Gå til innhold

Linux til billedbehandling?

Anbefalte innlegg

Hei

Skal ta fotohobbyen ett sted videre og ta følgende studium ved høyskolen i Bergen til våren.

Digital Fotografi

Samtidig jobber jeg litt med å lære meg Linux for tiden, og har en tanke om å bruke linux som støtteverktøy under studietiden. Vet at jeg får oppgaver med billedredigering, bilde over til video med lydsetting osv.

Trenger derfor litt innspill om hvilke muligheter som finnes for billedbehandling med linux som plattform. Jeg vet selvfølgelig om Gimp, men har ikke noe sammenlikningsgrunnlag mellom dette og Photoshop.

Er det andre her på forumet som bruker linux til billedbehandling? Har dere innspill på applikasjoner jeg burde se på?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har i en liten periode brukt linux som operativsystem og gimp som redigeringsprogram, og det kan på ingen måte erstatte Photoshop. spesielt ville jeg ikke anbefalt det hvis du skal bli fotograf. Photoshop har en så stor brukergruppe, at du er alltid sikker på å finne tutorials ol. for det du vil gjøre med bildene.

Jeg gav linux en sjangse og syntes det var greit til tider, men fant ut at det er for spesielt interesserte og gjør IKKE bilderedigering noe enklere.

Husk at du får student-lisens til Photoshop.

Lenke til kommentar

Det er dessverre et stykke igjen før Linux kan konkurrere med Windows og Mac som desktop system, og kanksje spesielt for bildebahndling. Jeg ville sjekket med studiestedet hva de anbefaler. Er det Photoshop som brukes ville jeg valgt Windwos eller Mac. Det er alltid en ulempe å sitte med annen software enn det som brukes i undervisningen, da vil du stadig måtte finne ut hvordan ting gjøres på ditt system i tillegg til å konsentrere deg om teorien.

Lenke til kommentar

Ingardj og se# har gode poeng. Med mindre du er klar for å bruke ekstra tid til å finne alternative måter og programmer for å utføre oppgavene, og det kan bli endel timer, bør du nok satse på på programvare som er anbefalt i kurset. Linux er nok ikke noe godt valg.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode innspill! Studiemessig er det ikke lagt noen føringer i forhold til hva en burde ha.

Dvs. oppgavene løses med de verktøyene studentene selv ønsker. Ser selvfølgelig at det kan være en fordel med Windows-plattform og Photoshop, men jeg jobber i windows-verden hele dagen så synes det er litt forfriskende å bruke noe annet på fritiden. Har ingen planer om å bli fotograf på heltid, dette er mer for å gjøre noe helt annet enn det jeg jobber med til daglig samt å bringe hobbyen opp på ett litt høyere nivå. Har bladd litt i studiekatalogen og det er en god del referanser til Gimp der ser jeg, så verktøymessig burde det holde mål.

Dog er det ett poeng i forhold til Photoshop dette med tutorials og studentpris - må sjekkes opp! :)

(Selv om det krever en reinstallasjon av pcen, evnt. en dualboot ;) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...