ulv666 Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Har i den siste tia blitt litt mere glad i freeware, så kunne tenke meg å prøve litt mere ut.Vurdere og kjøpe win7 oppgradering fra en gammel xp lisens. Ønsker å lage 2 operativsystemer på samme PC, hvordan går jeg fram da. Er det bare å lage 2 partiasjoner, og innstallere 1 på hver(win7 og linux), hvordan velger jeg hviken jeg ønsker skal starte opp? Er det noen spesiell linux utgave, og programmer til denne dere annbefaler. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Ja, er berre å lage to partisjonar, for so å installere eitt operativsystem på kvar. Men installer Linux-distroen etter Windows. Windows vil ignorere andre OS, og ikkje gje deg mogelegheit for å velge OS ved oppstart. Installerer du Linux til slutt, vil du få opp ein meny når du starter maskina, der du vel OS. Kva val av distro angår, so har ikkje eg mykje erfaring, men Ubuntu/Kubuntu vil vere eit greit val vil eg tru. Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 (endret) Den enkleste måten jeg vet om må være å installere Ubuntu vha. wubi (link). Du kjører da en installasjonsfil fra Windows som tar seg av alt, inkludert å legge inn valg for hvilket OS du vil starte hver gang du skrur på PC-en. Du trenger ikke opprette noen egen partisjon til Ubuntu, da det opprettes en mappe (C:\Ubuntu) hvor installasjonen lever. Endret 28. november 2009 av dravisher Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå