Gå til innhold

Projektere noe i "løse" luften ? Hvordan.

Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Jeg lurer på om man kan projektere bilder bare i løse luften.

Visst ikke hva trur dere som må gjøres for og få det til ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lurer på om man kan projektere bilder bare i løse luften.

Visst ikke hva trur dere som må gjøres for og få det til ??

Det har blitt gjordt en del forsøk på å prosjektere 3D bilder i rom ved hjelp av vanntåke i lufta. Men det er ganske avansert.

Lenke til kommentar
Om man generer lysstråler som er på en viss styrke og man dermed kan regne ut når lysstrålen slutter kan man vel kanskje lage former som vises midt i luften.

Om det er mulig har jeg ingen anelse om.

Mulig jeg misforstod deg nå, men en lysstråle slutter da ikke helt sånn uten videre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Jeg tenkte mer på en masse laser stråler som går på kryss og tver og sitter tett sammen.

Så viser laser strålene det som skal projekteres??

Det finnes jo laser TV. Vet ikke om det fungerer, men slik trur nu jeg det er best og gjøre det på...

Lenke til kommentar
Ja. Noen som tør og gjette groft hvor lenge det er til den tid kommer?? :roll:

Klarer egentlig ikke se for meg hvordan de skal gjøre dette... eneste måte jeg kan se er at de kanskje klarer å utnytte brytningsvinkelen mellom 2 stoff.... kanskje kan man også blande inn litt fiberteknologi inn i dette.

Bare en tanke... når?

Kanskje en brukelig teknologi vil komme i form om ca 5-10 år.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Hvis som at ("science fiction"):

Hvis man sender to (eller flere) i utgangspunktet usynlige laserstråler (infrarøde eller ultrafiolette) mot det samme punktet i lufta kan man kanskje oppnå en lokal oppvarming av dette punktet som får lufta der til å gløde. Eller man kan lage en lokal interferens mellom disse laserstrålene som gir opphav til synlig lys i dette punktet. Så kan laserne vinkles litt og lage et nytt synlig punkt et annet sted rett ved siden av. Avhengig av hvor mye energi som blir konsentrert i punktet, eller hvilken interferensfrekvens som oppstår der, så kan disse lyspunktene kanskje gi opphav til ulike farger. Kanskje.

Ved å danne slike punkter fort nok ulike steder i "bildet" vil øyet oppfatte det som et svevende bilde midt i løse luften. Hvis metoden fungerer kan man like "enkelt" skape 3D-bilder i stedet for et flatt bilde. Disse 3D-bildene vil man kunne se fra ulike vinkler ved å bevege seg rundt projeksjonen.

Men som dere skjønner, jeg VET ikke om dette kan fungere.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Hvis som at ("science fiction"):

Hvis man sender to (eller flere) i utgangspunktet usynlige laserstråler (infrarøde eller ultrafiolette) mot det samme punktet i lufta kan man kanskje oppnå en lokal oppvarming av dette punktet som får lufta der til å gløde. Eller man kan lage en lokal interferens mellom disse laserstrålene som gir opphav til synlig lys i dette punktet. Så kan laserne vinkles litt og lage et nytt synlig punkt et annet sted rett ved siden av. Avhengig av hvor mye energi som blir konsentrert i punktet, eller hvilken interferensfrekvens som oppstår der, så kan disse lyspunktene kanskje gi opphav til ulike farger. Kanskje.

Ved å danne slike punkter fort nok ulike steder i "bildet" vil øyet oppfatte det som et svevende bilde midt i løse luften. Hvis metoden fungerer kan man like "enkelt" skape 3D-bilder i stedet for et flatt bilde. Disse 3D-bildene vil man kunne se fra ulike vinkler ved å bevege seg rundt projeksjonen.

Men som dere skjønner, jeg VET ikke om dette kan fungere.

Problemet er at lyset faktisk må reflekteres på det punktet (skifte retning). I alle retninger så det kan observeres fra alle steder. Hvordan man kan få konsentrert lys til å spre seg ved hjelp av lys kan jeg ikke se for meg.

Lenke til kommentar
Problemet er at lyset faktisk må reflekteres på det punktet (skifte retning). I alle retninger så det kan observeres fra alle steder. Hvordan man kan få konsentrert lys til å spre seg ved hjelp av lys kan jeg ikke se for meg.

Trengs ikke. Med denne teknikken er det ikke lasestrålene som skal sees.

Når de to laserstrålene møtes vil dette ionisere lufta (tenk lyn) og gi et lyspunkt akkurat der strålene møtes. Det er lyset fra den kjemiske reaksjonen (som sprer seg i alle retninger) som skal observeres, ikke laserene. ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...