Gå til innhold

Hvordan få Ekko på vanlig tale stemme?

Anbefalte innlegg

Hei!

Det er et lager på ca 200 kvm der det skal holdes et seminar. Det er tre høytalere som skal være gode nok for å gi den lyden som kreves men jeg føler at jeg ikke får brukt maks effekten eller ikke en gang halvparten av det høytalerne kan tilby.

Har et miksbord hvis man kan kalle det og der er det 6 innganger for Mic også masse annet stæsj som du kan dra opp og ned lyden på han som snakker på. Hæytallerne er koblet direkte til miksbordet og lyden og alt styret via den.

Så her kommer spørsmålene:

Jeg vil ha ekko på stemmen til fyren som prater men får det ikke. Har snakket med flere og de mener at miksbordet ikke har Ekko inkuldert. Er det mulig? Hva kan jeg gjøre i så fall for å få det til?

Hvordan øke lyden ytteligere? Tror det er forsterker inkludert i bordet, men er det noe annet også som man kan koble til for å få den til å fungere bedre. Fordi nå ligger den nesten på fult og det av og til begynner å skurrere av micen ettersom det ikke går an å skru opp lyden på bordet, men høytalerne er testet med noe annet og de kan mye bedre.

Kan noen hjelpe meg med det? Hvor får jeg eventuelt kjøpt slike ting/tittet på nettet på? Finner ingen sider som selger miksbord osv...

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan få kjøpt løse effekter til PA/Studio bruk, blandt annet ekko effekt som du er ute etter. Akkurat hva det koster, det tør jeg ikke si. Ja, miksebordet ditt har innebygget forsterker, eller så hadde du ikke kunnet drive høyttalerne med det. Det er antakelig mer enn 1 volum kontroll på miksebordet deres, selv om det varierer fra produkt til produkt. Hvis lyden begynner å skurre, høres det for meg ut som at forsterkeren enten er for svak, slik at forsterkeren begynner å clip'e, eller så kan det være for høyt inngangssignal. Hvis det er pre-out eller "line-level output" på mixebordet, så kan du koble på en ekstra forsterker, sånn at du i allefall kan unngå at clipping.

Lenke til kommentar
Du kan få kjøpt løse effekter til PA/Studio bruk, blandt annet ekko effekt som du er ute etter. Akkurat hva det koster, det tør jeg ikke si. Ja, miksebordet ditt har innebygget forsterker, eller så hadde du ikke kunnet drive høyttalerne med det. Det er antakelig mer enn 1 volum kontroll på miksebordet deres, selv om det varierer fra produkt til produkt. Hvis lyden begynner å skurre, høres det for meg ut som at forsterkeren enten er for svak, slik at forsterkeren begynner å clip'e, eller så kan det være for høyt inngangssignal. Hvis det er pre-out eller "line-level output" på mixebordet, så kan du koble på en ekstra forsterker, sånn at du i allefall kan unngå at clipping.

Jeg fant no ista navnet på miksebordet. Den heter "samson Mdr8". Altså hvis det hjelper massevis av bilder på den på google osv. fant ikke noe som kan gi meg den ekko lyden som er ute etter. Dårlig miksebord???

Lenke til kommentar

Jeg bare lurer, er det egentlig ekko du er ute etter, eller romklang?

Ekko betyr jo at når du sier noe, f.eks. "Ekko" så får du "kko-kko-ko-ko-o-o" slående tilbake. Om du forstår hva jeg prøver å si. Romklang derimot, gir lyden av at du står i en stor sal eller liknende. Jeg ser for meg, at om noen skal holde foredrag, så vil ekko fremstå som svært plagsomt i lengden, men det er kanskje bare meg. I følge håndboka til mixer'n, så har den i allefall 8 forskjellige romklangseffekter. Men er det tradisjonelt ekko du er ute etter, så ser det ikke ut til at den har noe slikt, og i såfall må du kjøpe en ekko-boks utenom. En typisk studio multi-fx prosessor burde ha alle ting du trenger. Sånne får du helt sikkert kjøpt i butikker som driver med studio-utstyr. Procom.no i Drammen er en mulighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...