Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpte genser på nett - feil farge


Marira

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte for uker siden en genser på en norsk side (altså gjelder norsk lov). Jeg betalte når jeg bestilte. Mottok varen for en stund siden, men i feil farge. Nokså irriterende, så jeg sendte en mail

 

"Hei.

 

Jeg har nå mottat bestilt genser, men i feil farge.

Da en ikke kan velge farge på bestillingen, så antok jeg at det var samme genser som på bildet, noe som ville vært naturlig. Dersom bildet viser en blå genser, forventer man å få en blå genser, og ikke en rød, for å bruke samme eksempel.

Genseren på bildet var brun, genseren jeg har mottat er sort. Dersom genseren kun finnes i sort, er bildet villedene, og det burde derfor stått klart opplyst om at genseren kun fantes i sort.

 

Jeg vil derfor be om å få tilsendt en brun genser mot tilbakesendelse av den sorte. Dersom genseren kun finnes i sort, vil jeg bruke angreretten og be om tilbakebetaling, og at det spesifiseren på varen at den kun finnes i sort slik at andre ikke havner i samme situasjon."

 

Greit nok, jeg antok at det kom til å gå i orden. De hadde den ikke i riktig farge, men ville heller ikke refundere kjøpet. Jeg har angreretten, og de kan ikke si at den ikke kan bli refundert pga feil farge? I utgangspunktet kan jeg bruke angreretten uten å opplyse om grunnen til dette; at jeg opplyste om årsaken var for at de skulle ha en mulighet til å sende meg genseren jeg ønsket.

 

Hva skal jeg gjøre videre?

Jeg vil jo gjerne ha tilbake pengene på genseren jeg kjøpte, men som er returnert.

 

edit: alt ble ordnet innen angrerettsfristen, altså to uker.

Endret av Marira
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234

Du kan selvsagt angre kjøpet, jf. angrerettloven §11. Naturligvis begrenses ikke din angrerett av av selger leverer feil produkt. Kjøpesum og frakt til skal som vanlig tilbakeføres deg. Ettersom det her foreligger mislighold av avtalen (sml. bl.a. fkjl. §16 første ledd bokstav c), skal videre returkostnadene bæres av selger, jf. angrl. §15.

 

Etter samme paragraf femte ledd, plikter selgeren "å tilbakebetale det forbrukeren har betalt innen 14 dager fra den dag selgeren mottar varen eller henteseddel eller varen er stilt til rådighet".

 

Send selger en ny epost (evt. med de relevante paragrafer), og sett en betalingsfrist. Hører du ikke fra selgeren, kontakt Forbrukerrådet. Har du forresten betalt med kredittkort, kan du etter forholdene få et krav mot banken som kredittyter, jf. kredittkjøpsloven §8 - artikkel.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar

Ikke det at det endrer din angrerett, men det sto ikke tilfeldigvis "ass.farger" under beskrivelse ell. når du kjøpte genseren?

 

Det er ikke unormalt at det selges billige klær, vesker/bagger oll. i "ass.farger". Bilde kan dermed fravike fra den fargen du mottar på varen.

 

ass = assortert: ikke sortert, tilfeldig, blandet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...