Rudde Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Heisann, jeg har fått med meg at Intel har vært toppmerket innenfor SSD men når jeg ser på denne Corsair disken så står det Lesehastighet: 240 og Skrivehastighet: 170, dette er jo utorlig imponerende. Det står ingenting på Intel sin SSD og lurer derfor på hva den kan yte Corsair Extreme Series X32 Intel X25-M 80 GB SSD Gen 2 - Takk for svar Lenke til kommentar
Faddn Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Intel x25-M 80 GB G2 har ca 250 sequential read og 90 sequential write, men du må ikke la deg lure av disse tallene. Intel vil normalt yte best, selv om indilinx (Corsair Extreme Series, OCZ Vertex, SuperTalent ME ect.) baserte ssder yter helt ok. Er du ute etter ssd er intel veien å gå. De er både best på den reele ytelsen og pris. Som et andre valg bør du kanskje tenke på Intel x25-V, den koster 700 kr og yter bedre en indilinx på mange viktige omeråder. https://prisguiden.no/produkt/114680 Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Det Faddn ikke nevner er at for bruk som systemdisk (OS + programmer) er det hovedsaklig IOPS som teller, og der knuser Intel Corsair X (indilinx). For å se hvor mye sjekk SSD benche-tråden. Vertex bruker samme kontroller som Corsair X, og vil yte omtrent identisk. Post #5 gir et kjapt oppsumert overblikk over konkurrerende SSDer i tre enkle grafer. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 29. november 2009 Forfatter Del Skrevet 29. november 2009 Hei igjen, jeg har planer om en SSD til server (OS, debian) og en til en laptop (OS og alt Overfører endel via nettet (gbit) litt photoshop og sånt, men ingen spill og slikt ) og en til gaming rig OS, spill, appz (kjører idag Velociraptor 300 GB) Er den samme disken best på disse eller vil det føre fornuftig og velge forskjellige modeller til forskjellige bruksområder? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 x25-M gen2 vil fungere fint for alle formålene. 80GB klarer ca 80 MB/s skrivehastighet, så det er nesten ved grensen for hva du får flyttet med Gbit ethernet, så det er lite å tjene på å gå for en indilinx i stedet. Jeg vil anbefale intel for alle dine formål, bruk AHCI mode om mulig. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 29. november 2009 Forfatter Del Skrevet 29. november 2009 Aha, noen andre flaskehalder på serven tror dere? https://prisguiden.no/profil/lister/109481 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Aha, noen andre flaskehalder på serven tror dere? https://prisguiden.no/profil/lister/109481 Vanskelig å vite om det er noe flaskehals på serveren når det ikkje står hva serveren blir brukt til. Er det filserver med mye harddiskplass, så vil du ikkje ha noe glede av ssd'en engang. Er det database du kjører fra ssd'en, så kan det være at eventuell cpu kan bli flaskehals hvis du har stor load. Min erfaring med folk som har "server" er at "serveren" står for det meste idle Selv har jeg cs server og VT server som det eneste som kjøres hele tiden fra serveren min. Ellers er det litt dumpplass for "familiebilder" Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 29. november 2009 Forfatter Del Skrevet 29. november 2009 Vel det skal være en filserver med OS på SSD og filer på noen WD 2 TB HDD'er Murlig jeg skal kjøre webserver på SDD'en også Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Altså serveren kommer til å stå idle 99.9% av tiden Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 29. november 2009 Forfatter Del Skrevet 29. november 2009 Altså serveren kommer til å stå idle 99.9% av tiden Nei, hadde tenkt å leie Rack plass ett eller annet sted i Oslo Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 (endret) Det nizzen mente er at serveren vil bare ha noe å jobbe med 1% av tiden, og stå i idle resten. CPU-bruk i snitt vil være på 0-1%, alså tilsvarende idle med bruken din, og du vil kanskje se dobble siffer CPU utilization den 1% av tiden du jobber mot den. Med filserver vil du ha skjeldne bursts med disk-aktivitet men lav CPU-bruk, og dersom du legger på en webserver med 0-100 besøkende om dagen vil du ha kanskje i snitt ha èn transaksjon til denne i minuttet. For dette bruket ville nok en C2D @ 2Ghz, 2GB DDR2, kingston V 40GB OS disk (for kjapp restart av serveren, og muligens for websiden din), og WD caviar green RAID-5 fra ICH10R holde lenge og aldri være i nærigheten av full load. Jeg og en kamerat kjøpte en server i våres som vi stappet i en Phenom x4 940BE (3Ghz) 8GB DDR2, og 2 x25-E i RAID-0. Fra den kjørte vi lett en CSS warserver, og en public server begge med tickrate 100 (som faktisk holdt 100) uten at serveren viste tegn til stress, selv med full warserver og mange på public serveren. Vi hostet også en clanside på den. Bare som en liten PS, mapchange tok 1-3 sekunder, og websiden var som å bruke en lagret HTML side. I sommer tok vi den ned når vi oppløste clanen, og kameraten min bygde den om til en gaming-rigg ved å slenge i et 4770 (holder for hans bruk). Det ble litt OT, men for å illustrere er dette mye høyere load enn du kan forvente å få på en fil+web server med mindre du hoster tjenester mot veldig mange klienter. Endret 29. november 2009 av GullLars Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå