Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva skal en si i nødtelefon?

nygards

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe fasit hva dette angår. Det viktigste er at man gir en kort, men informerende beskrivelse av situasjonen og hvem du er. Presenter deg og si hva du heter og hvorfor du ringer. Det er også viktig at man beholder roen og ikke får panikk i en eventuell prekær situasjon.

Og ikke ring disse for å være morsom, om noen fikk lyst til det!

Lenke til kommentar
*snip*

Jepp.

Dessuten stiller de deg de riktige spørsmålene når du ringer, så egentlig behøver du knapt tenke selv.

Det viktigeste er uansett å beholde roen. Ikke forhast deg. Vist du forteller andressen og navnet ditt først vil de kunne sende hjelp med en gang. Så får disse beskjed om situasjonen mens de er på vei.

Når det gjelder hva som skjer.. Si at den det gjeler ligger på gulvet rister. Da sier du det og så får du oppfølgis spm. og evt. enkle ting du kan/må gjøre for denne personen frem til hjelpen kommer.

Vist man klarer å holde seg rolig vil det uansett gå mye bedre. Selv om man ikke aner hva man skal gjøre.

edit: Vist dere er flere og det er vaskelig å forklare veien opp til huset/ulykkesstedet her jeg erfart at det er god hjelp om man går ned til hovedvei elelr lignende og viser veien.

Hvert sekund teller.

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Hmm noe sånt som dette: De 3 H'er

Hvem -> Hvem du er

Hvor -> Hvor du er

Hva -> Hva er det som har skjedd/skjer

Resten vil de i andre enden ta seg av. Spørre spørsmål eller be deg gjøre ting. Bare husk å alltid hold kontakten hvis de ber deg om det.

Ro deg ned så godt du kan. Jo mindre stressende du er, jo lettere er det for de i andre enden å få med seg hva du sier.

Lenke til kommentar
"Økseskaft"

Burde vell si litt mer enn det.. Forklare hvor det traff muligens?

en mor er nettopp komt ut av barekaret. hun står og tørker seg med ene foten oppå badekaret. da kommer den 5 år gamle sønnen inn og ser hele herligheten. han peker mellom beina på moren og sier: "hva er det mamma?".

Litt forfjamset tenker moren fort og svarer: "det er at arr fra da pappa var uheldig å traff med en øks."

Da sier sønnen: "oj. Han treff deg midt i fi¤¤a, jo!"

Klarte ikke la være :tease:

Lenke til kommentar
"Økseskaft"

Burde vell si litt mer enn det.. Forklare hvor det traff muligens?

en mor er nettopp komt ut av barekaret. hun står og tørker seg med ene foten oppå badekaret. da kommer den 5 år gamle sønnen inn og ser hele herligheten. han peker mellom beina på moren og sier: "hva er det mamma?".

Litt forfjamset tenker moren fort og svarer: "det er at arr fra da pappa var uheldig å traff med en øks."

Da sier sønnen: "oj. Han treff deg midt i fi¤¤a, jo!"

Klarte ikke la være :tease:

"Økseskaft. Testikkel. Au"

Tilstrekkelig? ^^

Lenke til kommentar
Det viktigeste er uansett å beholde roen. Ikke forhast deg. Vist du forteller andressen og navnet ditt først vil de kunne sende hjelp med en gang. Så får disse beskjed om situasjonen mens de er på vei.

Det tror jeg ikke. De må kunne verifisere det på en eller annen måte. Å sende ut en bil bare ved at en person sier "hei", "$adresse", "hjelp!!" er sløsing med penger. De må kunne vite hva det gjelder å ikke håpe "jaja, han sier det nok når vi er på vei. Flotte bordere i dette landet som vi har!"

Tror nok de trenger hvor og hva før de gjør noe som helst.

Jeg sa vel noe sånt som "Hei, jeg har en mor som er diabetiker og har veldig lavt blodsukker. Jeg målte det til 1.4. Det er 20 minutter jeg ga henne sukkervann, og det har ikke hjulpet så langt." Hun spurte om fødselsdatoen til moren min, fikk sikkert et treff på sin side, og da var ambulansen på vei. De to gangene jeg har ringt ambulansen i forbindelse med dette, så har man avslutt samtalen etter at ambulansen var blitt sendt. (Jeg har alltid lurt på det der selv :) )

Behold roen, si de viktige først, vær konsis.

Lenke til kommentar

Det tror jeg ikke.

*snip*

Det kommer jo litt ann på. Man må selvfølgelig forklare hva som er galt. Om personen ligger og rister på gulvet sender de ut rimleig kjapt.

Lenke til kommentar

Det er tildels én ting man gjør om man er i knipe, og det er delvis et fasitsvar: Forklar hvor du er, og si at du trenger hjelp kjapt. Så forklarer du situasjonen for veiledning, samt ditt navn der det skulle passe. Hos AMK osv. så kommer navnet til innringer opp uansett, så navn stresser man helst ikke med før man har fått vite at man får hjelp osv.

Ellers kan du vel si navn, lokalisering og hva det angår evt. veiledning.

Endret av Teh WolF
Lenke til kommentar

Beholde seg rolig var ikke ideelt i min situasjon hvertfall.

Var i Oslo sentrum, rundt slottet og fikk problemer med hjertet. Har fått lignende anfall før og vært masse til utredning osv uten hell. Derfor fikk jeg beskjed om at neste gang det skjedde måtte jeg inn og ta EKG øyeblikkelig. Jeg hadde ikke med telefon så måtte krabbe bort til noen jenter for å spørre om de kunne ringe ambulanse. Der svarer de i andre enden at de måtte snakke med meg, som såvidt klarer å puste. Prøver å holde meg så rolig som mulig og får da beskjed om at det sikkert ikke er noe farlig (siden jeg forklarer at det har skjedd før), og at om jeg hadde vært dødssyk kunne jeg ikke klart å holde samtalen så godt som jeg gjorde. Hva faen skal jeg gjøre spør jeg da. Joda, jeg måtte ringe taxi selv og dra til legevakta for å få tatt EKG. Selv om jeg forklarer i telefon at jeg har fått flere beskjeder om å dra til Ullevål for EKG. Trodde jeg skulle dø i ergelse av hu kjærringa i andre enden :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...