kevinedomm Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 (endret) Lurer på om jeg har rett på barnebidrag fra min far? Mor og far flyttet fra hverandre for snart 3 år siden.. Har hørt at man får det så lenge man er student og bor hjemme. Jeg bor hjemme, men er for tiden lærling (skal gå videre skole også).. Har jeg da rett på barnebidrag fra far? Antar at lærling teller som at man er under utdanning? Endret 28. november 2009 av Danh0y Lenke til kommentar
JAH Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Bidragsplikten En forelder som ikke bor sammen med barnet, plikter etter barneloven § 67 å betale barnebidrag. Plikten til å betale bidrag varer normalt ut den måneden barnet fyller 18 år. Det kan etter søknad pålegges bidrag ut over barnets fylte 18 år dersom barnet går på videregående skole. http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Hove...og+endre+bidrag Lenke til kommentar
banned Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Er fram til du er 18 år, hvis jeg ikke tar helt feil.. Lenke til kommentar
Lightningwolf Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Hvis du studerer så har du vel det ja. Hvertfall hvis du ikke bor hjemme, når du gjør det så er jeg ikke like sikker. Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 (endret) Du har i utgangspunktet rett til bidrag så lenge du går videregående skole og er mellom 18 og 20 år. Saken er omtrent som følger. -Du har krav på bidrag fra begge foreldre; jeg forutsetter at du bor hos mor siden du lurer på bidrag fra far. --Mors bidrag dekkes av at du bor der. -Normalt sett blir bidraget beregnet ut fra siste bidrag betalt til mor for restperioden av skoleåret. Dog bør du oppi dette tenke på at mor mister sitt bidrag som også har gått til å dekke dine bo- og leveutgifter, samt at barnetrygd bortfaller, så om du får bidrag fra far vil det være betimelig om du betaler noe husleie og utgifter til mat av det du får. Lærlingeplass betraktes som videregående skole, men dersom du tjener over ca 70.000,- er det ikke sikkert du har krav på bidrag. Dersom du ikke blir enig med far om bidraget må du kreve dette gjennom NAV via et eget skjema. Endret 30. november 2009 av Whist1er Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå