Gå til innhold

Tilbakemelding til Spillverket.no

Anbefalte innlegg

Hei!

Før jeg går videre vil jeg presisere at dette er min tilbakemelding til spillverket.no og jeg gir den med best hennsikter. Dere kan velge å ta den til dere eller forkaste den hvis dere mener den ikke treffer dere.

Jeg opplever at mange av omtalene og artiklene dere skriver vitner om mangel på allsidighet, objektivitet og i det hele tatt synes jeg ofte at språkbruken er ganske svak og uprofesjonell og at spillverket.no i så måte fremstår som useriøs og litt tullete.

Først vil jeg ta for meg språket og måten dere skriver på som gir meg inntrykket av at forfatteren er ganske useriøs. For eksempel, når jeg leste introduksjonen til omtalen av Moden Warfare 2 begynte jeg nesten å fnise litt.

Innfrir årets mest hypede spill?

Hypen har herjet med oss som tullinger siden Modern Warfare 2 ble avdukket, men nå er det endelig her.

.

Å bruke et ord som "hypede og hypen" i en norsk omtale synes jeg blir litt dumt og allerede da vurderte jeg å ikke lese resten av omtalen.

Videre virker også bildetekstene dere legger til ganske tullete for meg, noe som videre bidrar til inntrykket jeg har. Eksempler som: Uansett hvor mange kuler det flakser rundt, å posere for fotografen er obligatorisk. , Titten tei, her er jeg! og Rawr... !? gjør at det dukker opp en litt pinlig kilende følelse inni meg.

Når dette er sagt så må jeg også dele min mistanke om at disse tilbakemeldingene går på enkeltpersoner. Eksempelvis synes jeg omtalen av Fifa 10 virker grundig, saklig og det virket som den var skrevet av en som har god innsikt og erfaring i fotball og fotballspill. Jeg skulle ønske at jeg fikk denne følelsen mye oftere når jeg leser på spillverket.no. For når jeg da leser omtalen av Assassins Creed 2 virker det veldig tydelig på meg at omtaleren har gått inn med en negativ holdning og ender opp med å slakte spillet for ting som stort sett alle andre roser det for. Ikke misforstå, jeg er fult enig i at man skal kunne skrive omtalen helt uavhengig av andre omtaler, men det bør likevel være en grad av objektivtet inn i bildet mener jeg, for hvordan ellers skal en omtale virke troverdig? Er det noe verdi i en omtale jeg skriver om et spill jeg på forhånd vet jeg ikke kommer til å like? Ikke nødvendigvis på grunn av at spill er dårlig, men heller fordi jeg ikke liker den type spill. Etter min mening bør jeg heller avstå fra å skrive den omtalen og heller la en som har innsikt og erfaring med slike spill skrive den i stedet. Her føler jeg at spillverket ofte svikter. Å påstå at det er negativt at man IKKE må gjøre alle sideoppdrag, eller at det er negativt at høyprofilerte personer er godt bevoktet virker på meg litt latterlig.

TIl slutt vil jeg bare nevne at videomtalene deres gir meg ingenting. De virker til tider tåpelige og de er svært lite informative. Faktisk til så stor grad at jeg ikke synes det kan kalles en omtale. Hvis dere tar en titt på gametrailers.com sine "Video Reviews" og sammenlikner med det Spillverket.no leverer håper jeg at dere ser hva jeg mener. Mens det på gametrailers.com blir servert strukturerte, men gjennomtenkte, dype og grundige omtaler, er det på spillverket.no den samme mannen som dukker opp og serverer barnetv-underholdning i 2 minutter. Det kan hende at dette også er hensikten med video-omtalene, men med tanke på at eksempelvis Gamer.no ikke driver med video-omtaler i det hele tatt ser jeg det som en gylden mulighet for Spillverket å tilby noe unikt.

Her ligger vel kanskje dilemmaet også. Det er mulig den litt useriøse undertonen er et bevisst valg fra deres sider slik at dere skal kunne klare å differensiere dere fra nettopp Gamer.no. Som sagt, hele denne tilbakemeldingen er kun mitt inntrykk og dere får velge i hvilken grad dere tar den til dere.

Håper dere føler at dette var konstruktivt. Jeg skulle gjerne gitt ros også, men jeg føler at det er forbedringspotensialene dere vil få mest ut av i dette tilfellet. Håper dere kan sette pris på tiden jeg har brukt på å formulere min tilbakemelding og at dette er kun i ønske om at spillverket.no skal kunne utvikle seg videre i positiv retning, kanskje spesielt opp i mot Gamer.no som jeg per i dag anser som den beste spillsiden i Norge.

Mvh

EDIT: Litt skrivefeil rettet opp..

Endret av Lokii
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Lokii!

Først og fremst, takk for en svært grundig tilbakemelding! :)

Angående AC2-anmeldelsen: Det er ingen av anmelderne våre som går inn for å mislike spill de anmelder. Nå vet jeg at Knut Gaute var oppriktig skuffet over dette spillet, og det gjenspeiles også i anmeldelsen.

Objektivitet og anmeldelser går ikke sammen, rett og slett fordi objektivitet krever at man ikke gjør noen vurderinger. Jeg antar du egentlig etterlyser nøytralitet.

Våre anmeldere ligger på en skala fra svært nøytrale og nøkterne i anmeldelsene sine til utleverende personlige og løsslupne. Dette er bevisst fra vår side, for å kunne tilby en variert leseropplevelse. Spillene blir da også delt ut etter hvilken stil som vil kle anmeldelsen.

Både de lekne og de nøkterne anmeldelsene møter samme krav til argumentasjon, og skal derfor være like troverdige.

Vi har jo alle våre personlige preferanser. Noen setter svært stor pris på de litt mer "tøysete" artiklene, mens andre foretrekker de nøkterne. Og det er jo nettopp derfor vi tilbyr begge deler, og kommer til å fortsette med det.

Forøvrig foreslår jeg at du kommer med de konkrete AC2-tilbakemeldingene i tråden til denne anmeldelsen, så Knut Gaute får sjansen til å svare for seg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...