Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen vil ikke starte m/skjermkort, men uten gjør den!

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, så vil ikke maskinen min starte med skjermkortet inni (Radeon HD5770). Det eneste som skjer er viftene, utenom skjermkortet vel og merke, roterer i et millisekund og slår seg av igjen. Når jeg da slo pcen på uten skjermkortet reagerte den som den skal, bare med pipe kode om at det ikke er skjermkort i. Er skjermkortet helt dødt eller kan det være noe annet?

Andre systemspesifikasjoner:

Asus P6T SE

Intel i7 920

Corsair Dominator 6GB 1600mhz

Cooler Master SilentPro 600W

Endret av Ody
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være en hvilken som helst annen komponent som sjekkes etter at BIOS sjekker om den har et skjermkort.

BIOS klager på første feilen den finner og det at du finner en komponent som sjekkes før der feilen ligger betyr ikke annet enn at skjermkortet sjekkes før den defekte komponenten.

...det er iallfall en mulighet.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Strømforsyningen holder den, sjekket jeg opp på forhånd. Glemte å legge til den i posten min, nå er den der(600W). Strømmen var koblet på skjermkortet ja, selv om jeg ikke skrev det. Det at bios piper på skjermkortet før den kommer til andre deler kan jo stemme. Men hvordan forklarer du da at den ikke starter i det hele tatt med skjermkortet i?

Lenke til kommentar

Det spørs om det fungerer. Du skulle egentlig fått et langt pip, hvis gpu ikke fikk strøm fra 6-pin kabel, men prøv!

Er dette en ny bygd pc, første oppstart? Du har sikkert gjort det rett, men spør for det!

Du har husket 8-pin strøm til cpu, og har ram i de røde ram slottene?

Har du prøvd begge de blå PCIe 2.0 x16 slottene på hk?

Edit: Du har plassert avstandsstykkene mellom hk og kabinettet rett i forhold til feste hullene i hk, og ingen ekstra avstandsstykker som kommer borti hk på feil plass, og kortslutter hk når gpu blir plassert i slotten!

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Ny bygd pc ja. Ikke første oppstart, har prøvd flere ganger gjennom uka. Trengte bare 4 pin i strømmen til cpu, men tok av lokket til 8 pins bare for å sjekke om det var det, og det var det samme. Rammen er i riktig farge. Prøvde også i svart bare for å prøve.

Jeg prøvde den andre pci-e slotten nå når jeg prøvde skiftet rundt på strømkontakten til kortet. Samme resultat.

Alle skruene er riktig plassert, sjekket det nøye når jeg satt det inn.

Endret av Ody
Lenke til kommentar

Ja da bør du prøve et annet skjermkort på ditt hk, og prøve Radeon HD5770 i en annen pc, så du får sett om det er noe galt med kortet eller pc'en din.

Har du prøvd å starte med gpu i slotten, og ikke koblet til 6-pin pci-e strøm. Da skal du få et langt pip. hvis det skjer, så begynner jeg å mistenke strømforsyning. Men se om du får prøvd et annet kort.

Lenke til kommentar

Ja skal ta å teste med et annet, har helt glemt at jeg har et gammelt et. Jeg testet også det du sa med kortet inni slotten, men uten 6-pin strøm og da startet den! Men uten noe langt pip, bare det vanlig et langt og 3 korte. Og et langt pip noen sekunder etter det igjen. Begynner å lure litt jeg også nå på om det kan være strømforsyningen. Men skal prøve et annet i hvert fall.

Edit: Vet ikke om vifta på skjermkortet skal gå rundt når du ikke har 6-pin strøm i, men det gjør den altså ikke.

Endret av Ody
Lenke til kommentar
Edit: Vet ikke om vifta på skjermkortet skal gå rundt når du ikke har 6-pin strøm i, men det gjør den altså ikke.

Vet ikke, har aldri sett etter. Men kanskje noen andre har prøvd!

Har det andre kortet ditt 6-8 pin strøm inngang, det hadde vært en fordel om det hadde det. Men du får jo i hverfall sjekket at hk er i orden, om den ikke har det.

Lenke til kommentar

Jepp, der gikk den ideen i dass. Det er bare agp tilkobling på det selvfølgelig, troddet det var pcie på det. Får kanskje heller bare gjør omvendt, ta kortet til noen med pcie inngang. De fleste har laptop så er ikke så enkelt. :p

Lenke til kommentar

Ja, det hadde vært greit å prøve kortet i en annen pc!

Du har ikke en annen strømforsyning å prøve, HD5770 bruker lite strøm, så den trenger ikke være så stor. Og har den ikke pci-e kabel, så fins det Molex til PCIe-strømadapter, kanskje det var levert med kortet.

Lenke til kommentar

Stemmer det at det kom med den adapteren. Har en strømforsyning også, men den er ekstremt vanskelig å få ut. Den er integrert med det kabinettet jeg hadde på forrige pc, så er litt vanskelig. 350W eller noe sånt, bør jo holde. Men kan se om jeg kan få det ut.

Lenke til kommentar

Nå fikk jeg testet kortet på en annen maskin og akkurat det samme skjedde. Pcen startet ikke. Dermed er vel problemet funnet tror jeg. Kortet er nok defekt og jeg får vel sende det i retur. Lar bare være å teste med en annen strømforsyning.

Takk for hjelpen alle og spesielt ask99! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...