Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Alkohol - hva er det som gjør at man får mer selvtillit?


Gjest whasjera?

Anbefalte innlegg

Gjest whasjera?

Alle vet at da man inntar alkohol så blir man litt mer bestemt på det man sier, eller gir faen hvor dumt det høres ut.

 

Spørsmålet mitt er, Hva er det alkoholen gjør som man tar mer insiativ?

Det virker som selvilitten kommer da man har drukket alkohol..

Man blir mere glad i å prate.. noe som jeg ellers aldri er..

 

Skulle ønske jeg var som da jeg har drukket alkohol, like åpen og lett å prate med

Hvorfor blir jeg så glad å pratehumør da jeg inntar alkhol..

 

 

 

Er det noe som alkoholen gjør med hjernen, jeg ellers kunne ha tenkt på, for å få like god selvtillit, og mere pratsom?

Og i godt humør!

 

Da jeg er edru, er alt på en måte stengt inne, gleden , insiative.. men da jeg er full blir jeg mer åpen om ting og godt humør og elsker å prate.... Hva er det hjernen åpner opp, eller fulle manns positive tankegang.

Er VANSKELIG å sette ord på det...men håper noe kjenner igjen problemet og kan kurere meg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etanol gjør at hjernen din "bryr seg mindre" om hva du sier og gjør og sånt, så ja, det er noe alkoholen gjør med hjernen.

Nja. Ikke helt. Det er ikke snakk om å få den til å bry seg mindre, men om å endre fokus. Alkohol påvirker hjernen og sentralnervesystemet. Alkohol påvirker også sansene våre særs ved et stort inntak. Dette er i så måte meget individuelt. Mange kan drikke mye uten noe særlig påvirkning, men andre kan drikke veldig lite og oppnå samme effekt.

 

Alkohol blir først og fremst sugd opp i blodet. Alkoholens virkninger på hjernen representerer de viktigste og mest interessante effektene av enkeltinntak. Med økende alkoholkonsentrasjoner i blodet (og hjernen) vil forskjellige ferdigheter kunne reduseres. Balansen blir dårligere, kontrollen av bevegelser og tungen blir ikke som før. Rusopplevelsen og alkoholens mer objektive effekter på hjernen vil alltid avhenge av tilstanden i hjernen, vår genetiske bakgrunn og de fysiske og psykiske påvirkninger vi er og har vært utsatt for.

 

Ved svært høy alkoholkonsentrasjon vil deler av nervesystemet bli lammet. Det farligste som kan skje da, er at respirasjonssenteret i hjernen hemmes så mye at pustingen stanser og døden inntrer. Promille fra rundt 3,0 promille og oppover kan være dødelig.

"Alkohol påvirker kommunikasjonen mellom hjernecellene. Normalt kommuniserer en hjernecelle med en annen ved å sende ut signalmolekyler som virker på mottakerstasjoner (reseptorer) på andre celler. Både utsendelse og mottak av signalmolekyler kan påvirkes av lave alkoholkonsentrasjoner. Det er bare visse hjerneceller og signalmolekyler som påvirkes av alkohol i de konsentrasjoner som oppnås ved vanlige alkoholinntak. Summen av forandringene i cellekommunikasjonen fører til at vi kjenner oss påvirket, at vi opplever de nevnte virkningene av alkohol og at vi kan oppføre oss, tenke og reagere forskjellig fra det vi normalt gjør. Alkoholen gir oss ikke en ny hjerne, men endrer noe på det som vanligvis foregår der. "

 

Mine understrekinger.

 

Det er viktig å finne sine egne grenser for inntak av alkohol. Om man føler man presterer bedre eller endrer tankegang ved inntak av alkohol er dette helt normalt, men man bør likevel fokusere på å også oppnå dette ved edru tilstand. Å drikke seg til mot, er en velkjent løsning for mange. Jeg anbefaler at trådstarter snakker med noen om dette om vedkommende føler dette tar overhånd. Det er bedre å kommunisere og sosialisere i edru tilstand. Stort alkoholinntak er heller ikke bra for kroppen.

 

Man kan lese mer om alkohol og virkestoffer @Helsedirektoratet.

 

(sidene til helsedirektoratet er tilsynelatende "offline" per nå)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...