Tarzan99 Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Jeg lærte en gang en viktig ting når jeg gikk på skolen. "Det er veldig farlig, når store menn gjør en liten feil". Jeg har lest om Health and Fitness Concept. Uten å vite det, så var det nettopp det konseptet jeg brukte når jeg en periode bodde i Oslo, og hadde personlig trener. Jeg hadde såpass dårlig tid, så han la opp både trening og kostholdsplan. Men det blir sagt en del feil i artikkelen, og jeg må bare rette på det. Frukt er IKKE en vitaminbombe. Min samboer driver en blogg, og i forrige uke kjørte hun en undersøkskelse der hun sjekket vitamin og mineral innholdet i flere matvarer opp mot hverandre, og jeg må si...den ikke så veldig gamle myten om at frukt er så sunt, den falt ganske så grundig. Ved å bruke matvaretabellen og å sjekke per hundre gram, viste det seg at kjøtt og egg, fisk og fugl, og dernest grønnsaker slo matvarer som korn og frukt og bær i støvlene med brask og bram. Det var vel kun magnesium som det var litt lite av, der var korn høyest, ellers var det sørgelig stelt med både frukt og bær. Selv fikk jeg da en a-ha opplevelse, "det var derfor jeg var så sulten dengang" ...fordi jeg fikk jo ikke den næringen jeg skulle ha. Nå spiser jeg på en måte, der frukt ikke inngår i kostholdet, men mye fett og og litt protein. Jeg raste umiddelbart ned de 6 kiloene jeg ikke klarte å gå ned før, og stoppet på 79 kg. Som er passe, i det jeg løper mye, og er 1.82 lang. Ifølge matvaretabellen har altså ikke Fagerli grunnlag for sin påstand om at frukt er en bombe av vitaminer og helse. Det som frukt består aller mest av, ifølge samme tabell, er vann og sukker. Uansett om det er mono eller disakkarider, er det hurtige karbohydrater, og de fleste gir en ganske rask blodsukker økning. Det er ikke nødvendig å spise frukt, for krydder inneholder langt mer antioksidanter, for eksempel, kjøtt og grønt inneholder langt mer vitamin og mineraler og fiber (grønnsakene altså) for den saks skyld. Når det gjelder antioksidanter, så er jeg ikke sikker på om det er så veldig gunstig å spise for mye av det, i og med at vi går til grunne uten de frie radikalene også. Uansett spiser jeg en del urter og krydder, og ligger visst på et ganske greit inntak der også...uten frukt. Jeg ser ingen grunn til å følge Fagerlis kostråd. Lenke til kommentar
Knife Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) Bra innlegg! Som du sier ja, ikke mye i frukt og grønt. 5 om dagen er jo bare å glemme. Men det er greit å ha når man har lyst på noe kjapt. Edit: Noen frukt inneholder jo mer vitaminer enn andre frukt, som kiwi når det gjelder c-vitaminer. Men alt i et, så inneholder jo kiwi disse sære raske karbohydratene. Mens man kunne ha kjøpt en paprika og fått i seg samme mende c-vitaminer uten disse karbohydratene. Your choice Endret 27. november 2009 av Pijus Lenke til kommentar
bamsegutten Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 tarzan, kan du forklare i korte trekk hva det konseptet går ut på? Lenke til kommentar
different Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 (endret) Ifølge matvaretabellen har altså ikke Fagerli grunnlag for sin påstand om at frukt er en bombe av vitaminer og helse. 3 kjappe: Blåbær: Thiamine (Vit. B1), Riboflavin (Vit. B2), Niacin (Vit. B3), Pantothenic acid (B5), Vitamin B6, Vitamin C, Vitamin E, Calcium, Iron, Magnesium, Phosphorus, Potassium, Zinc Banan: Vitamin A, Thiamine (Vit. B1), Riboflavin (Vit. B2), Niacin (Vit. B3), Pantothenic acid (B5), Vitamin B6, Folate (Vit. B9), Vitamin C, Calcium, Iron, Magnesium, Phosphorus, Potassium, Zinc Jordbær: Vitamin A, Retinol, Alpha Carotene, Beta Carotene, Beta Cryptoxanthin, Lycopene, Lutein, Zeaxanthin, Vitamin C, Vitamin D, Vitamin E (Alpha Tocopherol), Beta Tocopherol, Gamma Tocopherol, Delta Tocopherol, Vitamin K, Thiamin, Riboflavin, Niacin, Vitamin B6, Folate, Folic Acid, Vitamin B12, Pantothenic Acid, Betaine, Calcium, Iron, Magnesium, Phosphorus, Potassium, Sodium, Zinc, Copper, Manganese, Selenium, Fluoride Det er tydelig at frukt inneholder minimalt med vitaminer & mineraler. Frukt er eneste karbohydratkilde i H&F. Hvis du mener du klarer deg uten karb, fint for deg, ikke spis frukt, men det er ikke poenget med H&F konseptet. Og siden du mener frukt er så fryktelig dårlig, hvilken karbohydratkilde anbefaler du? Og nei, ikke si kornprodukt, for da må jeg bare le - det er jo bare tomme kalorier og medfølgende stivelse. (clicky). http://www.fitnesstomorrow.no/?pg=artikler&id=40 http://www.fitnesstomorrow.no/?pg=artikler&id=42 Endret 28. november 2009 av different Lenke til kommentar
Tarzan99 Skrevet 28. november 2009 Forfatter Del Skrevet 28. november 2009 tarzan, kan du forklare i korte trekk hva det konseptet går ut på? Hvilket? Min måte (LCHF) eller Health and Fitness Concept? Lenke til kommentar
bamsegutten Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 tarzan, kan du forklare i korte trekk hva det konseptet går ut på? Hvilket? Min måte (LCHF) eller Health and Fitness Concept? health and fitness Lenke til kommentar
Knife Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1161175 Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Sist jeg sjekket Health and fitness concept greia så var vel anbefalingen der å spise minst like mye kjøtt som det du har i ditt kosthold, så jeg ser ikke helt problemet? Lenke til kommentar
Freddy K Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Når det gjelder å sammenlikne vitamin-mineral nivået til forskjellige matvarer, så er det ikke så enkelt som å kun sammenlikne per 100g, i og med at vanninnholdet i forskjellige matvarer varierer veldig. Matvarer med lavt vanninnhold inneholder naturlig nok mye vitaminer og mineraler per 100g, men også mye kalorier - hvilket gjør at man må passe på mengden. Matvarer med høyt vanninnhold blir da motsatt, men man må spise mye større mengder for å få like mye kalorier. Under oppbygging og vektøkning er det jo en fordel med kaloritett mat, men under vektkontroll og diett så vil jo frukt og annen vannholdig mat være en fordel for å øke metthetsfølelsen. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Hva angår vekttap så er kaloriunderskudd eneste veien. Sett på den måten kan man egentlig spise hva man vil så lenge dietten holder blodsukkeret stabilt. Man MÅ ha fett for fettransport ut av kroppen. -Mettet eller umettet har ingenting å si (så lenge det er fra dyr/fisk som ikke er foret med unaturlig for), bruk tran eller andre fettsyrer så vil fettet du inntar binde seg til fettet på kroppen å dra det med seg -Vaktler inneholder f.eks. mettet fett, men vaktler er ikke usunt Man MÅ ha protein for ikke å miste muskelmasse. -Inntaket bør være kroppsvekt x 2 målt i gram pr. dag men sett i forhold til BMI (eneste plassen hvor BMI kan brukes til NOE vettig) -Protein hjelper til med og holde blodsukkeret stabilt og gir i tillegg en lengre metthetsfølelse Man MÅ ha karbohydrater for å klare å nyttegjøre protein og fett. -Etter intensiv styrketrening f.eks. trenger man karbo for å fylle glykogenlagrene i musklene Legger til at alkohol er det 4. makronæringsstoffet Lenke til kommentar
Tarzan99 Skrevet 30. november 2009 Forfatter Del Skrevet 30. november 2009 Hva angår vekttap så er kaloriunderskudd eneste veien.Sett på den måten kan man egentlig spise hva man vil så lenge dietten holder blodsukkeret stabilt. Man MÅ ha fett for fettransport ut av kroppen. -Mettet eller umettet har ingenting å si (så lenge det er fra dyr/fisk som ikke er foret med unaturlig for), bruk tran eller andre fettsyrer så vil fettet du inntar binde seg til fettet på kroppen å dra det med seg -Vaktler inneholder f.eks. mettet fett, men vaktler er ikke usunt Man MÅ ha protein for ikke å miste muskelmasse. -Inntaket bør være kroppsvekt x 2 målt i gram pr. dag men sett i forhold til BMI (eneste plassen hvor BMI kan brukes til NOE vettig) -Protein hjelper til med og holde blodsukkeret stabilt og gir i tillegg en lengre metthetsfølelse Man MÅ ha karbohydrater for å klare å nyttegjøre protein og fett. -Etter intensiv styrketrening f.eks. trenger man karbo for å fylle glykogenlagrene i musklene Legger til at alkohol er det 4. makronæringsstoffet Vel, jeg kan svare på et tidligere innlegg først. Mengden vitaminer og mineraler er mindre enn tilsvarende i kjøtt og grønt. Og nei, korn spiser jeg ikke. Jeg spier i det hele tatt ikke karbohydrater, kanskje 10- 20 gram i dag. Du har nok falt i en gammel felle, om du tror vi trenger karbohydrater. Det finnes ikke noe som heter essensielle karbohydrater, siden kroppen lager det den trenger selv, av protein, fett og/eller puryvat som basis. Jeg selv hiver innpå mellom null og 60 gram hver dag, alt ettersom, og holder det fint gående i 4 timers løpetur, halvtimes hard spurt, eller tunge løft med vekter (har ikke tro på for mange reps, holder med et sted mellom 3 og 6 for meg). Du kan fylle lagrene i musklene med det som mitokondriene er spesialdesignet for, nemlig fett. Det er et biologisk faktium, og ikke en "fanatisk lavkarbo junkies fantasier" som jeg fikk høre et sted. Jeg anbefaler bedre uten brød. Det er ikke laget for lavkarbofantaster, men skrevet at en indremedisiner, og veldig godt illustrert hva som skjer i kroppen, både endokrint og cellemolekylært. Lenke til kommentar
Freddy K Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Vel, man er forskjellig der. Selv er jeg som en zombie med lite karbo, uansett hvor høyt /lav fettinntaket er. Gikk faktisk lavkarbo i et par år, fordi jeg var overbevist om at det var det beste på den tiden. Null energi, var syk støtt og stadig, og trening stod helt stille. Går jeg flere dager med mindre enn 150g karbo daglig, så kommer de symptomene med en gang. Lenke til kommentar
PiratRaff Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Vel, man er forskjellig der. Selv er jeg som en zombie med lite karbo, uansett hvor høyt /lav fettinntaket er. Gikk faktisk lavkarbo i et par år, fordi jeg var overbevist om at det var det beste på den tiden. Null energi, var syk støtt og stadig, og trening stod helt stille. Går jeg flere dager med mindre enn 150g karbo daglig, så kommer de symptomene med en gang. Leste at karbohydrater er sunt for kropp og hjerte http://www.lommelegen.no/321811/karbohydra...eg-til-sunt-liv Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Jeg anbefaler bedre uten brød. Det er ikke laget for lavkarbofantaster, men skrevet at en indremedisiner, og veldig godt illustrert hva som skjer i kroppen, både endokrint og cellemolekylært. Men nå er det slik at ketose ikke passer for alle og samtidig utelukker du MYYYYYE god mat... Med et balansert inntak av alle "macronutritions" kan man spise "alt" bare man passer på kalorinntaket... Det ser ut til at du har OK peiling på det du snakker om men frukt er ikke skadelig for kroppen og det er feil at det er raske karbo, kroppen bruker middels lang tid på opptak av fruktose... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå