Light92 Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Hei. Jeg jobber i butikk og har 90 kroner timen. Jeg jobber torsdager 17-19 og lørdager 09:30 -15. Torsdag den 17 skal jeg jobbe til 21:00 og lørdag den 19 til 17:00. Jeg lurte rett og slett på om det er noen lov eller rettighet som sikrer meg ekstra betalt disse 4 ekstra timene? Er forøvrig 17 år og har ikke tariffavtale. Takk for svar. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 I utgangspunktet er du kun dekket av arbeidsmiljøloven når du ikke er fagorganisert. Da gjelder følgende: § 10-4. Alminnelig arbeidstid(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager. Dersom du har en deltidsstilling er arbeid ut over normalen ikke å anse som overtid, men som merarbeid. For dette skal du ha betalt samme lønn som du ellers får, frem til du overstiger 9 timer om dagen, eller 40 timer i uken. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Er du skolepliktig? I så fall har du ikke adgang til å arbeide ut over 2 timer dagen på undervisningsdager og 7 timer på undervisningsfrie dager. Du har heller ikke adgang til å arbeide overtid, men dette syndes det mye mot... Lenke til kommentar
Ziera Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 (endret) Er du skolepliktig? I så fall har du ikke adgang til å arbeide ut over 2 timer dagen på undervisningsdager og 7 timer på undervisningsfrie dager. Du har heller ikke adgang til å arbeide overtid, men dette syndes det mye mot... Det stemmer ikke, han er 17år. Da er du ikke skolepliktig. Jeg skjønner ikke helt spørmålet til trådstarter. Så klart får du betalt vanlig lønn for de ekstra timene. Du jobber ikke de timene gratis. Om du forventer at du skal få mer enn 90kr timen for de ekstra timene dine må dette stå spesifikk i jobbkontrakten din. Siden du jobber så lite at du ikke faller innen for noen som helst form for overtid. Det er ikke meningen og være frekk her, men du jobber egentlig 2 timer på torsdager og nå skal du jobbe 4 timer, også spør du om ekstra betalt:P? Endret 28. november 2009 av ad.pro.pl. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Hvilken butikk jobber du i? Bruker ikke de fleste butikker tariff-avtalen? Da får du vel betalt så og så mye mer i timen etter da og da.. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Er du skolepliktig? I så fall har du ikke adgang til å arbeide ut over 2 timer dagen på undervisningsdager og 7 timer på undervisningsfrie dager. Du har heller ikke adgang til å arbeide overtid, men dette syndes det mye mot... Det stemmer ikke, han er 17år. Da er du ikke skolepliktig. Hvis han går på VGS er han skolepliktig til han fyller 18. Lenke til kommentar
Ziera Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Er du skolepliktig? I så fall har du ikke adgang til å arbeide ut over 2 timer dagen på undervisningsdager og 7 timer på undervisningsfrie dager. Du har heller ikke adgang til å arbeide overtid, men dette syndes det mye mot... Det stemmer ikke, han er 17år. Da er du ikke skolepliktig. Hvis han går på VGS er han skolepliktig til han fyller 18. Er temmelig sikker på at dette ikke stemmer, og hvorfor til han fyller 18? Da ville man fortsatt gå på videregående. Uansett så har jeg snakket med utepatruljen flere ganger, og det gjelder ikke. Jeg trodde man bare var skolepliktig så lenge man gikk på ungdomskolen. Hvis ikke så er dette en lov som ikke praktiseres lenger. Lenke til kommentar
Ziera Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Hvilken butikk jobber du i? Bruker ikke de fleste butikker tariff-avtalen? Da får du vel betalt så og så mye mer i timen etter da og da.. De fleste gjør det, men han skrev at de ikke gjorde det. Og du må etter de fleste tariffer jobbe mer en 52t i månden for at den skal utløses. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 mah bad! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Er temmelig sikker på at dette ikke stemmer, og hvorfor til han fyller 18? Da ville man fortsatt gå på videregående. Uansett så har jeg snakket med utepatruljen flere ganger, og det gjelder ikke. Jeg trodde man bare var skolepliktig så lenge man gikk på ungdomskolen. Hvis ikke så er dette en lov som ikke praktiseres lenger. Se arbeidsmiljøloven § 11-2 annet ledd. Hvor sikker du er på at dette stemmer er irrelevant. Regelen har sammenheng med myndighetsalderen -- du er bare i en begrenset grad ansvarlig for deg selv før du fyller 18. Regelens virkning skal være å hindre arbeidsgivere i å ødelegge skolegangen. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Er du skolepliktig? I så fall har du ikke adgang til å arbeide ut over 2 timer dagen på undervisningsdager(...) Hvordan blir det mtp fredag kveld da? Nå er jeg 18, men går siste året vgs, gjelder dette faktisk meg? (ikke at jeg ville slutte å jobbe fredag kveld/natt av den grunn). Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Er du skolepliktig? I så fall har du ikke adgang til å arbeide ut over 2 timer dagen på undervisningsdager(...) Hvordan blir det mtp fredag kveld da? Fredag er en undervisningsdag. Nå er jeg 18, men går siste året vgs, gjelder dette faktisk meg? (ikke at jeg ville slutte å jobbe fredag kveld/natt av den grunn). Nei. Det gjelder bare barn, det vil si personer under 18 år. Lenke til kommentar
Ziera Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Er temmelig sikker på at dette ikke stemmer, og hvorfor til han fyller 18? Da ville man fortsatt gå på videregående. Uansett så har jeg snakket med utepatruljen flere ganger, og det gjelder ikke. Jeg trodde man bare var skolepliktig så lenge man gikk på ungdomskolen. Hvis ikke så er dette en lov som ikke praktiseres lenger. Se arbeidsmiljøloven § 11-2 annet ledd. Hvor sikker du er på at dette stemmer er irrelevant. Regelen har sammenheng med myndighetsalderen -- du er bare i en begrenset grad ansvarlig for deg selv før du fyller 18. Regelens virkning skal være å hindre arbeidsgivere i å ødelegge skolegangen. Ja, jeg ser at du har rett. Det jeg mener er at det er en død lov, som ikke praktiseres. Og som ikke har noe relevans med saken å gjøre. Spesielt siden utepatrulje, som går rundt å sjekker om arbeidsavtaler og slikt er i orden ikke har noe problem med at barn under 18 jobber mer en 2 timer dagen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå