Gå til innhold

Litteratur: Smakebit av en roman av meg, fullspekket av sjarm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker for svar JeanD. Jeg tror det er sjangervalget ditt som gjør at du får til tider krasse tilbakemeldinger her. Allmennheten er rett og slett ikke klar for slike dristige surrealistiske skildringer som du fronter i teksten din.

Når det gjelder bokanbefalinger er jeg nesten åpen for alt. Har lest det meste av dostojevsky, tolstoy, kafka, nietzche osv. Kan du ikke bare liste noen av titlene som har brakt deg der du er idag?

Må supplere med at jeg finner det direkte forstyrrende at du fortsatt går på videregående. Sagt på en positiv måte skal sies :)

ps: Når det gjelder Toole sammenligningen så er jo faktisk starten slående lik. Fikk bare et plutselig strekt minne der.

Endret av jayplay
Lenke til kommentar
Takker for svar JeanD. Jeg tror det er sjangervalget ditt som gjør at du får til tider krasse tilbakemeldinger her. Allmennheten er rett og slett ikke klar for slike dristige surrealistiske skildringer som du fronter i teksten din.

Når det gjelder bokanbefalinger er jeg nesten åpen for alt. Har lest det meste av dostojevsky, tolstoy, kafka, nietzche osv. Kan du ikke bare liste noen av titlene som har brakt deg der du er idag?

Må supplere med at jeg finner det direkte forstyrrende at du fortsatt går på videregående. Sagt på en positiv måte skal sies :)

ps: Når det gjelder Toole sammenligningen så er jo faktisk starten slående lik. Fikk bare et plutselig strekt minne der.

Det er nok slik å forstå at majoriteten av denne forummassen består av litterært nervøse vedkommender som ikke enda tillater seg å prissette sjelden og absurd litteratur, ulikt det vi bevisste gjør - men her har de altså en gylden mulighet til å introduseres sjangeren!

Blant bøker som har brakt meg hit jeg er i dag... mener du at at du vil gå den samme stien? I min bokhylle finnes Bjørnstjerne Bjørnsons biografi, Mein Kampf, Da Vinci-koden og Snåsamannen - for å nevne noen. Den nr to har gjort meg veldig bevisst på å styre unna den feile sorten mennesker, og har rett og slett fått meg til å velge og prioritere hvem jeg skal omgås etter meninger og holdninger som ikke motstrider mine egne - og jeg har virkelig forstått hvorfor slike individer som forfatteren selv skal sees ned på. Dog kunne han skrive, det skal faen meg være sikkert.

Endret av JeanDietrich
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, personlig likte jeg definitivt Snåsamannen bedre enn Mein Kampf, men det skal sies at forfatteren av førstnevnte skriver noe langt inn i helvete dårlig! Helt horribelt, rett og slett. Dessuten avslørte jeg hans grammatiske svikt allerede i første kapittel.

Men nå er jo jeg autodidakt, så veien til hvor jeg er i dag har ikke akkurat gått gjennom bøker. Har jo 79kvm boltreplass på loftet, jeg, vet du, så den ene veggen (5 x 3) har jeg fylt med blant annet verk av Asbjørnsen og Moe. Aner du hvor koselig det er å lese slikt før du sovner? Ja, selv når du er hele 18 år!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så du er bare 18 år gammel. Likevel sier du at flere av dine verk står i diverse hus rundt omkring.

Jeg hadde satt stor pris på om du kan fortelle meg navnet ditt slik at jeg kan lese disse verkene dine, da du tydeligvis har fått dem utgitt. Jeg er faktisk veldig nysgjerrig på skriveriene dine.

Lenke til kommentar

Beklager at jeg svarer såpass sent. Tenkte bare jeg skulle kommentere litt mer.

Jeg er glad du tok deg tid til å lese gjennom kritikken. Det virker også som du har tenkt gjennom den, og det er et fremskritt. Om du tar den til deg er en annen sak, men det håper jeg da inderlig du gjør for jeg brukte faktisk litt tid på den.

Takk så meget - men meningen med denne teksten er nok at den skal være bortimot meningsløs, men en ganske begrenset handling. Det er altså Arrisuta og manken hans som står i fokus fra start til slutt.

Hva er vitsen med en meningsløs tekst? Jeg tror ikke det er det som fenger flertallet av lesere.

Dette var en koselig bekreftelse! Er du blant dem som finner det sexy med "forfattere" som ikke eier grammatiske feil? Jeg ser ofte grammatisk svikt i innleggene til nesten samtlige på dette forumet, og det er lite som er mindre turn-off enn det, både på den ene og andre måten.

Jeg vet ikke om "sexy" er det helt rette ordet, men ja.. Er enig i hovedpoenget ditt.

Dette har jeg forståelse for. Men teknikken er noe man man trenes opp til å mestre, både når det gjelder å lage den selv og å lese den uten å få slike opplevelser som du gir uttrykk for her, altså små oppstopp i oppfattelsen og forståelsen av det du leser - men dette er som sagt en treningssak. Helt vanlig.

Riktig, det er en treningssak, og det er bra du prøver. Det er ved feil man lærer mest, så jeg håper du tenker gjennom feilene, og ikke bare sier at det er helt vanlig. Retting bør være en stor del av treningen.

Her ville jeg ha lagt til "kan det se ut som" i din første setning - da det er noe du ikke vet, og derfor blir det en antydning. Det er absolutt gjennomtenkt. Jeg "glemmer" ikke å begrunne - jeg gjør det bevisst, for å opprettholde den stilen jeg forsøker å ha.

Igjen helt riktig, jeg burde sagt "kan det se ut som". Bare husk at det av og til kan lønne seg med en begrunnelse for å gi ting en dypere mening. Vil legge til litt forsiktig at du hittil ikke har oppnådd noen stor suksess med stilen din her på forumet. Kanskje en idé å gjøre noen små endringer i stedet for å opprettholde noe du gang på gang får bekreftet ikke virker positivt for leseren.

Lykke til med videre skriving!

Lenke til kommentar

Er du helt på en snurr, du, YellowCake? Nå er man ikke nødt å utgi noe for å spre det rundt i dette landets tusen hjem - bare etterspørselen er stor nok, deler jeg gladelig ut! Her i huset går vi ikke tom for blekk, skjønner du... eller jo, det gjør vi, men det er ikke akkurat mangel på spenn til å anskaffe tilstrekkelig av det!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Igjen helt riktig, jeg burde sagt "kan det se ut som". Bare husk at det av og til kan lønne seg med en begrunnelse for å gi ting en dypere mening. Vil legge til litt forsiktig at du hittil ikke har oppnådd noen stor suksess med stilen din her på forumet

Ja, riktig - men nå må du ta forumets nivå i betraktning! Sjangeren er fremmed, og får virkelig frem folks litterære xenofobi, for å si det sånn. Det stopper meg dog ikke, tvert imot! Jeg publiserte det her ved vitende om reaksjonen, og til en viss grad la jeg også opp til det selv. Jeg finner det hele skikkelig gøy...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enkelte balanserer på en meget tynn line hva trolling angår. Har slettet et par innlegg, enkelte som også går på person. Det er en øvelse å bruke en global arena som et forum er, enkelte trenger nok å øve enda litt mer. Dette er veldig enkelt, ikke troll og ikke svar på trolling.

Reaksjon på moderering gjøres på pm og ikke i tråden som blir moderert :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg likte teksten din. Jeg koste meg hele tiden mens jeg leste. Jeg er enig i at den er tung å lese og full av fremmedord og endeløse beskrivelser, men jeg liker å lese sånne tekster. Du har absolutt ikke mangel på fantasi og du behersker språket bedre enn de aller fleste. Jeg likte bare ikke at Arrisuta døde, for du kunne gjort så mye mer ut av ham.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg likte teksten din. Jeg koste meg hele tiden mens jeg leste. Jeg er enig i at den er tung å lese og full av fremmedord og endeløse beskrivelser, men jeg liker å lese sånne tekster. Du har absolutt ikke mangel på fantasi og du behersker språket bedre enn de aller fleste. Jeg likte bare ikke at Arrisuta døde, for du kunne gjort så mye mer ut av ham.

Takk! Du virker som en meget... koselig sjel!

Jeg vil dog ikke karakterisere noe i teksten min som "fremmedord".. det er bare snakk om ordforråd. Hvilket er aldri å forakte, hehehe!

Ang. Arrisutas død - hva ville du foreslått rundt hans skjebne?

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Første avsnitt: Først beskrives hovedpersonens hårmanke som makaber, deretter at denne skremmer forbipasserende, men så omtales hans ytre som tiltalende? Hva disse kyrne og moskusene har med hans ytre å gjøre aner jeg ikke, ei heller hva denne fatale måten å omkomme på i det hele tatt henviser til.

Andre avsnitt: Hva har hvilket ben moren står på med at valium ikke er nødvendig etter et besøk hos henne å gjøre? Og hvordan kan et trekk få advokater til å falle til ro? Du nevner at moren har brukt disse metodene for å forsvare sin sønn? Hvilke metoder? Resten av avsnittet er fullstendig uforståelig.

Tredje avsnitt: I bakhodet? Hva i alle dager har det med saken å gjøre hva han hadde i bakhodet når han unnfanget hovedpersonen? Hvorfor beskrives hovedpersonen som et uidentifiserbart menneskeobjekt? Hva i alle dager skal det bety? Hva er forhodet? "Skjønt levde han i uvissheten"? Que?

Fjerde avsnitt: Tale på domstolen? Storskjerm? Er ikke hovedpersonen i samme rom som aktoratet eller forsvarsadvokatene? Hans affære? Hvilken affære? Talen? Hvordan kan hovedpersonen gå til frisøren når han tydeligvis er dømt for massemord?

Dette henger ikke sammen. Du går deg vill i dine egne setninger. Du kan begynne en setning, for så å skyte inn en leddsetning, men når du fortsetter setningen din så har du ramlet av og fortsetter en annen setning enn den du begynte på. Du bruker også ord du tydeligvis ikke aner hva betyr og mye av det du skriver henger ikke sammen med hendelsesforløpet.

For all del, det har potensiale om du slutter å prøve så himla hardt. Setningsoppbygningen din minner meg litt om Thure Erik Lund, men hos ham henger setningene i det minste sammen, det gjør de ikke hos deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...