt det gjorde jeg og men han lå der forsatt, virka ut som sjaføren sov . når den vika til sie la jeg meg opp i 120 kmh i 100 sona med UP etter og han satt jo på blålysa der motorveien slutta langt etter situasjonen minst 5 min etter . han sa at han mulig måtte ta lappen min gikk av gårde med den i up bilen kom tilbake og sa jeg mista lappen i 3 - 6 måneder på grund av jeg lå for nærme han foran . dum som jeg var så godtok jeg det der og da . fikk brev i posten med forelegg på 1 års inndragning av lappen på grund av kjøringen fremsto som svært aggresiv noe den ikke gjorde . og de mente jeg lå i avstand til audi foran på 0,24 sec noe som ikke var mulig i dette tilfle . det var mørkt og dem lå bak meg og filma . jeg godtokk ikke forelegget . dem har også skrivet feil i forelegget at jeg lå i 120 etter audien . og da var farten 105 . urettferdig . hva gjør jeg for og få ned inndragningstia ? Endret 28. november 2009 av Land_crusier Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Har du blitt målt til 120 km/t etter den Audi´n du nevner på, så har du nok hatt det, om ikke annet så sa du jo selv at du hadde hatt 120, og jeg kanke se for meg at de har skrevet at dette skjedde når du lå bak Audi´n eller ikke da det er helt uvesentlig om du lå forran/bak/ved siden av eller mutters aleine på veien i følge norske lover.. Om du lå 0,24 sekunder bak, så er 3-6 måneder vel fortjent! Av en eller annen grunn, så stoler jeg for engangs skyld på politiets avgjørelse fordi jeg ikke kan se for meg at du satt med stoppeklokke og målte selv.. De har forøvrig beviser som du kan få se om du mener det ikke stemmer Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 0,24 sekunder bak? Høres umulig å kunne klare å måle så lavt. At de i tillegg leverte en direkte løgn hvor inndragelsen av lappen ikke skulle være lengere enn 6 måneder gjør ikke akkurat at tilliten til disse gutta, øker. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 PÅ vei hjem etter og jobbet fra 6 om morgen til 7 om kvelden fikk jeg en UP etter meg Det var begynelsen på en to felts motorvei med 100 sone jeg lå etter en audi som også skulle kjøre forbi men den audi kjøre ikke fortere en høyre feltet og kunne fint lagt seg inn mellom bilene i høyre felte der det var stor luke, det gjorde den ikke den bare lå der og sperret og jeg kjørte litt nærmre den og blinka med 2 tusen metre da bremset han litt det gjorde jeg og men han lå der forsatt, virka ut som sjaføren sov . når den vika til sie la jeg meg opp i 120 kmh i 100 sona med UP etter og han satt jo på blålysa der motorveien slutta langt etter situasjonen minst 5 min etter . han sa at han mulig måtte ta lappen min gikk av gårde med den i up bilen kom tilbake og sa jeg mista lappen i 3 - 6 måneder på grund av jeg lå for nærme han foran . dum som jeg var så godtok jeg det der og da . fikk brev i posten med forelegg på 1 års inndragning av lappen på grund av kjøringen fremsto som svært aggresiv noe den ikke gjorde . og de mente jeg lå i avstand til audi foran på 0,24 sec noe som ikke var mulig i dette tilfle . det var mørkt og dem lå bak meg og filma . jeg godtokk ikke forelegget . dem har også skrivet feil i forelegget at jeg lå i 120 etter audien . og da var farten 105 . urettferdig . hva gjør jeg for og få ned inndragningstia ? Tapsforskriften § 2-2 fastsetter "minstesatsene" for inndragning av førerkort ved fartsovertredelser, men 120 i 100-sone er ikke grunnlag for tap i seg selv. Det er dog skjerpende i forhold til eventuelle andre grunnlag. Forskriften § 2-5 pkt 7 fastsetter minstestraff på 6 måneders tap av førerrett for å være 0,24 sekunder bak bilen foran. I 100 km/t beveger man seg 28 meter per sekund. Å ligge 0,24 sekunder bak vil si at du lå 6,7 meter bak den andre bilen. Dette er litt over én billengde, og faktisk ikke umulig å anslå på øyemål. Hensynsløs eller aggressiv forbikjøring straffes med 9-12 måneders tap av førerrett, jf § 2-5 pkt 1. Situasjonen slik du beskriver den virker etter mitt skjønn å falle nærmere 12 enn 9 måneders tap. Hvis du vil få ned inndragningstiden så må du finne ut om de har gjort feil. Be om å få saksdokumentene, særlig der det fremgår hvor lang distanse snittmålingen er gjort over. Du har ikke rett til advokat i en slik sak, såvidt jeg husker, men prøv for all del å få tak i noen som har en viss juridisk teft. Slik du har beskrevet saken nå ser jeg lite til intet grunnlag for å få ned inndragningstiden. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 0,24 sekunder bak? Høres umulig å kunne klare å måle så lavt. At de i tillegg leverte en direkte løgn hvor inndragelsen av lappen ikke skulle være lengere enn 6 måneder gjør ikke akkurat at tilliten til disse gutta, øker. Ditt irrasjonelle hat til gutta i blått er ikke akkurat ukjent. At politijuristen som utferdiger forelegget har et litt annet syn på ting enn folka i bilen er heller ikke ukjent. Man skal aldri, aldri, aldri anta at de som tar deg kan gi noen garanti for hva straffen kommer til å bli med mindre de skriver den ut selv. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Korleis artar saka seg vidare no, når TS ikkje godtok forelegget? Kan straffa bli strengare ? Sjåførar som ligg for nært er det værste eg veit, spesielt når farta blir så høg, nakkesleng ftw. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Korleis artar saka seg vidare no, når TS ikkje godtok forelegget?Kan straffa bli strengare ? Ja. Et forelegg inneholder en viss strafferabatt, siden aksept av forelegget betyr at man sparer påtalemyndighet og rettsvesen for en kostbar rettssak (dommeren og aktor koster minst 5000 kroner dagen i drift, og en rettssak tar noen dager å avgjøre). Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 0,24 sekunder bak? Høres umulig å kunne klare å måle så lavt. At de i tillegg leverte en direkte løgn hvor inndragelsen av lappen ikke skulle være lengere enn 6 måneder gjør ikke akkurat at tilliten til disse gutta, øker. Vet du hvor mange bilder i sekundet en video har? Med 24 bilder i sekundet, har de mulighet til å måle avstander ned til 0,042 sekunder. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Til samanligning kan mobilen min filme 120 bilder i sekundet. Lenke til kommentar
GSM Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Om du er Naf medlem, så be om rettshjelp derfra. De har gode advokater Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Det var begynelsen på en to felts motorvei med 100 sone jeg lå etter en audi som også skulle kjøre forbi men den audi kjøre ikke fortere en høyre feltet og kunne fint lagt seg inn mellom bilene i høyre felte der det var stor luke, det gjorde den ikke den bare lå der og sperret og jeg kjørte litt nærmre den og blinka med 2 tusen metre da bremset han litt det gjorde jeg og men han lå der forsatt, virka ut som sjaføren sov For meg virker dette agresivt av flere grunner: 1) Mangel på hensyn, det er trosalt flere på veien enn deg. 2) Mangel på tilpasning av trafikkbildet 3) Unødig bruk av lyshorn For meg virker det som du kjørte agresivt, blinket med lysene og i dine egene ord kjørte nærmere vedkommende forran med det for øyet å fremprovosere at vedkommende viket unna for din del. Bruk heller tiden til å finne ut hvilken sykkel du skal bruke det neste året. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 I 100 km/t beveger man seg 28 meter per sekund. Å ligge 0,24 sekunder bak vil si at du lå 6,7 meter bak den andre bilen. Dette er litt over én billengde, og faktisk ikke umulig å anslå på øyemål. Det er en skrekkelig tanke, og mange nekter å innse det. 1-2 billengder bak bilen foran i 100-120 km/t er det fryktelig mange som mener er mer enn forsvarlig. Tror ikke mange av dem faktisk regner på tida, egentlig.. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Gjer ikkje nokon forskjell om du er oppe i 5-6 billengder, i den farta der rekker du ikkje å reagere før du treff bilen foran dersom den bråbremser. I 120 km/t beveger du deg i over 33 m/s, dvs. du har bevegd deg ca. 30 m før du reagerer. Avstand til forankøyrande bør beregnsat i tid, ikkje i meter. 3 sek på tørt, 5 på vått, oppimot 10 eller meir på snø/is. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Avstand til forankøyrande bør beregnsat i tid, ikkje i meter. 3 sek på tørt, 5 på vått, oppimot 10 eller meir på snø/is. Exactly my point. ..fikk følelsen av at du misforsto meg. Det kan vi ikke ha noe av Lenke til kommentar
Land_crusier Skrevet 1. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2009 for og ikke gjøre dette så vansklig . farten var 105 da jeg lå nærme foran kjørende ikke 120 ......... det har dem på vidio så det går de nok med på og forandre i forelegget skal snart inn i avhør så spent på og få til noe der . politi juristen som har saken sa til meg at om jeg lå i 100 eller om jeg lå i 120 etter han foran spilte ingen rolle for hvor for det var det samme . det er det jo ikke . da går det ann og lage et bedre forelegg med riktige fart etter hva som er skrevet , men jeg skal ha avspilt filmen sammen dem i avhøret da gir de seg nok der . og vist dem er litt oppegående ser de og at audien sover og ikke har noe i venstre feltet og gjøre her er loven at du skal bruke dette feltet til og kjøre forbi de i høyre feltet og ikke ligge der og sove i samme hastighet som høyre feltet da har du ikke noe der og gjøre . jeg lå ganske lenge etter denne audien i normal avstand før jeg tilslutt nærmet meg den litt for og få hans oppmerksomhet . er nå dette jeg skal få politiet til og forstå . dette la ikke up gutta på veien merke til og jeg sa ikke noe om det til de da . jeg hadde ikke regnet med et år for dette så derfor setter jeg meg kraftig i motverge . jeg er faktisk en rolig bilist og ikke en grise kjører . må da gå ann og ha litt sunn fornuft . Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Du kjørte opp i rompa på en bil, og blinket med lysene, og kaller deg ikke en grisekjører men rolig bilist? At en annen bilist gjør feil betyr ikke at DU kan kjøre enda værre. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 En annens lovbrudd kan svært vanskelig brukes til å forsvare dine egne. Og du, "sunn fornuft" er ikke å ligge 0.24 sek bak bilen foran i 100+ km/t. Sorry Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 og vist dem er litt oppegående ser de og at audien sover og ikke har noe i venstre feltet og gjøre her er loven at du skal bruke dette feltet til og kjøre forbi de i høyre feltet og ikke ligge der og sove i samme hastighet som høyre feltet da har du ikke noe der og gjøre . jeg lå ganske lenge etter denne audien i normal avstand før jeg tilslutt nærmet meg den litt for og få hans oppmerksomhet . Det har ingenting med saken å gjøre. Hans lovbrudd skaper ikke noen rett for deg. Vi har enkelte regler om straffritak i tilfelle provokasjon, mest kjent er ved legemsfornærmelse. Vegtrafikkloven har ingen slik bestemmelse. "Han provoserte meg, så jeg kjørte ham i rumpa"... Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 politi juristen som har saken sa til meg at om jeg lå i 100 eller om jeg lå i 120 etter han foran spilte ingen rolle for hvor for det var det samme . det er det jo ikke . Jo, det er akkurat det samme, for om han må bråbremse av ukjent årsak så står du parkert halvveis inni bilen hans før du i det hele tatt har rekt å reagere.. Slått deg at du kunne prøvd med et par blink før du klinte deg opp i hekken hans? Men nå gjorde du kanskje det? Nei, lær av dine feil så de slipper å stoppe deg for det samme en gang til, ELLER at du forårsaker en heftig ulukke.. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Om alle skulle ta loven i egene hender og gjort "som de føler" har man hadt anarki her i landet. Audiens kjøremetode gir ikke deg rett og lov til å gjøre som det du "føler" er rett. Om jeg føler at bilen forran meg burde kjøre fortere gir det like fult ikke meg rett til å ligge klint inn i rompa hans, blinke med lysene og tute med hornet. Slik du forklarer historien her trådstarter så stiller jeg meg på UPs side og synes de har gjort det som er rett. Jeg har selv hadt personer bak meg som blinker med lysene og tuter med hornet fordi de føler at jeg kjører feil. Dessverre, for din del, er kjøring en subjektiv sak, ikke objektiv, så vi har alle vår mening av hvor fort man kan kjøre slik at det føles forsvarlig for en selv. Dette samspillet i trafikken derimot er borte vekk for det meste, og er erstatet av en egosentrisk, egoistisk, kjøremetodikk hvor tanken er "me myself and myself again". Tror Intersport har tilbud på sykler nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå