Sultana007 Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Hei Jeg lurte på om det blir høye startstrømmer i 2 hastighets asynkron motor? og blir det høystartstrøm når jeg går fra lav hastighet til høy hastighet ? Lenke til kommentar
DataFjotten Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Lav hasighet = lav størm Lenke til kommentar
Sultana007 Skrevet 28. november 2009 Forfatter Del Skrevet 28. november 2009 når jeg går fra lav hastighet til høy hastighet ? vil det blir noen høye strømmer her da ? Må jeg ikke tenke på sjokkstrøm I4 ? Lenke til kommentar
DataFjotten Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Nei, er jo derfor man har 2 hastigheter. For å unngå sjokkstrømmen vee oppstart. Lenke til kommentar
Sultana007 Skrevet 28. november 2009 Forfatter Del Skrevet 28. november 2009 Aha .. skjønner nå Takk Lenke til kommentar
Pronto Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Når man vi ha ned startstrømmen bruker man stjerne/trekant og det har ikke noe med to hastigheter å gjøre. Tohastighets motorer har to forskjellige polpar. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Og 2 hastighetsmotorer brukes av og til for å få ned startstrømmen. Det står blandt annet 3 kompressorer på Norsk Kylling som starter på lav hastighet der en bypassventil åpner på hastighet 1 før hastighet 2 kobles inn. Oppstarten er på under 2 sekunder men det funker for å få ned startstrømmen. I disse dager da frekvensomformere og mykstartere er såpas billige er dette å foretrekke på industrien. Lenke til kommentar
Pronto Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Det er sikkert riktig det du skriver Perpyro. Men kan du si meg om en tohastighets motor bruker dobbelt så mye strøm på den høyeste hastigheten ? Jeg tenker da på en Dahlandermotor. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Flerhastighetsmotorer har samme effekt på begge/alle hastighetene, noe som gjør de knallsterke på lave hastigheter ettersom det man endrer på er hastigheten magnetfeltet inni roterer med. De på NK var på 700/1450rpm. Til sammenligning så gjør man magnetfeltet svakere i starten med en Y/D vender. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå