LAgino Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Jeg kjøpte Gilera Runner for noen dager siden, og den har startet enkelt som bare faen! Oljen har vært litt lav, men det gikk fint å kjøre rundt i svingen der jeg bodde. Dagen etterpå når jeg kommer hjem og vil kjøre litt rundt i svingen starter den plutselig ikke. Startet til slutt på 3 forsøk og jeg kjørte bittelitt og merket at scooteren trengte olje. Jeg fylte fult med olje i dag, men nå vil den ikke starte i det hele tatt. Høres ut som mottoren blir kvelt eller lignende.. bare daffer av. Hvordan kan dette ha skjedd? Er det noen store problemer med den? Kick starten funket nesten, men fikk ikke startet den ordentlig fordet. Håper på raske og gode svar! Lenke til kommentar
essoen Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 (endret) Har du sjekka om der er bensin? Åssen den dauer ut? Dauer den ut da du gir gass? Vist det er det da KAN det være at den får får mye bensin. Fortell litt mer så kansje jeg kan fortelle litt bedre hva det kan være. EDIT: Las nett i en annen tråd om at du skulle kjøre deg Runner, med tanke på at du spurte om det gjor noe om den var "trimmet. Faktisk da den er uplombert da er den slik den er da den rullet ut av fabrikken. Etter min mening så er det bedre og kjøre uplombert enn plombert. Alt som har vert skikkelig trim på av det jeg har hatt har jeg hatt mye trøbbel med, men dem som har bare vært uplombert dem har gått og gått og gått. Så og kjøre uplombert gjør ingenting Endret 28. november 2009 av essoen Lenke til kommentar
LAgino Skrevet 28. november 2009 Forfatter Del Skrevet 28. november 2009 Har nesten full tank på bensin! Det kan hende jeg kjørte bittelitt uten olje, men da startet den jo helt fint! Og da kjørte jeg så vidt 400 meter! Så neste dag starten den ikke da.. Det er som å høre en bil få tenning, men den vil liksom ikke starte! Lenke til kommentar
essoen Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 (endret) Har du målt kompresjonen? Vist du har kjørt uten olje da KAN du ha vært uheldig og skjært den. Men kan også være at den ikke får bensin eller tenning. Sjekket pluggen hvilken farge den er? Den skal være "sjokoladebrun". Vist den er hvit da får den får lite bensin og vist den er svart da får den får mye. Men ta og skru ut pluggen også tar du den mot noe stål og prøver og starte og sjekk om den får gnist. Kan også bytte tennplugg når du først er i gang om det er en stund siden den er byttet. Men vist du ikke finner ut av det da ville jeg ha skrudd av sylinderen og sjekket om du har vært uheldig med og skjært den. Eller du kan altids melde deg inn på mopedportalen og spør der også. Der pleier som regel og være god hjelp og få. http://www.mopedportalen.com/ Endret 29. november 2009 av essoen Lenke til kommentar
LAgino Skrevet 29. november 2009 Forfatter Del Skrevet 29. november 2009 Nei, har ikke målt det. Ja, det jeg også tenker, men en anelse om at det er bateriet som plutselig har gått flatt! Mange mener det er det etter deres like erfaringer. Har den skjært seg må jeg jo kjøpe ny sylinder.. noen som vet hvor mye det koster? Det er ikke bensinen, men kanskje tennpluggen, eller så er det som en annen ekspert sa: - Gileraen er lagd i Italia og ikke egnet for så veldig mye kulde. Her er det under 0 grader nå og da er det ganske tynn luft, så da ville bensinblandingen bli helt rar. Håper det er bateriet, mange som sier motoren på en måte hoster som min også gjør. Takk for tipset, fikk bra svar der! Lenke til kommentar
essoen Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 (endret) Tviler desverre på at det er batteriet sin feil. Jeg har en scooter med gåen ladespole og den lader ikke opp igjen batteriet men motoren starte fårdiom. Men prøv og start den med startgass, og vist den starter da, få noen til og stille inn igjen forgasseren om den ikke er helt som den skal være. Er ofte man må stille inn før vinteren som du selv nevnte, men kommer som regel ann på hvilken scooter/moped det er snakk om. En ny sylinder koster mellom 400-1500. Kommer helt ann på. om det er org sylinder eller trimsylinder du er på jakt etter. Her er blandt annet noen sider man kan bestille deler fra. Ta en tur innom og titt litt. Prisene er ikke noe og klage på heller i forhold til vist man bestiller via forhandler. Rask leveringstid også. www.mc-deler.com www.speedoptions.no Endret 29. november 2009 av essoen Lenke til kommentar
LAgino Skrevet 29. november 2009 Forfatter Del Skrevet 29. november 2009 Takk! Motoren starter ikke i det hele tatt nå, men den startet jo på 3 forsøket osv helt på begynnelsen av dagen. Merkelig den plutselig ikke skal starte i det hele tatt. Men hvis du tviler på det er det akseptert, hehe. (kjedelig å høre:/ ) Hvis jeg er ute etter org sylinder, vil det bli alt for dyrt? Og når man skifter sylinder starter KM-standen helt på nytt da? Lenke til kommentar
LAgino Skrevet 29. november 2009 Forfatter Del Skrevet 29. november 2009 I så fall, vet du om denne ville være god å sette på? : http://www.speedoptions.no/index.php?main_...roducts_id=1040 Tenker på en sylinder som skal være mest mulig lik originalen og samtidig IKKE slite ut andre deler på scooteren. SAmt få en lang levetid på scooteren! Lenke til kommentar
essoen Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 (endret) Km.stand starter ikke på nytt uansett, men blir selfølgelig bedre med sylinder som ikke har gått noe, men er fortsatt andre slitedeler i motor som må byttes får at "km stand skal bli 0" igjen. Dette sylinder kittet er da ingen tvil ett bra valg. Gå får den du. Men før du er sikker på og bytte sylinder, ville jeg tatt av den gamle og sjekket stempel og sylinderen først. Vist det ikke er det så KAN det også være reeden som er gåen. Var det på ene gamle scooteren og da var den ett helvette og få start på. Her er ting som annbefales og sjekke før du bestiller nye deler: Sylinder og stempel- Reeden/Reedblader som ligger under innsuget. Rens forgasseren- Rens luftfiltere (btw, prøvd og startet den uten luftfilter om det kan hjelpe litt)? Endret 29. november 2009 av essoen Lenke til kommentar
LAgino Skrevet 29. november 2009 Forfatter Del Skrevet 29. november 2009 Okei! Men det står jo at den er veldig lik originalen, er det vits å sjekke stempel da? Den lå altså inne på Gilera før 07 modell. Tror ikke det er reeden som er gåen i og med at den har vært feilfri før jeg kjøpte den. Og det eneste problemet som kan ha skjedd er enten bateriet eller sylinder pga det problemet med oljen, ser ingen andre problemstillinger. Men har du msn eller noe, så vi kan snakke litt mer sammen? Har ikke så mye peiling på scootere:p Men det er jo ikke så krise å bytte til en sylinder som er ganske så lik org, og koster 1100 kr. Men sliter dette veldig på andre deler? Lenke til kommentar
essoen Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 (endret) Sliter altid på alt av deler men tar kansje noe lengre tid. Varierer. Og stempele er nødvendigt og sjekke ja. Men stempelet er nå inn i sylinderen så det ser du uansett om du tar av sylinderen. Er der mye striper/dype og slikt da er den nok skjært. Kan sende bilder av skjært stempel og sylinder slik at du ser ca hvordan det ser ut Jeg har msn ja.. Kan forklare litt mer over der. Sender msn addressen på PM til deg Endret 29. november 2009 av essoen Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Det at den er laga i italia har ingenting med saken å gjøre ang bensinblandinga. Den blir jo plombert og diverse når den kommer til norge, og da må selvsagt både dyse og diverse byttes/stilles på. Som jeg sa til deg på PM'en. Er kicken hard eller lett å tråkke ned? Hvis den er middelshard, slik at du ikke må bruke mye krefter for å få den ned er det bra kompresjon. Hold en fing forran hullet på luftfilterboksen og prøv å kick på ny. Det vil funke akkurat som en automatisk choke. Har selv hatt problemer med at min runner er vanskelig å starte, men når jeg gjør dette så starter den med engang. Hullet sitter på baksiden av luftfilterboksen, som sitter ovenfor kicken om du ikke visste det Lenke til kommentar
LAgino Skrevet 30. november 2009 Forfatter Del Skrevet 30. november 2009 Det at den er laga i italia har ingenting med saken å gjøre ang bensinblandinga.Den blir jo plombert og diverse når den kommer til norge, og da må selvsagt både dyse og diverse byttes/stilles på. Som jeg sa til deg på PM'en. Er kicken hard eller lett å tråkke ned? Hvis den er middelshard, slik at du ikke må bruke mye krefter for å få den ned er det bra kompresjon. Hold en fing forran hullet på luftfilterboksen og prøv å kick på ny. Det vil funke akkurat som en automatisk choke. Har selv hatt problemer med at min runner er vanskelig å starte, men når jeg gjør dette så starter den med engang. Hullet sitter på baksiden av luftfilterboksen, som sitter ovenfor kicken om du ikke visste det Okei, takk! Skal teste det i morgen:) Er middelshard ja. Blir sliten av å tråkke mange ganger da, selvfølgelig;p Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå