baBuShKa Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Tenk hvor mange som faktisk skal gjennom sesjonsrunden da? Det er ingen enkel prosess. Så skal alle bli sortert i tillegg. Tviler på at de ikke har tenkt på hvordan man kan forbedre systemet og alt det der. Det er normale folk som jobber der, ikke komplette idioter. Og som sagt. Folk som er late nok til å ringe, men vil i forsvaret får skylde på seg selv og ingen andre. Lenke til kommentar
-Longva- Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Er det i det hele tatt noe system på hvordan en årgang blir kalt inn da? Satt å diskuterte det med noen kamerater, og vi fant ut at det verken var etter fødselsdato, navn, bosted eller studieretning. Likevel må det være et slags system, for et tvillingpar skulle inn samme dagen. Synes også det er rart at sesjon for et årskull går over så lang tid. Jeg var blant de første for min årgang i tidlig mars, men fortsatt noen som ikke har hørt noe Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Er det i det hele tatt noe system på hvordan en årgang blir kalt inn da? Systemet de bruker er vel ren "trekning" eller kanskje de som egner seg aller best. Altså, INGEN hensyn til de som faktisk vil. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Du har ingen anelse om hvilke hensyn de tar. Bare fordi du ikke ser et system, betyr ikke det at det ikke eksisterer. Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Du har ingen anelse om hvilke hensyn de tar. Bare fordi du ikke ser et system, betyr ikke det at det ikke eksisterer. Siden vi ser resultatet av ett system er det ikke vanskelig å skjønne at det ikke tar hensyn... 1000-vis av personer som blir innkalt som ikke slipper samtidig som det sitter maaaange som vil inn men som ikke blir innkalt. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Flertallsformen av anekdote er ikke data. Lenke til kommentar
Sonsol Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Deter mulig at poenget med sesjonen har vært å finne ut om folk er tjenestedyktig eller ikke, men under intervjuene fikk jeg inntrykket av at de undersøkte hvem som ønsket seg inn og hvem som ønsket å slippe (eventuelt var dårlig motiverte). Da er det litt dårlig når, som i mitt eksempel, en person scorer maks på alle tester, gir klar beskjed om at han ønsker å bli innkalt, samt blir anbefalt av sesjonsoffiseren om å søke befalsskolen, ikke blir innkalt mens en annen person som har svakt syn, er lite motivert og scorte dårlig på teoritesten, blir innkalt. Jeg ringte faktisk inn til 03003 i april eller mars og spurte om jeg var innkalt, og fikk beskjed om at jeg "per dags dato ikke var planlagt innkalt". Måten jeg ble informert på og hvordan personen jeg snakket med henvendte seg til meg på ga meg en følelse av at slik var det, og slik kom det til å bli. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 (endret) Du har ingen anelse om hvilke hensyn de tar. Bare fordi du ikke ser et system, betyr ikke det at det ikke eksisterer. Siden vi ser resultatet av ett system er det ikke vanskelig å skjønne at det ikke tar hensyn... 1000-vis av personer som blir innkalt som ikke slipper samtidig som det sitter maaaange som vil inn men som ikke blir innkalt. Hvem har sagt at det skal være slik at de som vil må inn og de som ikke vil skal slippe? Det går veldig mye på hvilke behov forsvaret har for mannskapet. Jeg fikk ihvertfall mine ønsker oppfylt pga sesjon. Uten sesjon så ville jeg ikke fått den tjenesten jeg ville ha. Det er jo sinnsykt mange tjenester man kan bli innkalt til. Tenk deg om du vil inn i panzerb, men uten sesjon er det ingen som vet hva du har lyst til og hvordan helsen din er. Kanskje sesjonssystemet ikke er 100% slik som folk vil ha det, men det fungerer. Det er rett og slett for å fordele folk til de ulike tjenestene best mulig, selv om ikke alle får de ønskene de hadde - men de fleste får den tjenesten de har lyst på. Og blir man ikke innkalt, er det bare å ringe dem. Tar 5 minutter max, så kan det hende at du får deg en tjeneste. Folk som går rundt og griner og klager på at systemet suger osv og ikke ringer før de klager er bare noen latsabber. Viss man tenker over hvordan forsvaret i Norge er ift andre land eller slik som det var før, så burde de fleste være glade. Endret 1. januar 2010 av baBuShKa Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Går VG3 allmenn selv, og har ikke engang fått innkallelse til sesjon . . . Men jeg tror ikke forsvaret trenger så mye folk lenger. Nå er det faktisk vanskelig å i det hele tatt komme inn til førstegangstjeneste. Tullball. Jeg dro den kanskje litt langt, men systemet er langt fra optimalt. Det er blant annet eksempler på at umotiverte personer med prolaps, som atpåtil er i dårlig form, må avtjene førstegangstjeneste, mens topptrente idrettsutøvere som er supermotivert ikke blir tilbudt plass. Det er godt mulig dette var en glipp i systemet, men det fremstår likeledes som et merkverdig eksempel. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Har du lest annet enn den posten du siterte? Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Nei, dessverre. Om mine utsagn har blitt diskutert før er det bare å overse dem. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Les resten av tråden, du Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Går VG3 allmenn selv, og har ikke engang fått innkallelse til sesjon . . . Men jeg tror ikke forsvaret trenger så mye folk lenger. Nå er det faktisk vanskelig å i det hele tatt komme inn til førstegangstjeneste. Tullball. Jeg dro den kanskje litt langt, men systemet er langt fra optimalt. Det er blant annet eksempler på at umotiverte personer med prolaps, som atpåtil er i dårlig form, må avtjene førstegangstjeneste, mens topptrente idrettsutøvere som er supermotivert ikke blir tilbudt plass. Det er godt mulig dette var en glipp i systemet, men det fremstår likeledes som et merkverdig eksempel. Jeg kan ikke huske at noen har sjekket den fysiske formen min på sesjon. Var ett spørsmål om kondis bare, som jeg ikke svarte på fordi jeg ikke visste helt hva jeg skulle krysse av. Mao, kanskje det ikke er så viktig. Desuten har slike folk som er i dårlig form godt av litt mosjon og ett år i forsvaret, mener no jeg.. Folk som mener at de er så gode at forsvaret burde velge dem kan blant annet søke befalsskolen eller andre tjenester i høyere nivå. Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Nå er det nå engang slik at forsvaret ikke er en slankeleir for utrente, men et maktapparat som skal forsvare landet vårt. Nytter ikke å lære opp de som ikke gidder. Det er jo akkurat slik skolesystemet vårt holder på, og man ser jo hvor bra det funker... Uten at jeg er spesielt innvidd i hvordan forsvaret fungerer som organisasjon regner jeg med at førstegangstjenesten er en slags inngangsportal. Du må først gjennom den før du deretter kan søke deg videre til befalsskole og krigsskole osv. Jeg fikk faktisk innkalling til sesjon for et par dager siden. 22. Januar er det min tur, så får vi se hvordan dette systemet fungerer. Kanskje jeg skal spørre dem Lenke til kommentar
Sonsol Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Nå er det nå engang slik at forsvaret ikke er en slankeleir for utrente, men et maktapparat som skal forsvare landet vårt. Nytter ikke å lære opp de som ikke gidder. Det er jo akkurat slik skolesystemet vårt holder på, og man ser jo hvor bra det funker... Ja, fjortenåringer som ikke er motiverte fortjener ikke utdanning, og det er helt klart lærernes feil, for vi kan jo ikke sette krav til at foreldre skal sørge for at barna deres gjør lekser. Når det kommer til sesjon så ser jeg ikke at den kan ha noe annen funksjon enn å bestemme hvem som er tjenestedyktig og ikke, og hvem som er motivert. Når de vet hvem som er motivert, og hvem som ikke er det, er det merkelig at de innkaller mange som er umotiverte (tilfelle for flere jeg kjenner), men ikke mange som er motiverte (som i mitt tilfelle). Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Jeg vet ikke hvor dere bor, men jeg har truffet over hundre stykke som er glad for at de slapp og bare et PAR som ikke ble innkalt da de ville. Dvs fra mitt syn så fungerer systemet ganske greit. Her på forumet er det heller ikke mange som klager på at de ikke ble innkalt. Det er et par stykker, men det sier ingenting om systemet. Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Ja, fjortenåringer som ikke er motiverte fortjener ikke utdanning, og det er helt klart lærernes feil, for vi kan jo ikke sette krav til at foreldre skal sørge for at barna deres gjør lekser. Jeg siktet mer til avhoppsprosenten i videregående og forsøkene på å tvinge folk tilbake til skolebenken. Alle er rett og slett ikke ment til å gjøre det samme. Når det kommer til sesjon så ser jeg ikke at den kan ha noe annen funksjon enn å bestemme hvem som er tjenestedyktig og ikke, og hvem som er motivert. Når de vet hvem som er motivert, og hvem som ikke er det, er det merkelig at de innkaller mange som er umotiverte (tilfelle for flere jeg kjenner), men ikke mange som er motiverte (som i mitt tilfelle). Yes, det er vel i det store og det hele hva denne tråden har konkludert med hittil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå