arnizzz Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Howdy peeps. Har 2mx, 2kj og 2fy og fikk henholdsvis 5,5 og 4 til eksamen / standpunkt uten spesielle anstrengelser (Dvs aldri lekser, og en del fravær). Men det begynner å bli 5(!) år siden. Jeg har fortsatt ikke fullført videregående men tar fortiden opp de fagene jeg mangler for å få generell studiekompetanse som privatist vha av 23/5 regelen (slutta i tredjeåret). NÅ gjenstår kun eksamen i norsk, nynorsk og norsk muntlig for at jeg "ferdig". Har jobbet som system-administrator i flere år nå men føler at det ikke er noe for meg på lang sikt. Er det noen av dere som har prøvd å bygge på 2mx etter flere års avbrudd? Jeg må innrømme at jeg ikke husker spesielt mye fra den tiden. Forhåpentligvis kommer det raskt tilbake. Tanken er å ta 3fy og 3mx som privatist til våren. Deretter er målet er å studere dypere matematikk (gjerne i kombinasjon med it). Har ikke helt satt meg inn i hvilke studiemuligheter det finnes i Trondheim, men jeg innser at det er egentlig kun realfag som har "betydd" noe for meg gjennom min skoletid. Og da kun fra og med videregående nivå, selv om jeg har vært veldig sløv der også (generelt dårlig arbeidsmoral). Karakterene mine bortsett fra realfag og økonomi er veldig dårlige. Er det i det hele tatt mulig å komme inn på et kurrant realfagstudie? Dette ble en ustrukturert post i fylla, men er på jakt etter innspill. Om det er andre som har prøvd å "komme tilbake" på samme måte så er det interessant å høre om og eventuelle forslag til studierettninger og skoler. Innser også at det er tunge studier og er litt redd for at jeg er over the hill så og si (23år i desember). Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 (endret) Det jeg ville gjort om jeg var deg, ville vært å kjøpt meg bøker for fysikk og matte i bokhandelen (aner ikke hvor du bor, men det er en veldig stor Norli rett ved Karl Johan som har skolebøker hele året) og begynt sakte men sikkert å lese og gjøre oppgaver. Jeg begynte nylig selv med R2 (det nye navnet til 3MX). Kjøpte Aschehoug sin, syntes den er veldig fin. I motsetning til mattebøker jeg har hatt før så er det i denne litt teori og så oppgave for den teorien rett etterpå. Om du har notater fra da du gjorde i de gamle fagene vil det hjelpe kjempemye. Jeg tok 2MX-eksamen, gikk 2mnd på uni og gjorde ingenting fra oktober 2008 til og med begynnelsen av november 2009. Det er veldig vanskelig å komme i gang, men om du først tvinger deg til å gjøre 20-30min og så bygger på litt og litt så vil det komme seg etterhvert. Om du allerede vet at selvstudie ikke er noe for deg bør du lete etter kveldskurs eller privatskoler som har matte og fysikk. Endret 28. november 2009 av ahpadt Lenke til kommentar
Newklear Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 http://www.akademika.no (Online bokhandel) http://www.bjorknes.no/ (Privatundervisning i vgs fag) Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Jeg ville anbefale deg å bygge på 3mx og 3fy først, hvis du føler det går bra så klarer du nok å studere matamatikk, hvis ikke så ville jeg anbefalt mer informatikk rettet studie, for matte på universitetsnivå er ikke akkurat lett i forhold til matte på VGS. I forhold til å begynne igjen etter å ha vært noen år borte så går det sikkert greit, kjenner mange som har gjort det. Det som er viktig er å være strukturert og studere skikkelig, ikke noe mere skippertak. Hvis du skal studere matte så finnes det mange steder å gjøre det i Norge, hva som er best for deg avhenger veldig av hva du er ute etter. Jeg ville anbefale UiO, kanskje fordi jeg studerer der selv men også fordi jeg synes de er flinke og fleksible i forhold til hva du ønsker å oppnå. Ikke noe problem der å starte å studere matte for så å gå over til informatikk studiet eller noe annet fagfelt du skulle ønske. Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 29. november 2009 Forfatter Del Skrevet 29. november 2009 Takk for svar bjellklang. Jeg signer meg nok opp for 3mx og 3fy eksamen og ser hvordan det går. Om det går relativt greit så får jeg sjekke ut litt nærmere om det blir inforatikk eller mer matematikk-rettet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå