Zelcon Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) . Endret 20. oktober 2011 av Zelcon Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Du kan prøve noe av det her feks: Telefon: 03003 E-post: [email protected] Lenke til kommentar
-Longva- Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 hatt et par venner som allerede har blitt innkalt, og jeg har kjempelyst til å joine militæret når jeg er ferdig med 3. klasse! iallefall førstegangstjeneste! Hvilket år er kameratene dine født i? Tolker det som at du går VG3? Almenn? Varsel om innkallelse til førstegangstjeneste for de som går VG3 nå vil vel mest sannsynlig komme utpå vårparten i februar/mars tror jeg. Går selv VG3 for øyeblikket, hadde stor suksess på sesjon, og offiseren sa at jeg nok ville bli kalt inn utpå vårparten. Lenke til kommentar
Zelcon Skrevet 27. november 2009 Forfatter Del Skrevet 27. november 2009 (endret) . Endret 20. oktober 2011 av Zelcon Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Heh, jeg har ikke engang blitt kalt inn til sesjon. Har tvert imot fått beskjed om at jeg ikke blir det før jeg er ferdig med videregående. Helt greit for meg så lenge jeg ikke må avbryte studiene til høsten igjen, men det er jo litt rart at de ikke praktiserer dette likt for alle. Lenke til kommentar
Sonsol Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 Innkallelse til forsvaret er sære greier tror jeg. Selv hadde jeg 9 i alle tester, inkludert den teoretiske, og ble anbefalt å bli befal, men fikk ingen innkallelse. Vurderer å søke meg inn selv på et eller annet vis i år, men må finne ut hva jeg vil og hvordan jeg havner der jeg ønsker. Panserbataljonen ser utrolig digg ut, men jeg vet ikke hvor tøff konkurransen om Stormeskadronene, som jeg er mest interessert i, er. Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Går VG3 allmenn selv, og har ikke engang fått innkallelse til sesjon . . . Men jeg tror ikke forsvaret trenger så mye folk lenger. Nå er det faktisk vanskelig å i det hele tatt komme inn til førstegangstjeneste. Lenke til kommentar
Sonsol Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Neida, en kjenning av meg som scoret under 9 på flere av testene og svarte at han ikke var spesielt interessert i førstegangstjenesten ble innkalt. De sitter nok en plass med terninger og finner ut hvem som skal og ikke skal inn. Såfremt du er tjenestedyktig virker sjansene å være like:P Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Husker det var syykt mange som fikk innkalling i Mars/April. Så det er bare å vente. Det er mange som ikke vil inn som blir innkalt. Det at man slipper unna, er ifte en delvis usann myte. Men bare vent til Mars/April så får du nok innkalling Tror ikke det er mange fra 1991 som har fått innkalling i det heletatt fordi sesjonsrunden er akkurat ferdig. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Går VG3 allmenn selv, og har ikke engang fått innkallelse til sesjon . . . Men jeg tror ikke forsvaret trenger så mye folk lenger. Nå er det faktisk vanskelig å i det hele tatt komme inn til førstegangstjeneste. Tullball. Lenke til kommentar
Sonsol Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Tror ikke det er mange fra 1991 som har fått innkalling i det heletatt fordi sesjonsrunden er akkurat ferdig. Det stemmer nok, men selv er jeg fra 90-kullet, så jeg hadde forventet en innkalling i år:P Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Det stemmer nok, men selv er jeg fra 90-kullet, så jeg hadde forventet en innkalling i år:P Viser bare hvor elendig forsvaret opererer, enkelte blir tvunget inn mot sim vilje mens andre som har veldig lyst ikke kommer inn. Sier seg selv at å kalle inn noen som vil enn å tvinge noen som ikke vil er å bruke skattekronene uendelig mer effektivt. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Til opplysning: Den sesjonsordningen som har blitt brukt fram til svært nylig, er beregnet på å sjekke om folk er skikket til å tjenestegjøre. Det gjør den svært bra. Den er IKKE "designet" for å sjekke om folk vil tjenestegjøre. Dette fordi for ikke så veldig lenge siden, så måtte ALLE som var tjenestedyktige gjøre sin plikt. I dag er det ikke lengre slik. Men dette er altså en prosess som har vært flytende. Forsvaret har etter hvert forstått at den gamle sesjonsordningen ikke var hensiktsmessig (da den ikke skiller særlig godt mellom de som faktisk er tjenestedyktige, og ikke måler hvorvidt folk har lyst eller ikke i særlig stor grad). Dette har altså forsvaret tatt til seg for flere år siden, og gått inn for å forandre på. Men TING TAR TID. Det tar faktisk tid å designe rutiner, lære opp folk osv. i en organisasjon som forsvaret. Det har blitt jobbet med ny sesjonordning i mange år, og nå er den på plass. Denne skal prøves ut, og man vil nok oppleve litt barnesykdommer osv., men hovedgrunnen til at man kommer med ny sesjonsordning er nettopp det du sier. Du er bare mange, mange år på etterskudd med kritikken din. Forsvaret er altså veldig klar over det du sier. Men man kan ikke bare knipse med fingrene, så ordner det seg. Det er et ganske stort apparat, og det koster mye penger å forandre ting. Da må man sørge for å gjøre det ordentlig. Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 (endret) Den er IKKE "designet" for å sjekke om folk vil tjenestegjøre. Det vet jeg veldig godt og det er nettopp det jeg synes er ille. Forsvaret har hatt veldig lite penger de siste årene og må derfor innkalle færre antall personer. Hadde man ansatt en gruppe intervjuere kunne man luke ut de som absolutt ikke vil inn og heller fått ett stort antall personer som stilte seg positiv. Eventuelt satt opp noen holdningsspørsmål på sesjon. Joda, noen personer til dette arbeidet koster en del men hva betyr ikke flere 100 000 kr per person når over 50% er supernegativ, da blir det rett og slett bortkastede penger. Endret 24. desember 2009 av Nasciboy Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Oppdrag må utføres uansett. Få denne stakkaren som er så negativ til å skrelle poteter resten av året eller noe sånn. Eller så kan han sjekke holdning. Som jeg sier. Forsvaret er klar over det du sier, og har vært det i MANGE år. Men det tar tid å reformere sesjonsordningen. Du får eventuelt gå i gjennom den prosessen som har vært ifbm reformasjon av sesjonsordningen, og se om noe kunne vært bedre der. Det kunne det sikkert. Men å rante som du gjør her er ikke noe vits, da det har blitt jobbet med dette i mange år. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Det er uansett ikke verre enn å ta en telefon og høre med de. Fikk innkalling i Januar, men jeg byttet enkelt ved en liten og kort telefonsamtale. Fikk til og med tilbud om andre tjenester på andre tidspunkt enn det jeg ble innkalt til. So do it. Jeg skjønte ikke det siste innlegget helt.. Tror du forsvaret bruker 100 000 per person i året? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 babushka: Jeg vil tro han snakker om disse intervjuerne han vil ha på sesjonskontorene. Men jeg tror ikke helt han skjønner hvor stort apparat det er snakk om. Som jeg sier, dette har det blitt jobbet med i mange år. Ting skal utredes, det skal søkes, det skal testes osv. Ting tar tid i en stor organisasjon, rett og slett. Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Som jeg sier. Forsvaret er klar over det du sier, og har vært det i MANGE år. Men det tar tid å reformere sesjonsordningen. Ting tar tid ja men det er INGEN grunn til det... de får bare ikke fingern ut av ræva å får gjort noe med det. Jeg skjønte ikke det siste innlegget helt.. Tror du forsvaret bruker 100 000 per person i året? Nei, de bruker mer enn 100 000, kanskje opp til flere 100 000 kr. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Ehh. Det er ingen grunn til det? De bare får ikke fingern ut av ræva? Les hva jeg skriver. Det ER faktisk ikke bare å få ting gjort på 123. Hvis du vil kritisere prosessen rundt ny sesjonsordning, bør du ha kompetanse nok til å sette deg inn i saken. Det har du åpenbart ikke (og heller ikke jeg, derfor er jeg åpen for at det sannsynligvis kunne vært gjort bedre. Men jeg har på ingen måte noe belegg for påstander om at den har vært veldig dårlig, akkurat spom deg). Hva angår pengebruk pr mann i forsvaret: Forsvaret har et driftsbudsjett på 23 910 058 000 kroner (tjuetremilliarder, nihundreogti millioner og femtiåtte tusen kroner). Det vil si at hvis forsvaret skal bruke 100 000 per person i året, tilsier det at forsvaret skulle ha 239 100 ansatte. Det tror jeg ikke. De bruker mye, mye mer enn som så. Men hvor mye av dette som faktisk er personellutgifter tror jeg ikke noen av oss vet. Men 100000 er nok LANGT unna sannheten. Langt. Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 (endret) Ehh. Det er ingen grunn til det? De bare får ikke fingern ut av ræva? Les hva jeg skriver. Det ER faktisk ikke bare å få ting gjort på 123. Hvis du vil kritisere prosessen rundt ny sesjonsordning, bør du ha kompetanse nok til å sette deg inn i saken. Det har du åpenbart ikke (og heller ikke jeg, derfor er jeg åpen for at det sannsynligvis kunne vært gjort bedre. Men jeg har på ingen måte noe belegg for påstander om at den har vært veldig dårlig, akkurat spom deg). Hva angår pengebruk pr mann i forsvaret: Forsvaret har et driftsbudsjett på 23 910 058 000 kroner (tjuetremilliarder, nihundreogti millioner og femtiåtte tusen kroner). Det vil si at hvis forsvaret skal bruke 100 000 per person i året, tilsier det at forsvaret skulle ha 239 100 ansatte. Det tror jeg ikke. De bruker mye, mye mer enn som så. Men hvor mye av dette som faktisk er personellutgifter tror jeg ikke noen av oss vet. Men 100000 er nok LANGT unna sannheten. Langt. Det er faktisk det, legg inn noen få spørsmål ekstra på sesjon som flettes litt inn så får man silt ut de som er aller mest i mot innkalling. Hvis du mener noe annet så bør du begrunne det... Utvider man med noen få spørsmål for å sile ut de "verste" får man en ekstrautgift på litt kopiark, blekk og kanskje noen ekstra ansatte men kaster ikke bort hundrevis av millioner hvert eneste år. Det er ikke vanskelig å gjøre noe med dette, det er de som gjør det vanskelig. Edit: Har aldri sagt de bruker 100 000 kr på hver mann... Det jeg sier at de bruker hundretusenvis... altså ett sted mellom 100 000 kr og uendelig. Endret 24. desember 2009 av Nasciboy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå