Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Første bil, uvanlige krav?


Khaffner

Anbefalte innlegg

Jeg har kjørt litt av hvert, og kjører for øyeblikket en audi 80 95 modell emd fwd bare fordi jeg fikk den (er til salgs for 15 000 om noen vil ha en svenskregistrert bil). Har kjørt en del MB c200, og e300, og vw passat tidligere, og for min del er forskjellen veldig liten, det eneste er om man skal venstre her jeg bor (fire-felts vei), for man sklir langt over på ytterste felt med forhjulstrekk (bilen går jo bare rett frem fordi man må ha såpass med fart for å komme over de to feltene som går feil vei).

 

Min drøm er riktig-plassert motor (midten selvfølgelig), med bakhjulstrekk, men det er nok en fjern drøm for øyeblikket, student-budsjettet tillater hverken lamborghini eller maserati for øyeblikket.

 

Men jeg ser ikke hva det har med diskusjonen å gjøre.

Store mengder snø vil bli til is om det sladdes på, uansett om det er piggdekk eller ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har aldri opplevd å nesten kjøre ut eller stå fast i en bakke for at noen har sladdet der før ;). Den problemstillingen er det nok de færreste som opplever.

 

Her i byen så er det vel statusen 1-5 (RWD-FWD) for øyeblikket mener jeg denne vinteren på antall utforkjøringer blant de vi veit hvem er ;). Førere av FWD biler er etter mine første og andrehånds observasjoner i gjennomsnittet dårligere på vinterføre enn oss som har leket oss med RWD som har skaffet oss erfaring gjennom å sladde.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar

Jeg tror nok de som har tatt seg tid og lært seg bilen er flinkere enn de som ikke har gjort det, uavhengig av hvilken side hjula trekker på. Og der jeg kommer fra er det et problem med folk som sladder, da samtlige rundkjøringer i området er speilblanke, samme med flere parkeringsplasser. Men det er klart at dere som ikke bor så sentralt ikke får samme problem, siden antall biler som kjører rundt omkring ikke er så høyt uansett ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hvis det er 940 du sikter til, så passer ikke "gode kjøreegenskaper" inn..

Har du noen gang kjørt en 940? En 940 er faktisk en veldig velbalansert bil og skal ikke mye til for å gi den veldig gode kjøregenskaper som kan bli bedre enn de aller fleste andre biler samt nyere Volvo pga vektbalanseringen. Riktignok har 940 stiv bakaksel originalt, men 960 er samme bilen omtrent med delt bakaksel. Har bytta fjøring og til delt bakaksel på min 940 og den ligger faktisk veldig bra på veien nå!

Har desverre kjørt en 940 ja. 18" super DTM hjul og lesofjörs (ellerno sånt) fjører. Forferdelig bil, går dass, alt for svær til å være morsom. Sinnsvakt fæl motorlyd, da vifta går konstant, og følger motorturtallet.

Lenke til kommentar
Hvis det er 940 du sikter til, så passer ikke "gode kjøreegenskaper" inn..

Har du noen gang kjørt en 940? En 940 er faktisk en veldig velbalansert bil og skal ikke mye til for å gi den veldig gode kjøregenskaper som kan bli bedre enn de aller fleste andre biler samt nyere Volvo pga vektbalanseringen. Riktignok har 940 stiv bakaksel originalt, men 960 er samme bilen omtrent med delt bakaksel. Har bytta fjøring og til delt bakaksel på min 940 og den ligger faktisk veldig bra på veien nå!

Har desverre kjørt en 940 ja. 18" super DTM hjul og lesofjörs (ellerno sånt) fjører. Forferdelig bil, går dass, alt for svær til å være morsom. Sinnsvakt fæl motorlyd, da vifta går konstant, og følger motorturtallet.

 

Selv om ikke alle 940'er er så spreke orginalt ( noe som er normalt for de fleste biler ) så er den blant de aller letteste/ mest holdbare å trimme. Og nei, den er ikke for stor til å være morsom :)

Lenke til kommentar
Wow, utrolig mange tilbakemeldinger en skulle få på påstanden min. Da hadde en kamerat helt rett i at Diskusjon er et altfor "mannen i gata"- forum.

 

 

Sånne som deg ødelegger for så utrolig mange andre!

Skal han begynne å sladde frem og tilbake rundt i byn? Det har faktisk konsekvenser..

 

Trådstarter, har du tenk noe mer på bilmerke? :)

Å? Si meg, når ødelegger jeg for utrolig mange andre? Skader det noen at jeg liker å sladde der det passer seg? Jeg har kjørt sånn i over 2 år og sålangt har det ikke hatt noen konsekvenser for noen andre eller meg selv. Det er bedre å øve seg på å sladde i trygge situasjoner (oversiktlige svinger, ingen i nærheten, ingen stup å kjøre utfor) og heller bruke det hvis det skulle oppstå noe i ikke fullt så trykke situasjoner.

 

 

Jeg støtter alt som sies her.

Du bør fire på kravene dine som den første bilen din. Kjøp deg heller en førstebil til under 50´000. Kjør den et par år til du faktisk kan kjøre bil, og deretter kjøp bilen du ønsker deg. ;)

Det har ingenting å si om du kjører en 940 med 200 hk eller om du kjører en gammel Mondeo, du kan gjøre like mye skade med begge. Jeg hørte seinest for noen dager sia en FWD- tulling som dro i brekket i 100+ bortover en vei og endte med å snurre bortover veien mot krysset. Et under at det gikk bra egentlig.

 

Det er huet som kjører som bestemmer hvor trygg du er i trafikken. Ikke åssen bil du har!

 

 

 

Hvis det er 940 du sikter til, så passer ikke "gode kjøreegenskaper" inn..

Har du noen gang kjørt en 940? En 940 er faktisk en veldig velbalansert bil og skal ikke mye til for å gi den veldig gode kjøregenskaper som kan bli bedre enn de aller fleste andre biler samt nyere Volvo pga vektbalanseringen. Riktignok har 940 stiv bakaksel originalt, men 960 er samme bilen omtrent med delt bakaksel. Har bytta fjøring og til delt bakaksel på min 940 og den ligger faktisk veldig bra på veien nå!

 

Sier ikke at trådstarter skal gjøre det samme, for hvis han ikke liker å skru så har ikke 940 allverdens kjøregenskaper originalt. Men det er nok av biler som har mye bedre kjøre egenskaper enn fex mange Audi hvor motoren er plassert for langt fram at det understyrer/kødder til noe voldsomt.

 

 

Vist en kjører slik at under og overstyring blir noe problem på trafikerte veier bør en egentli ikke holde seg der mener nå jeg. Men på snøv og generelt glatt føre er igrunnen forhjulstrekk utrolig greit , og ikke minst mye mer forutsigbart enn en bakhjulstrekker som kan overaske deg og ganske kjapt kaste deg uti grøften om du ikke er helt obs.

Enig i at man bør holde seg litt i tøylene på vanlig vei, men når det blir glatt ute så merker du mye til det med over og understyring. Kjørte en FWD forleden og irriterte meg kraftig over at i forhold til 940in så kan du knapt gi gass med den før fronten drar til sia. Du skal ikke kjøre bakhjulstrekk mange dager på vinterføre før du lærer deg å forutse når ræva slipper. Jeg tenker ikke over engang når jeg kjører og får litt slepp bak, styring imot og regulering av gass er helt automatisk.

 

Hvis du ikke klarer å rette opp en sladd før den blir så stor at du ender opp i grøfta så skulle du kanskje ikke hatt lappen.

 

 

 

Riktig. Forhjulstrekk er greit å ha på førstebilen. Bilen er jo

stort sett tyngst foran, da er det der du vil at det trekker ;)

Hadde jeg hatt FWD på førstebilen min så hadde jeg sannsynligvis solgt og kjøpt meg en RWD på veldig kort tid. Jeg vurderte faktisk en FWD første gangen.

 

Husk at framhjula har en oppgave å styre, bremse og aksellerere på en framhjulstrekker. Pluss at du har drivaksler som skal inn på dette som begrenser svingradiusen betraktelig (irriterende når du skal ut fra trange plasser). En bakhjulstrekker med delt bakaksling og sperre, med OK vinterdekk så har du en bil som kommer fram alle steder en framhjulstrekker kommer fram i min erfaring.

Jeg må si meg veldig enig i deg mtp at det er viktig å kunne kontrollere en bil vis noe skulle skje. I vinter var første vinter med rwd, og etter en tur over fjellet med mye sladding lå deg seg på en måte i blodet hvordan alt skal gjøres. Ca 3 uker etter den turen kom snøfallet til her jeg bor, og det var temmelig mye snø og VELDIG glatt. Jeg kom i ca 30 nedover en ekstremt glatt vei og midt i svingen var det enda glattere. Baken slapp og sklei rett mot fortauet. Iløpet av et sekund så jeg for meg hva som kom til å hende, men så kom jeg på at dette kan jeg jo. Dermed klarte jeg å rette opp bilen uten å treffe fortauet og alt gikk fint. Jeg gikk bort å sjekket hvor nært jeg var fortauet (og hvor nært jeg var flerfoldige tusen i deler) og det var snakk om rundt 3-4 cm! Så jeg ville absolutt lært meg å "sladde"/kontrollere bilen på snøen, og ingenting er bedre der en rwd ;) Har hatt fwd før (galant) og den kom seg faktisk dårligere fram en bakhjulstrekk! MYE understyring på glatt føre, mange farlige situasjoner pga dette.

 

Men litt mer OT: Japansk er det du skal gå for med mindre du kan fikse bil selv. Vis du kan det så se gjerne etter tysk som bmw, audi osv. Dog har jeg erfart at audi ikke liker snø og kulde så godt. hehe ;)

Bil som jeg absolutt vil anbefale mtp driftsikkerhet og kvalitet: Mazda 323f. Bare spørr Rublings her på forumet!

Vis ikke er jo mitsubishi noe å se på, bla lancer, galant osv.

Lenke til kommentar

kan ikke fatte hvorfor FORD PUMA ikke er nevnt enda:p må jo være den perfekte bil i forhold til dine beskrivelser, pluss at du kommer endel billigere ut av det hele m.t.p. at bilen er billig siden markedet ikke er noe stort her i Norge. uansett, dette er en bil på knappe 1000 kilo, en 1.7 liters bensiner på 125 hester byr faktisk på endel morro da bilen er såppass lett som den er. bilen er framtrekker da, kan være bakdel for noen, men for min del er det kun positivt. FOR DET FØRSTE: hadde jeg hatt baktrekker hadde jeg garantert slengt å tullet til jeg hadde endt opp uten lappen, FOR DET ANDRE: framtrekkere tar seg bedre fram, da spesielt i motbakker om vinteren. Pumaen er også ellers en sportslig liten men vakker coupe med 4 seter. har ikke hatt bilen selv, men sikler litt på den, dessuten, den kan umulig være så himmelsk dyr å ha for en ungdom, ingen turbo eller "GT" bak navnet som trekker forsikringsprisen betydelig opp..:p håper dette var til hjelp,

 

Ford er vel kanskje ikke kjent som de mest driftssikre bilene akkurat, men om du tar et kjapt søk på youtube på noe som "top gear ford puma" så for du se en test av bilen, testen kårer imidlertid bilen til "car of the year" i 98 (ifølge TOP GEAR)

 

forresten, Pumaen ser, for noen, litt merkelig rundt bakparten, noen mener den ser veldig høy ut, men om du senker bilen littegrann blir den med engang vakrere, og ikke nok med det, bilen sitter også ekstremt godt på veien

Endret av walt1brg
Lenke til kommentar

Absolutt ikke et dumt tips det der! Ford puma er såvidt meg bekjent temmelig ok biler å eie. Lavt forbruk, billig forsikring og mye morrofaktor mtp liten vekt! :D Fine og se på også, iallefall i mine øyne. Ford ruster jo en del, men sålenge den er tatt vare på og har minimalt med rust ville jeg sagt go go :D hehe.

Lenke til kommentar
har selv holdt hånda til en ung gutt som lå på veikanten og trøstet han. Denne unge gutten skulle kjøre forbi min 900cc motorsykkel med sin 50cc moped, kjørte på fortauet, traff en syklist og falt på veien og ble påkjørt av en bil. Den værste dagen i mitt liv.....han gråt ikke i smerte men fordi han var redd for å dø.

 

o.O

 

Hvordan gikk med de involverte? Forbikjøreren, sykkelisten? Kom de fra det?

 

Helt forferdelig.

Lenke til kommentar

Noen biler du kan ta en titt på:

 

Audi A3 1.8t

Alfa Romeo GTV 2.0 V6

Alfa Romeo 156

Fiat Coupe Turbo

Honda Civic 1.6 vti

Honda Integra

Mazda 323 2.0 sport

Mazda MX-5

Mercedes-Benz C200 Kompressor

Mercedes-Benz CLK 230 kompressor

Mercedes-Benz SLK 230

Mitsubishi Eclipse Spyder

Nissan 200 SX

Opel Astra OPC

Peugeot 206 GTI

Peugeot 406 Coupe 3.0 V6

Saab 9-5 2.0 turbo

Saab 9-3 2.0T

Seat Ibiza Cupra 1,8 Turbo

Seat Toledo 2.3

Seat Leon 1.8T

Skoda Octavia RS

Subaru Impreza GT

Toyota Celica

Toyota MR2

Volkswagen Golf 1.8 Turbo

Volkswagen Golf GTI

Volkswagen Golf vr6

Volvo C70

 

edit:

 

glemte å si noe på krava dine:

Helt greie krav, noen av bilene over ligger på 140.000kr, men du får se hva du får prute dem ned til og evt om du vil strekke deg litt lengre.

Angående framhjulsdrift, med dagens biler med antispinn og andre elektroniske hjelpemidler så klarer bakhjulstrekka biler seg ganske bra om vinteren.

Du bør også prøve å kjøpe en bil som har kjørt mindre enn 150.000km.

Angående sikkerheten, så har de fleste biler nyere enn 2000 airbags og mange før det også.

Angående gir, kjøp deg manuell, automat kan bli litt kjedelig i lengden pluss at det bruker mer bensin, automat hører ikke hjemme i en sportslig liten bil.

Angående farge, her mener jeg kjøp det du syns er pent, men mørke biler selger som regel enklere senere og unngå farger som spygrønt o.l. De fleste liker ikke slike farger.

 

Og angående bilene over:

 

Honda integra ble kåret til verdens beste framhjuldrevne bil og den går blodig kjapt. Noen biler har bakseter som ikke kan brukes, men her får du selv vurdere. Alfa GTV er en slik bil. De fleste bilene over vil gå rimelig kjapt, men kjappeste er vel Integra, GTV 2.0 V6, Coupe turbo, 206 GTI og Golf VR6. Personlig så hadde jeg gått for Integra, fordi det er en sjelden bil som ser kul ut og går grisebra.

Endret av Dammed
Lenke til kommentar
har selv holdt hånda til en ung gutt som lå på veikanten og trøstet han. Denne unge gutten skulle kjøre forbi min 900cc motorsykkel med sin 50cc moped, kjørte på fortauet, traff en syklist og falt på veien og ble påkjørt av en bil. Den værste dagen i mitt liv.....han gråt ikke i smerte men fordi han var redd for å dø.

 

o.O

 

Hvordan gikk med de involverte? Forbikjøreren, sykkelisten? Kom de fra det?

 

Helt forferdelig.

 

Det gikk fra med de andre involverte, med gutten også. Slapp unna med brukket lårbein og diverse skrape og kuttskader.

Lenke til kommentar
Det gikk fra med de andre involverte, med gutten også. Slapp unna med brukket lårbein og diverse skrape og kuttskader.

 

Det var godt å høre. Det var nok sinnsykt flaks. Skal kjøre opp på torsdag. Ganske ekkelt å gå inn i en så utsatt gruppe. Men så er man jo i så stor fare man selv velger å sette seg i. Jeg akter å kjøre trygt og hensynsfullt, om ikke bare for meg selv så for andre i trafikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...