Gjest Anonymidag Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Jeg vet at flere kommer til å påpeke at dette er overfladiske holdninger. Jeg har tenkt nøye gjennom dem, så det er ikke nødvendig å skrive et innlegg utelukkende for å presisere det. Saken er den: jeg er en jente (25) som er oppvokst i en velstående familie. Min mor er lege, min far aksjemegler, besteforeldre på begge sider er leger. Samtlige tanter og onkler er høyere utdannet. Jeg studerer juss, min søster er siviløkonom. Hele livet har jeg tenkt at den jeg ender sammen med bør ha like høy utdannelse, og like gode lønnsmuligheter som meg. Rett og slett fordi det er dette jeg er vant med, og jeg synes det er naturlig i et forhold. Nå har det seg slik at jeg har forelsket meg i en gutt som kommer fra en gjennomsnittet velstående familie. Ikke noe problem det, men han studerer til å bli naprapat. Det er sååå turn-off som det kan bli. Han har ingen spesielle ambisjoner innenfor faget sitt heller. Allikevel flagrer han i vei med holdninger om at kvinnen bør ta vare på barna, kvinnen bør ta mesteparten av husarbeidet osv. Hvor er logikken? Hvis jeg er den som tjener best, bør han ta like stor del av ansvaret på det området? Han kan ikke både velge et lavt betalt yrke, og forlange å bli vartet opp på hjemmebane? Jeg har tenkt mye på hvordan det vil bli for meg å ende opp med ham. Han er en flott mann på alle måter, men jeg tenker mye på hva folk kommer til å tenke. Jeg ønsker ikke at ungene mine skal si at de har en naprapat som far. Dette plager meg svært mye. Jeg har prøvd å se bort ifra det, men det er mulig at min oppvekst har preget meg så meget at dette er umulig. Jeg kan ikke være sammen med en mann som tjener mindre enn meg, har et yrke med lavere anselse og som ikke vil bidra på hjemmebane. Hva bør jeg gjøre? Lenke til kommentar
HauksA Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 (endret) Du bør tenke deg godt om før du sier noe til han, for hadde samboeren min sagt til meg at det er "flaut" at jeg jobber som hva jeg nå enn jobber som, hadde jeg skjønt hvor utrolig overfladisk hun var. Så mitt tips til deg, ikke prøv å rette på han, rett på deg selv Endret 28. november 2009 av HauksA Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Du er overfladisk og henger deg opp i noe som ikke burde være det viktigste for et forhold. Ikke la inngrodde fordommer og holdninger hindre deg i å følge hjertet ditt. Han er gammeldags og ufølsom som stiller krav til at du skal være husmor og stelle hjemme. Get that shit sorted out før dere flytter sammen. Det blir bare værre å ta det senere. Håper alt ordner seg. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Ingen kommer til å tenke ondt om dere eller de eventuelle barna deres pga yrket hans. Du sier at han ellers er en flott mann på alle måter, og det holder lenge. Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Er du glad i han burde dette strengt tatt ikke spille noen rolle, slik jeg ser det. Det er nok du som bør endre på dine holdninger og vær glad du har en kjæreste som har funnet noe han liker. Selv om han ikke har like store ambisjoner som deg, så har han funnet noe han ønsker å drive med. Det er det som burde telle, ikke status og penger. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Problemer er ikke yrket partneren har, det er dets holdninger til samlivet som er et problem. Holdningene dine er dessuten helt på jordet, og hvordan skal dere fungere ilag dersom han er en med "lavere status yrke" ? Er jo dømt til å til helvete med mindre dere begge to skjerper dere. Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Du er ikke overfladisk, bare ærlig. Spørsmålet som melder seg er om du har bra nok utseende til å få ham på ellers like vilkår, eller om han er så trygg på få noen som er minst like bra som deg at han ikke gidder å justere holdningene sine. Det du skriver tyder på det siste. Forskjeller i utseende er ofte nok til å utjevne forskjeller i utdannelse, økonomi etc. Lenke til kommentar
holar Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Er det bare meg som leste innlegget som at jenta egentlig irriterte seg over sin tilkommendes holdninger når det gjelder husarbeid og likestilling? Jobbtittel og lønn skal i vårt samfunn ikke ha noen betydning. Det er en selvfølge at man skal dele på arbeidet i hjemmet. Det bør være tilnærmelsesvis likt. Selvsagt, man kan skjelne litt til om en er i fulltidsjobb, og en annen har deltidsjobb. Den som er mest hjemme, vil ha bedre tid til å gjøre mere hjemme også, men det må aldri bli en sovepute for den andre. Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Jeg merker meg at dine holdninger er fullstendige gale, men du skriver at du har tenkt over dette selv, så skal ikke påpeke det så stort videre. Men jeg håper inderlig du endrer disse holdningene, og at du forstår hvorfor svært mange av oss refser slike holdninger. Men hvorfor er egentlig en jurist noe bedre enn naprapat? Har du i det hele tatt satt deg inn i hva utdanningen hans gjelder? Må gå på din subjektive vurdering, antar jeg. Det er derfor viktig at du ser på han som person, og ikke på yrkestittelen hans. Hvorfor skal i hele tatt dette være noe problem når du skriver at han er en flott gutt? Jeg lurer også på hva du vil underbygge påstandene dine med? Hvorfor mener du at folk vil se ned på din mann på bakgrunn av hans yrke? Jeg ville ihvertfall ikke gjort det, og jeg tviler på at særlig mange andre ikke vil akseptere han heller. Og det er fullstendig det samme hvem av dere som tjener mest, det har ikke noe med saken å gjøre. Det funker helt fint å dele likt på husarbeidet, men dette burde du snakke med han om, å prøve og få han til å endre sin holdning på dette området. I dag, hvor begge kjønn jobber, er det ulogisk dersom husarbeidet skal bli tildelt etter inntekt. Det er rett og slett latterlig (unnskyld uttrykket). Dere trenger begge en holdningsendring, og det tror jeg dere bare kan få ved å snakke med hverandre og evt. få innsikt fra andre, dersom dere ønsker at forholdet skal vare. Håper at alt ordner seg da ihvertfall! Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 (endret) Jeg måtte faktisk google "naprapat" for å finne ut hva yrket gikk ut på. Slik jeg har forstått det er dette en kiropraktor med fordypning. Jeg hadde nå vært stolt om jeg var jurist, men hadde en partner som jobbet som kiropraktor - enda bedre er det at han trives i dette yrket og hjelper andre mennesker med sine problemer. Det virker i tillegg som dette yrket er svært ekslusivt? 160 medlemer i forbundet deres såfall. Jeg hadde heller engasjert meg litt i hva han driver med og satt pris på at han har funnet noe han vil drive med. Om det er advokat eller naprapat, spiller det noen rolle egentlig? Hva husarbeid anngår skal jeg ikke gå inn på, men det er helt klart som andre her sier. Holdningene deres bør endres en del Endret 28. november 2009 av Mantoius Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 (endret) Er det bare meg som leste innlegget som at jenta egentlig irriterte seg over sin tilkommendes holdninger når det gjelder husarbeid og likestilling? +1 Ofte irriteres man over ting og skylder på noe annet. Er det egentlig denne naprapati-utdannelsen som irriterer frøken i hovedposten? Endret 28. november 2009 av Bandidos-Pelle Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Ofte irriteres man over ting og skylder på noe annet. Er det egentlig denne naprapati-utdannelsen som irriterer frøken i hovedposten? Tja, det kan godt være. Når hun mener at "Jeg ønsker ikke at ungene mine skal si at de har en naprapat som far.", minner det vel egentlig mest om en veldig gammeldags holdning til kjønnsroller og et alt for stort fokus på fasade. Men det som er snålt, er at kjæresten virker rimelig gammeldags selv, med tanke på hvordan han helst vil ha rollene i hjemmet fordelt. Hun er konservativ med tanke på det økonomiske og karrieremessige, og han er konservativ på hjemmebane. Litt pussig par, egentlig. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Hva bør jeg gjøre? Ta deg sammen! En dag sitter du der mutters alene og ikke skjønner hvor alle årene er blitt av. Gjennomsnitts-velstående? God bedring! Lenke til kommentar
*F* Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Hva bør jeg gjøre?Om yrket hans ikke er bra nok for deg er det bare å droppe han. Lenke til kommentar
Lid/Ran Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Jeg kan ikke være sammen med en mann som tjener mindre enn meg, har et yrke med lavere anselse og som ikke vil bidra på hjemmebane. Det to første (lønn og "anseelse") bør du gå i deg selv og gjøre noe med. Dette er DINE problemer, og du bør jobbe med deg selv. Jeg er sikker på (håper) at du med et par ekstra år på baken skjønner at dette ikke har NOE å si, om "alt annet" stemmer. Tjener mindre??!! Lavere anseelse??!! Hvem i herrens navn bryr seg? Vi snakker vel heller ikke om prostituert vs doktorgrad heller her da ... naprapat og jurist ligger vel sånn noen lunde på samme nivå på utdanningsstigen. Personlig er jeg svært godt utdannet, og ser det som lite sannsynlig at jeg ville endt opp med feks en frisør. Dette har imidlertid med mennesketype og hvem man omgås til daglig å gjøre, og har ingenting med anseelse eller inntekt å gjøre. Spesielt merkelig blir det hele når du tar feil. Jeg betviler sterkt at folk flest ser på naprapat som noe med mindre anseelse enn jurist. Kanskje til og med tvert i mot. Men det er vel kanskje ikke folk flest du ønsker bekreftelse fra? I tillegg vil en naprapat fort kunne tjene mye mer penger enn en gjennomsnittlig jurist. Når alt det er sagt, så har du min fulle forståelse for ditt siste punkt. I motsetning til det andre er dette en sterk indikasjon på hvilke verdier HAN står for. Er disse forenelige med dine? Lykke til! Lenke til kommentar
Lobbi Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Hva bør jeg gjøre?Om yrket hans ikke er bra nok for deg er det bare å droppe han. unskyld at jeg sier det men å droppe han ville være idioti. Jeg stemmer for at du burde ta deg sammen å endre holdningene dine. det bør kanskje han også gjøre om han er gammeldags i forhold til kvinne og manns roller Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Er det penga involvert eller utdannelsen Det er jo mange høyere utdannelser som ikke er like inbringende i penger som advokat eller lege. Hva om han studerte historie og og ente opp som lærer, da har han jo høyere utdannelse en som faktisk kan være veldig lang, utifra hvor seriøst man tar det, men de fleste ender jo opp som lærere og de tjener jo ikke mye penger. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Hva bør jeg gjøre?Om yrket hans ikke er bra nok for deg er det bare å droppe han. unskyld at jeg sier det men å droppe han ville være idioti. Jeg stemmer for at du burde ta deg sammen å endre holdningene dine. det bør kanskje han også gjøre om han er gammeldags i forhold til kvinne og manns roller De fleste ville ikke blitt kjæreste med ei på 150+ kilo samme hvor god personligheten er. Så hvorfor skal preferanser for yrke være så anderledes?Folk har forskjellige preferanser og det må de da få lov til å ha uten att andre skal mobbe dem til å bytte. Jobben og pengene til en person er like mye av personen som hobbyene, humoren og vekta. Men om man virkelig elsker verandre så klarer man da og komme over, eller komme til et kompromiss så lenge det ikke er for mye som ikke stemmer. Lenke til kommentar
Leiferen Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 En venninne er lege og sammen med en som jobber i en sportsbutikk. De har barn, ting går veldig bra, selv om det er hun som tjener mest. Dersom du vil vrake ham fordi han ikke er vellykket nok i dine øyne, så får det være ditt overfladiske valg, han fortjener nok noe bedre da, uansett. Lenke til kommentar
Lobbi Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Etter min mening kan ma nå ikke akkurat sammenligne vekten med jobben, tross alt kan vekt på mange måter ødelegge sosialt liv å dermed påvirke personelighet. Mens her sier hun jo at hun mener han har en bra personelighet. Ingen forhold er jo perfekte, og sjangsen for at dette skal skje er veldig liten. Alle som er gift eller i forhold har ett eller annet og jobbe på. Men for all del, om det virkelig er ett så stort problem at hun absolutt ikke kan akseptere det eller prøve å jobbe med det så er det nok over. Sier bare at hvis man hakker på de minste problemer å ikke klarer å holde dem ut så er man nesten dømt til et liv alene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå