Gå til innhold

BK: Surfing på Jæren


-DMB-

Anbefalte innlegg

I mangel på bedre tittel, blir det slik.

 

Mitt første bidrag til BK, så vær snill. Er også mitt første bilde redigert i PS, så vær ekstra snill. Hva kan jeg gjøre bedre? Og hvis bildet er for stort, hvor resizer jeg det? Takker for all hjelp. :)

 

Edit: Tror jeg fant ut av størrelsen. :)

 

Edit2: Ser at bildet ikke ble noe særlig skarpt når jeg fikk åpnet det i nettleser ... Uansett, jeg tar imot alle tips og råd. :)

 

Edit3: Jeg takker for alle råd og tips. Dessverre ble det ikke noe bedre av mine forsøk i dag, men skal prøve litt til med originalen i morgen, kanskje. :) Som sagt er jeg helt fersk i PS, så det tar litt tid å finne ut av alt. Ser også at fokuset ikke er helt på topp, samt at hele bildet dessverre ikke er så veldig skarpt som jeg kunne ønsket. Antar at dette løser seg hvis jeg stiller på blenderen?

post-192122-1259367531_thumb.jpg

Endret av -DMB-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En del støy, særlig på himmelen, ganske trivielt å fjerne (eller i hvertfall redusere) denne i photoshop. Filter->Noise->Reduce Noise og eksperimenter med verdiene.

 

Det er i utgangspunktet fine farger i bildet ditt, men de er litt matte - kanskje du kan utnytte dem bedre ved å kjøre opp fargemetning (saturation) litt?

 

Kanskje du kan få en interressant effekt ved å øke kontrasten?

Kunne bildet fungert som svart/hvitt?

 

Jeg ville dessuten rotert bildet ett par grader mot klokka slik at horisonten blir plan :) og alt jeg har sagt her, bør gjøres før du bruker Unsharp Mask - USM bør være det siste du gjør før du lagrer for publisering.

 

Post gjerne en versjon to når du har lekt litt - jeg tror bildet ditt har mye potensiale!

Lenke til kommentar
Tips...

 

I Photoshop, gå på image - mode - LAB color.

Så går du på channels - velg "lightness".

Filter - sharpen - unsharp mask.

Kjør filteret to ganger.

Så image - mode - rgb color.

 

Nå skal bildet bli en god del skarpere, samtidig som du beholder bildekvaliteten.

 

USM (unsharpen mask) skal aldri benyttes to ganger !

 

Fordi at?

Jeg gjør det met supre resultater..

Lenke til kommentar

Hei,

drevet og prøvd meg frem på surfebilder selv siste tiden, og har et par personlige tips/erfaringer å komme med: (til alle - correct me where I'm wrong)

 

- Lysforhold er svært viktig med mindre du har de drøyeste linsene/kamera; har du sola riktig(ikke motlys) kan du bruke lav/kjapp lukkertid(gir mindre blur), mindre blenderåpning(større dybdeskarphet) og lavere iso(mindre støy). Dette er det viktigste du kan gjøre av forberedelser, dog ikke alltid lett å få naturen på sin side :)

 

- Litt avhengig av spotten du surfer, men fra strand bør du helst ha en brennvidde på 200mm+(min økonomi gjør at jeg må nøye meg med 55-200mm f4-5.6 linse). Synes bildet du tok var kult, men blir enda bedre(etter min mening) når du kan zoome inn på selve surferen og få detaljer.

 

Til slutt legger jeg ved et eget, egentlig ikke så bra, før/etter-eksempel og grøvvt hva jeg gjorde:

 

Før - skyet dag så lysforholdene var ikke de beste. Tatt med 200mm, f/5,6 , iso 200 og lukkertid 1/1000s

post-35356-1259611877_thumb.jpg

 

Etter

post-35356-1259611884_thumb.jpg

 

- Croppet bildet til en komposisjon jeg likte og roterte for å få horisonten vannrett.

- Justerte opp eksponeringen +0.5, skyggene og de lyse områdene litt mørkere (f.eks. ved å bruke levels og curves i PS)

- økte fargetemperaturen nogle

- Brukte sharpening og noise reduction for å fjerne støy og uskarpheter i bildet

- Skrudde opp metning på blåfargen

- Satte på en mild vignettering

 

Har du for mye støy kan du alltids prøve å kjøre bildet i svart/hvitt, så kan det fortsatt se ok ut.

 

 

TJ

Lenke til kommentar

Takk for gode tips!

 

Hvor i landet er det du tar bilder, Terje? Og surfer du selv? :)

 

Har 55-200mm selv, så er det jeg har brukt på dette bildet. Utgangspunktet er rimelig likt det du har selv som original, bare litt lysere ute. Jeg ville ha bildet litt mørkt og dystert, da det er noe helt annet å surfe oppe i det kalde nord enn feks Hawaii. :)

 

Jeg jobber enda med å treffe skikkelig godt på fokus, men jeg kommer meg. Er litt vanskelig når det er mye bevegelse og mye fart. Skal ut og surfe igjen til jul, så da skal jeg prøve meg på nytt.

 

Noen som har gode tips på å konvertere til S/H? Vil ha litt av den samme stemningen som er i bildet mitt her. :)

 

Takker igjen!

Lenke til kommentar

Ja, kan være litt lotto om man fokuserer skikkelig. Selv setter jeg den ofte til å bare følge senter, føler jeg får mer kontroll på den måten.

Surfer selv ja, men bor i sør-california - så litt bedre temp i vannet og stort sett gode forhold hver dag :)

 

Tips til S/H-konvertering: I photshop har du under image->adjustments et valg som heter black&white. Her kan du justere mye + du har noen presets å prøve.

 

 

TJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...